در صورت برخورد شدید قانونی با بزهکاران و فرهنگ سازی می‌توان دوباره اعتماد را به خانواده‌ها برگرداند.

"نه" به ۲۰۳۰، "آری" به آموزش خودمراقبتی

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، انتشار خبر تجاوز یکی از مسئولان یک مدرسه ابتدایی پسرانه در اصفهان آن هم پس از اتفاقی مشابه در خرداد ماه امسال در یک مجتمع آموزشی غیر انتفاعی در منطقه ۲ تهران علاوه بر آنکه به واکنش‌های تند اولیای دانش‌آموزان و مردم انجامید چند پرسش را نیز در ذهن افکار عمومی ایجاد کرد. اینکه آیا می‌توان از وقوع اینگونه حوادث اینگونه نتیجه گرفت که مدارس دیگر جای امنی برای تحصیل و آموزش نیست و دیگر آنکه مسئولان مدارس و وزارت آموزش و پرورش از این پس چگونه می‌توانند امنیت دانش‌آموزان را تأمین کرده و اعتماد خانواده‌ها را باز گردانند. 

■ توانمندســـازی دانش‌آموزان در وزارت آموزش و پرورش

دکتر مسعود شکوهی؛ مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در این خصوص با بیان این که آموزش و پرورش وظیفه دارد به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و همکاران خود آموزش بدهد تا دانش‌آموزان بتوانند برای خود مراقبتی اقدامات لازم را انجام دهند، می‌گوید: بر همین اساس بحث توانمندسازی دانش‌آموزان در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

وی در همین زمینه تصریح می‌کند: برای ۷۰۰ هزار نفر از همکاران فرهنگی و تمام دانش‌آموزان کشور دوره‌های آموزشی خودمراقبتی در نظر گرفته‌ایم. در کنار این دوره‌ها، ده جلد کتاب مربوط به آموزش مهارت‌ها و فضیلت‌های اخلاقی برای دانش‌آموزان تهیه کرده‌ایم که یک ماه پیش از این کتاب‌ها رونمایی شده است. یک جلد از نشریه تربیت نیز به آموزش خودمراقبتی دانش‌آموزان اختصاص یافته که به تازگی منتشر شده است.

وی در خصوص سخت‌افزاری و بهره‌گیری از فناوری‌های روز مثل استفاده از دوربین‌های مداربسته در بعضی از نقاط مدرسه می‌گوید: این موضوع هم مورد تأکید وزارت آموزش و پرورش است به هرحال هر مدرسه با توجه به توان خود اقداماتی در این زمینه دارد تا امنیت دانش‌آموزان بهتر تأمین شود. 

شکوهی درباره سطح امنیت مدارس کشور هم می‌گوید: با تمام فضاسازی‌هایی که صورت می‌گیرد اما این را با قاطعیت عرض می‌کنم که مدارس ما بسیار امن و قابل اطمینان هستند. البته گاهی هم اتفاقاتی می‌افتد ولی ما صد هزار مدرسه، ۱۴ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون نفر هم فرهنگی در کشور داریم که ممکن است در چنین فضایی مثل خیلی از فضاهای عمومی دیگر اتفاق ناگواری هم رخ دهد اما مهم این است که سیستم آموزش و پرورش به موقع نسبت به آن واکنش نشان بدهد و مشکل را حل کند که خوشبختانه این اتفاق افتاد و در همین اتفاق اخیر با مدیر مدرسه برخورد شد.

■ بخش نظارتی در مدارس تقویت شود

کارن خانلری؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم وقوع آزارهای جنسی در کشور بزرگی چون ایران را تا حدی طبیعی می‌داند و به قدس می‌گوید: با توجه به آمار سایر کشورها به نظر می‌رسد آمار این گونه حوادث در مدارس ما خیلی کم است. نماینده حوزه انتخابیه ارمنی‌های تهران و شمال کشور می افزاید: با توجه به  وجود بسترهای فرهنگی در کشور امکان شیوع پدیده آزار جنسی در کشور خیلی کم است، به هرحال وضعیت مدارس کشور در این زمینه بد و فاجعه آمیز نیست.البته باید هوشیار بود و تمهیداتی برای پیشگیری بهتر اندیشید. مثلاً تعبیه دوربین‌های مدار بسته در تمام مدارس می‌تواند تا حدی از وقوع این گونه اتفاقات جلوگیری کند. یعنی بخش نظارتی در مدارس باید تقویت شود تا امنیت دانش‌آموزان و حتی معلمان بهتر تأمین شود. وی درخصوص چگونگی بازگرداندن اعتماد خدشه دار شده خانواده‌ها هم می‌گوید: چنین ضایعاتی ممکن است خیلی ناگهانی رخ دهد اما آثار و تبعات آن طولانی مدت است بنابراین باید با خونسردی اما با شدت با موضوع برخورد کرد و در مرحله بعد باید فرهنگ‌سازی در همه سطوح انجام بگیرد. در واقع در صورت برخورد شدید قانونی با بزهکاران و فرهنگ سازی می‌توان دوباره اعتماد را به خانواده‌ها برگرداند. 

■ آموزش و پرورش از دانش‌آموزان دفاع کند

مصطفی اقلیما؛ رئیس انجمن علمی مددکاران ایران هم معتقد است این گونه حوادث در همه جای دنیا از سوی افرادی که از لحاظ روحی دچار بیماری هستند رخ می‌دهد و گاهی بعضی از کشیش‌ها هم اقدام به آزار کودکان در کلیسا می‌کنند. وی به قدس می‌گوید:پس وقوع چنین اتفاقاتی اگر به نسبت دانش‌آموزان کمتر باشد از نظر روانشناسان امر طبیعی است. البته با این گونه حوادث حرمت مدرسه و امنیت آن از بین می‌رود. وی با اشاره به این که تجاوز جنسی روح کودک را خراش می‌دهد بنابراین باید تا سال‌ها مورد روانکاوی قرار بگیرد می‌گوید: واقعیت این است با پول کمی که برای شغل معلمی می‌پردازیم بسیاری از کسانی که واقعاً شایسته معلمی هستند به این حرفه وارد نمی‌شوند آن‌هایی هم که می‌آیند به دلیل کمبود اشتغال در کشور است. پس معلمی روح و مفهوم واقعی خودش را در حال حاضر ندارد. بزرگترین مشکل ما این است که به معنای واقعی معلم تربیت نکرده‌ایم. وی با طرح این پرسش که چرا باید افرادی که سلامت روحی و روانی‌شان تأیید نشده به مدرسه راه پیدا کنند می‌افزاید: برای مقابله با پدیده آزار جنسی بهتر است سیستم آموزش و پرورش از دانش‌آموزان دفاع کند و معلم یا هر مسئول خطاکاری را از مدرسه اخراج کند. وی با اشاره به این که بعضی وقت‌ها سیستم آموزش و پرورش از معلمان خطاکار دفاع می‌کند، می‌افزاید: مشکل این است که اگر دانش‌آموزی از رفتار نامناسب معلمی اعتراض می‌کند سرش داد می‌زنند و می‌گویند چنین چیزی نیست.این موضوع را در دانشگاه هم شاهد هستیم.

در هر صورت لازم است از سویی شیوه‌های صحیح خودمراقبتی و درک ارتباطی به دانش‌آموزان آموزش داده شده و از سوی دیگر مراقب باشیم این اتفاقات زمینه سوءاستفاده سیاسی کارانه جریاناتی را فراهم نکند که قصد دارند دستورالعمل‌های وارداتی و استعماری همچون سند ۲۰۳۰ را به عنوان راه حل این مشکلات ارائه کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.