هیچ فروشنده‌ای حاضر نیست کالایش را که ممکن است سیاست‌های پولی و مالی دولت یک شبه آن را به دو برابر قیمت فعلی برساند، به صورت قسطی بفروشد

هر دست جهیزیه ایرانی چقدر آب می‌خورد؟

به گزارش گروه اقتصادی قدس‌آنلاین، بازار لوازم خانگی که ارتباط مستقیم به جهیزیه دارد و هیچ وقت تعطیل‌بردار نیست از بی‌انعطاف‌ترین کانون‌های داد و ستد محسوب می‌شود که کالای اقساطی‌اش متکی بر سودهای کلان و معامله نقدی‌اش هزار نرخ و مستلزم اما و اگرهای زیاد است. در کشوری که جهیزیه از نان شب هم واجب‌تر است! و خانواده‌ها آبرو و حیثیت اجتماعی فرزند خود را با تهیه مناسب آن مرتبط می‌دانند و وام ازدواج نیز گرهی از کلاف سردرگم خانواده‌ها نمی‌گشاید، امتناع فروشندگان از کالای قسطی و فروش منحصراً ‌نقدی بر دامنه گرفتاری‌ها افزوده است.

خانواده هایی که برای مراسم ازدواج فرزندانشان، باید به فکر جهیزیه، رهن خانه و هزار جور آداب و سنن هزینه بر دیگر باشند تا قبل از این با قسطی برداشتن لوازم خانگی، پول نقد را برای رهن خانه و مراسم عروسی و هزینه‌های حاشیه‌ای آن نگه می‌داشتند، ولی امروز باید قید همه این‌ها را بزنند؛ چون هیچ فروشنده‌ای حاضر نیست کالایش را که ممکن است سیاست‌های پولی و مالی دولت یک شبه آن را به دو برابر قیمت فعلی برساند، به صورت قسطی بفروشد.گشت و گذاری در بازار لوازم خانگی دارم و در فروشگاه‌های مختلف سر صحبت را با فروشندگان باز می‌کنم تا قیمت کالاها را برای تهیه سیاهه‌ای از یک جهیزیه متوسط ایرانی ثبت کنم و ببینم آیا قشر متوسط جامعه می‌تواند از پس تهیه حداقل به دست آمده برآید. خیلی سراغ کالاهای خارجی نمی‌روم؛ چرا که با یک حساب سرانگشتی با ۱۰۰ میلیون تومان تنها می‌شود ۵ تا ۶ قلم کالا برای یک جهیزیه خریداری کرد. به نظر نمی‌رسد با یخچال ۲۰ میلیونی و گاز ۱۳ میلیونی و لباسشویی ۱۵ میلیونی و... دیگر رمقی برای پدر خانواده باقی بماند که بتواند با درآمد ماهیانه ۱.۵ میلیون تا ۳ میلیون تومانی‌اش از پس جمع کردن مجموع یک جهیزیه خارجی بربیاید. در حالی که سبد معیشت برای یک زندگی حداقلی اکنون فراتر از ۳ میلیون تومان و خط فقر نیز ۵ میلیون تومان اعلام شده است. نهایت اینکه بتوان برای خرید یک تا دو قلم سراغ مدل‌های خارجی رفت و به طور کلی چاره‌ای نیست جز اینکه در بر پاشنه تعامل فی مابین عروس و داماد و والدینشان بچرخد.

در گفت‌وگو با امین محمدی یکی از فروشندگان صنف لوازم خانگی قیمت برخی اقلام را جویا می‌شوم و او کف و سقف قیمت‌های روز کالاها با مارک‌های مختلف را برایم می‌گوید. اگر قیمت کالاها را با یک حالت تقریبی و متوسط در نظر بگیرید، او یخچال فریزر ایرانی را بین ۲ میلیون و۸۰۰ هزار تا ۹ میلیون تومان برآورد می‌کند. اگر ساید بای ساید ایرانی نیز بخواهید باید بین ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه کنید. به همین ترتیب ماشین لباسشویی از یک میلیون و ۴۰۰ تا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، اجاق گاز از ۲ میلیون تا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای مدل خارجی‌اش باید یکی دو میلیون تومان روی سقف قیمت ایرانی گذاشت تا شاید دستت به آن برسد. جاروبرقی وطنی از ۸۰۰ هزار تومان که جارو برقی سطلی نامیده می‌شود تا ۳ میلیون تومان متغیر است و البته هر چه قیمت بالاتر می‌رود رنگ و لعابش بهتر می‌شود، مارک خارجی آن ۴ تا ۵ میلیون تومان برای جیب پدرها آب می‌خورد.در فروشگاه دیگری درباره لوازم برقی آشپزخانه که عروس خانم‌ها روی خرید آن حساس هستند، می‌پرسم، مجتبی مسعودی که ۱۸ سال است در این حرفه مشغول به کار است، می‌گوید که فهرست کالاهای پر مصرف که به طور متوسط به خاطر قیمت مناسب مردم بیشتر آن‌ها را انتخاب می‌کنند، از بین برندهای مختلف به این شکل متغیر است. آبمیوه‌گیری ۴۸۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، چرخ گوشت ۷۵۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پلوپز از ۴۸۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

به همین ترتیب قیمت کالاهایی نظیر اتو ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان، زودپز ۹۰۰ تایک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، سرویس قابلمه از ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چای ساز ۲۶۰ تا ۹۰۰ هزار تومان، سینی ۶۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، همزن برقی ۱۲۵ تا ۷۵۰هزار تومان، سرخ کن ۳۷۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان تغییر می‌کند و اگر میزان برای خرید، فقط قیمت باشد، کار برای مادرها و دخترها که یکی با نگرانی و دیگری با اشتیاق غرق تماشا هستند، سخت خواهد شد.

خرید فرش ماشینی به شکل میانگین یک میلیون تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سرویس چینی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان، عصرانه خوری ۸۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سرویس‌های آشپزخانه۳۹۰ تا ۹۰۰ هزار تومان، پلاستیک ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و سرویس حمام و دستشویی نیز رقمی بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان برای داراها و ندارها درمی‌آید.

بماند که برای برخی اقلام بزرگ مثل یخچال می‌شود سراغ سایدهای ۲۰ میلیونی رفت و در برخی کالاهای کوچک مثل سطل آشغال نیز می‌توان دست روی نوعی گذاشت که ۳۷۰ هزار تومان ارزش دارد. به این فهرست سرویس چوب و خواب، رو تختی، مبل، تلویزیون، چرخ خیاطی، پنکه، سرویس قاشق و چنگال، کتری و قوری، میز اتو و ساعت را بیفزایید تا با رقمی معادل ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برای تهیه یک جهیزیه معمولی مواجه شوید. با این حال محمد طحان پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران به خبرنگار ما می‌گوید: تهیه اقلام مهم و اساسی جهیزیه کاملاً ایرانی که این روزها می‌شود خرید، حدود ۴۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.