وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از پژوهش‌ها که در موسسات و مراکز علمی انجام می‌شود کاملا غریبه با مقتضیات مدرسه است، گفت: نتیجه این عدم ارتباط این است که ۷۰ سال از روش‌هایی نوین تعلیم و تربیت عقب هستیم.

بطحایی: ۷۰ سال از روش‌هایی نوین تعلیم و تربیت عقب هستیم

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش و مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده در سالن همایش خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

 سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: امیدوارم به بهانه بزرگداشت هفته پژوهش، روز به روز شاهد پژوهش محوری و برنامه‌ریزی مبتنی بر پژوهش در آموزش و پرورش باشیم.

وی ادامه داد: مدرسه به عنوان محور و رکن اساسی در تحول باید بیش از گذشته مورد عنایت قرار گیرد؛ اگر قوی‌ترین مراکز پژوهشی داشته باشیم و ده‌ها و صدها پژوهش معتبر انجام دهیم و دامنه اثر به مدرسه نرسپ، اتفاقی نمی‌افتد.

بطحایی با بیان اینکه مدرسه باید به سازمان پژوهنده تبدیل شود، گفت: معلم باید به پژوهشگر تبدیل شده و دانش‌آموز، پژوهنده شود و همچنین روش‌های تعلیم و تربیت و یاددهی- یادگیری باید با پژوهش عجین شود. 

وی افزود: از حیث ساختار فراز و نشیب‌های زیادی در سازمان پژوهش داشتیم اما اگر تا امروز نتوانستیم جایگاه را محکم کنیم به این دلیل است که مدرسه از نگاه ما کنار رفته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ارتباط مؤسسات پژوهشی، مراکز علمی و دانشگاه‌ها با مدارس تقریباً قطع است البته در یکی دو سال گذشته تلاش شده است که آمد و شد اساتید و پژوهشگران بیشتر شود اما موانعی است.

وی افزود: مدارس اجازه ورود پژوهشگران و صاحبنظران را به دلایل مختلف به مدارس نمی‌دهند مثلاً می‌گویند پژوهش‌ها زحمت ایجاد می‌کنند و وقت می گیرند و نتیجه آن این است که دیوار بلندی کشیدیم که صاحبنظران اجازه ورود به مدارس ندارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از پژوهش‌ها که در موسسات و مراکز علمی انجام می‌شود کاملا غریبه با مقتضیات مدرسه است، گفت: نتیجه این عدم ارتباط این است که ۷۰ سال از روش‌هایی نوین تعلیم و تربیت عقب هستیم.

بطحایی اظهار کرد: پژوهشگاه، واحدهای پژوهشی، گروه‌های آموزشی و اتاق‌های اندیشه‌ورز، کار اصلی‌شان ایجاد پل ارتباطی با پژوهشگران و مراکز و موسسات پژوهشی است.

وی اضافه کرد: در مدارس کارهای زیادی انجام می‌شود اما باید تعداد زیادی از پژوهشگران با مدارس ارتباط برقرار کنند و اقدام پژوهی انجام دهند و معلمان و مدیران در کارگاه های اساتید و پژوهشگران شرکت کنند که این موفقیت است یعنی تفکر پژوهشی را در مدارس ترویج کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انجام تکالیف مهارت محور گفت: بچه‌ها باید یاد بگیرند که سوال کردن را یاد بگیرند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.