رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تایباد از مرمت و بازسازی مزار تاریخی زین الدین ابوبکر تایبادی در این شهرستان خبر داد.

مزار تاریخی زین‌الدین ابوبکر تایبادی مرمت می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرحیم تاج محمدی اظهار داشت: مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی، حدود ۶ قرن است که در جنوب غربی این شهرستان بنا شده و در تمام این دوران یک اصله درخت کهنسال پسته، یار و همراه است. این مزار جایگاه بالایی در نزد مردم این شهرستان دارد.

وی گفت: همه‌ساله در ایام تعطیلات گردشگران زیادی برای بازدید از این اثر تاریخی و فرهنگی به این شهرستان کشیده سفر می‌کنند.

تاج محمدی افزود: تاکنون مرمت و تثبیت کاشی‌کاری‌های ایوان، آجر فرش پشت بام، انجام مرمت‌های موضعی در بنا، آجر فرش پشت بام گنبد خانه، انجام محوطه‌سازی و سنگفرش قسمتی از پیاده‌روهای این بنا انجام شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی تایباد با اشاره به نیاز اساسی بازسازی این اثر تاریخی مهم عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای این مزار دیوارکشی کل پلاک مجموعه و محصور کردن آن و نیز جداسازی از خیابان‌های اطراف است که با توجه به گستردگی فضا همکاری همگانی را می‌طلبد.

وی با اشاره به کتیبه‌های کار شده در این بنای تاریخی گفت: کتیبه ایوان بنا، به خط ثلث که از جمله نفایس هنری است شامل یازده آیه اول از سوره مبارکه «کهف» و کاتب آن «جلال‌الدین‌بن محمدبن جعفر» است. همچنین در بخش فوقانی این کتیبه عبارت «الملک لله» به خط کوفی تکرار شده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.