چند هفته قبل بود که با نزدیک شدن به تاریخ اعمال دوباره تحریم‌ها بازار شایعات و پیش بینی‌ها از افزایش سرسام آور قیمت دلار بسیاری از مردم با توجیهات مختلف به دنبال خرید دلار بودند ومحل تجمع دلال‌های ارز در شهرهای مختلف هر روز شلوغ‌تر از روز قبل می‌شد، اما این روزها بازشاهد شلوغی این محل‌ها هستیم، اما این بار همه فروشنده دلارهستند.

ورود به کانال ۹ هزار تومان با دلارهای خانگی

کوچه ثبت در خیابان امام خمینی(ره) مشهد اصلی‌ترین محل حضور دلالان ارزی این شهر در چند روز گذشته دوباره شاهد ازدحام غیر معمول بوده وهست، اما تفاوت اصلی این شلوغی با دفعات قبلی همانگونه که گفته شد در علت هجوم شهروندان است. دفعات پیشین به بهانه حفظ دارایی خود در صدد خرید ارز بودند و حالا می‌خواهند برای جلوگیری از ضرر بیشتر ارزهای خود را تبدیل به ریال کنند.

در میان حاضران بازنشستگان و افراد مسنی هستند که چند ماه قبل تمام دار و ندار خود را به دلار و یورو تبدیل کرده‌اند و حالا با سقوط غیر قابل پیش‌بینی ارز به یکباره شاهد کاهش ارزش دارایی خود هستند وبرخی نیز حتی همان سرمایه اولیه خود را به دست نمی‌آورند.

در ماه‌های قبل بی‌هیچ دلیلی با هجوم همین افراد شاهد رشد نامتعارف قیمت ارز بودیم وبه اصطلاح از آن طرف بام افتادیم واین بار همان افرادی که هیچ استفاده‌ای از ارز نداشتند و تنها برای حفظ دارایی خود بازار ارز را داغ کرده بودند دلارهای خریداری شده را به بازار آورده‌اند ودر تلاش برای فروش زودتر آن هستند تا مبادا بیش از این متضرر شوند و این یعنی اینکه حالا قرار است از این سوی بام بیفتیم.

هرچند تکرار برخی گفته‌ها نتیجه‌ای ندارد، اما می‌خواهیم باز به این نکته اشاره کنیم که همین افرادی که از حوزه پول و اقتصاد هیچ سررشته‌ای ندارند نمی‌دانند که اگر در زمان بالا رفتن قیمت‌ها به بازار هجوم نیاورند و تقاضای کاذب ایجاد نکنند قطعاً شاهد افزایش قیمت غیرمعمول و غیرمعقول ارز و به دنبال آن اجناس نخواهیم بود، ولی همان رفتار غیرمنطقی باعث شد تا دلارقیمتی کاذب در کشور داشته و بر بازار تأثیر بگذارد و حالا که قیمت آن کاهش یافته، اما قیمت سایر اجناس همچنان بالا مانده و باید همه جامعه متحمل این گرانی خودخواسته باشد.

هرچند در دنیای امروز همه به هر نوع اطلاعاتی دسترسی دارند و می‌دانند در دیگر کشورها در موارد مشابه چه نوع رفتاری از مردم سر می‌زند، اما در کشور ما همیشه برخلاف همه جای دنیا عمل می‌شود ودر مورد ارز نیز به جای آنکه مردم با خرید ارزی که هیچ استفاده‌ای ندارند به داغ شدن بازار و گرانی دامن نزنند با هجوم خود برای خرید دلار بیشتر کمک می‌کنند تا سیطره دلار بر زندگی ما گسترده شود و ارزش ریال پایین‌تر بیاید که تبعات آن شامل حال همه می‌شود.

لذا امیدواریم اگر دوباره شاهد تکرار شرایط قبلی بودیم برای یکبار هم که شده از خرید دلار غیر ضروری اجتناب کنیم و ببینیم آیا سودش بیشتر از خرید آن نخواهد بود و یکبار هم که شده سود جمعی را به منفعت شخصی ترجیح دهیم هرچند شاید به ظاهر سود بی‌زحمتی نصیب تعدادی می‌شود، اما نمی‌دانند ناخواسته در بالارفتن هزینه زندگی خود و دیگران تأثیر دارند و در واقع سود که نمی‌کنند هیچ، ضرری دایمی را به خود و فرزندانشان نیز تحمیل می‌کنند.

البته می‌دانیم آنچه گفتیم به تعبیر برخی خوانندگان رؤیاست، اما امید داریم حتی اگر چند نفر هم به این باور برسند واز تعداد مشتریان بازار کاذب دلار کاسته شود به اندازه همان چند نفر در بهتر شدن اوضاع کمک کرده‌ایم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.