راز برکت زندگی برخی افراد موفق جامعه را باید در ایجاد موقوفه‌هایی دید که گره‌ از مشکلات مادی، معنوی، آموزشی و فرهنگی جامعه باز کرده است.

حکایت مردی که با وقف جاودانه شد

 به گزارش قدس آنلاین، پر واضح است که سنت حسنه وقف آثار و برکات بسیاری برای واقف و جامعه دارد و شناساندن این نیکویی‌ها، گامی مناسب در ترویج و بیان ارزشمندی آن است. وقف کردن، روحیه خدمت به مردم، احسان، خیرخواهی، نوع‌دوستی و محبت را در جامعه تقویت می‌کند و اندیشه واقف که تنها به خود نمی‌اندیشد؛ افکار جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث گسترش نیک‌اندیشی می‌شود. مرحوم دکتر محمدفرهاد رحیمی یکی از این واقفان نیک‌اندیش است که چندی پیش کوله‌بار سفر بست و به دیار باقی شتافت. اما آنچه از خود به یادگار گذاشت سالیان سال نام او را در حرم مطهر رضوی و میان علاقه‌مندان به علم و فرهنگ زنده نگه خواهد داشت.

*خادم با اخلاص
دکتر رحیمی استاد گروه فیزیک دانشگاه مشهد بود و از سال ۱۳۷۸ همکاری نزدیک خود را با موزه‌های آستان قدس رضوی آغاز کرد. بدین طریق این استاد تبدیل به واقفی شد که عملاً با اندیشه و حضور فیزیکی‌اش به خدمت به آستان مقدس حضرت رضا علیه‌السلام همت گماشت. وی نقش مهمی در راه‌اندازی گنجینه نجوم و ساعت  در موزه آستان قدس داشت. پس از انتقال اشیاء نجومی موقوفه سیدجلال تهرانی وی به خزانه آستان قدس دعوت شد تا اشیاء گنجینه را مورد بررسی قرار داده و در شناسایی، انتخاب و تهیه اطلاعات اشیای  قابل نمایش در موزه همکاری کند. وی برای نمایش آثار راهنمایی‌های دقیقی کرد و اطلاعات آثار را تهیه و با مسئول وقت موزه نجوم همکاری کرد تا آثاری که مهم بودند حتما در معرض دید قرار گیرند. البته همکاری علمی و فرهنگی‌اش  تنها در حوزه نجوم نبود. هنگامی که متوجه شد مسئول و کارشناسان موزه برای راه‌اندازی بخش آبزیان در شناسایی نرم‌تنان اهدا شده نیاز به منابع علمی دارند، از کتاب‌خانه دانشگاه منابع مربوط به آبزیان و نرم‌تنان را  برای موزه‌داران به امانت آورد تا مشکلاتشان در جستجوی اطلاعات این حوزه مرتفع شود.

*اولین وقف
در روز افتتاح موزه‌های جدید، دکتر رحیمی اولین هدیه خود را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد. این هدیه نوعی سفره‌ماهی مومیایی شده، معروف به «شیطان دریا» بود، که وی در سال ۱۳۴۹ شمسی از فروشگاه موزه لوور خریداری کرده بود. این ماهی که به علت نوع مومیایی شدنش دارای هیبتی دیدنی است به مرور تبدیل به یکی از آثار پربازدید موزه شد. همچنین وی یک «رادیو نفتی» با چراغ لامپا که نوعی دستگاه علمی بود و یک «دستگاه بستنی‌ساز دستی» و مجموعه‌ای سکه یادبود با تصویر نمادهای ماه‌های نجومی را که ره‌آورد سفرش به چین بود به آستان قدس رضوی اهدا کرد که در حال حاضر در موزه و خزانه نگهداری می‌شود.

*اهدای اسناد تاریخی
مرحوم رحیمی همکاری خود را برای مشاوره با بخش نجوم ادامه داد و همچون پدرش مرحوم منتجب‌الدین که از اهداکنندگان کتب خطی به کتاب‌خانه آستان قدس رضوی بوده است، وی نیز از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۵ اسناد مهمی تاریخی مربوط به سال‌های ۹۳۲ تا ۱۳۴۶ قمری و تعدادی عکس‌های تاریخی و روزنامه را به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا کرد که شامل بیش از ۸۰ شماره اموالی می‌شود. از دیگر خدمات مهم ایشان معرفی برخی از بستگان خود بود که از خاندان‌های مهم و تأثیرگذار در مشهد مقدس بودند و از این طریق منابع تاریخی مهم و مصاحبه‌های ارزشمندی به آرشیو اسناد تاریخی افزوده شد.
مروری بر اقدامات ارزشمند مرحوم دکتر محمد فرهاد رحیمی بازگوکننده این مهم است که شاید نام عده‌ای با انباشت مال، در مقطع زمانی کوتاه شهره مردم یک منطقه شود، اما با وقف مال در زمینه‌های مختلف عام‌المنفعه، از واقف نامی نیکو در تمامی اعصار بر جای خواهد ماند.  
منبع:آستان نیوز
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.