دنیای بزرگ و شگفت‌انگیز کتاب وکتابخوانی به گروه ویژه‌ای تعلق ندارد و مطالعه باید به عنوان یک نیاز دائمی در میان عموم مردم رایج باشد تا افراد جامعه به خواندن ترغیب شوند و فرهنگ کتابخوانی رواج پیدا کند.

شناخت معارف رضوی در قالب مسابقات فرهنگی درحرم مطهر

به گزارش قدس آنلاین، برگزاری مسابقات فرهنگی در مجموعه‌ای منسوب به امام هشتم(ع)، بهانه‌ای برای شناخت بیشتر معارف رضوی بوده و بهترین راه برای تشویق مخاطبین به مطالعه و سوق دادن آنان به سمت یادگیری راهکارهای صحیح زندگی است. رشد سطح معنوی زائران و مجاوران و غنی‌سازی تجربه زیارت در چارچوب سیاست‌ها و تصمیمات شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، عمده‌ترین هدف معاونت تبلیغات اسلامی است که این اهداف، در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت زائرین و استمرار ارتباط با مخاطبین با اجرای برنامه‌هایی مانند برگزاری مسابقات فرهنگی دنبال می‌شود.

شرکت ۱۰ میلیونی در مسابقات
از سوی اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی، در طول سال مسابقات فرهنگی مختلفی با موضوعات متنوع برنامه‌ریزی می‌شود و با ارائه برگه‌های ویژه مسابقه یا مطالبی در قالب کتاب‌های متعدد به زائران و مجاوران بارگاه آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، زمینه یک رقابت علمی، سرگرمی و آموزشی را در این آستان مقدس فراهم می‌کند. با توجه به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی از سال ۱۳۸۶ بخش مسابقات فرهنگی در حرم مطهر رضوی فعال شده و به طور اختصاصی در چهار حوزه کودک، جوان و نوجوان و عموم زائران اجرا می‌شود که از آن سال تا کنون بیش از ۱۰ میلیون نفر در مسابقات کتابخوانی انتشارات معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی شرکت کرده‌اند. سه برهه زمانی در طول سال از اهمیت خاصی در حرم مطهر رضوی برخوردار است که به دلیل حضور تعداد زیاد زائران در سه مناسبت عید نوروز، میلاد امام مهربانی‌ها و شهادت امام رضا(ع)، بزرگترین و محوری‌ترین مسابقات فرهنگی، در این ایام اتفاق می‌افتد.

مسابقات رضوی بهانه‌ای برای زیارت
یکی از اهداف برگزاری مسابقات در طول سال و خصوصا ایام دهه کرامت، ارتقای معرفت زائران در مورد امام رضا(ع) و زیارت از طریق مسابقات است. هدف دیگر این حرکت فرهنگی، غنی‌سازی اوقات فراغت زائر بعد از زیارت و به عبارتی ترویج فرهنگ رضوی و دینی و هدف سوم، سرگرمی کودکان و انتقال محتوا و پیام‌های کوتاه و فرهنگی به آن‌ها است. از سال ۸۶ تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان مسابقات فرهنگی حرم مطهر رضوی از کمک‌هزینه کربلا بهره‌مند شده‌اند و بالغ بر ۳۰۰ نفر از دورترین و نزدیکترین نقاط کشور و از استان‌های مختلف، کمک‌هزینه مشهد مقدس و ۸ هزار نفر هدایای فرهنگی از آستان قدس رضوی دریافت کرده‌اند. طبق آمار به دست آمده، حوزه عموم بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان مسابقات فرهنگی را به خود اختصاص داده است. نحوه آگاهی از برگزاری مسابقات فرهنگی آستان قدس رضوی و چگونگی پاسخ‌دهی به سوالات به این شکل است که کتاب‌های مسابقات کتابخوانی در برنامه‌های حرم، ادارات و مراکز فرهنگی توزیع می‌شود و سئوالات از محتوای کتاب تولید و کتاب همراه با مسابقه در اختیار مخاطب قرار داده می‌شود. زائرین و مجاورینی که در این مسابقات شرکت می‌کنند می‌توانند با روش‌های مختلف پاسخ‌های خود را ارسال کنند.
در زمان شروع هر مسابقه، نحوه ارسال پاسخ‌ها به مخاطبین گفته می‌شود اما علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت حرم، سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۰۲۲۲۲، به صورت پستی و حتی به صورت دستی پاسخ‌های خود را ارسال کنند. شرکت در این مسابقات و ارسال پاسخ‌ها، مدت زمان خاصی دارد که طبق گفته‌های رئیس اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی، شرکت‌کنندگان بر اساس تاریخی که برای هر مسابقه در برگه و کتاب لحاظ شده است، فرصت دارند پاسخ‌های خود را ارسال کنند. قرعه‌کشی این مسابقات به صورت روزانه انجام شده و جوایز مختلفی به برندگان اهدا می‌شود.

معرفت امام رضا(ع)
ندا حاجی‌پور، جوانی است که که ماه گذشته از تهران میهمان امام رضا(ع) شد. او که از طریق بیلبوردها از برگزاری مسابقات اطلاع پیدا کرده بود، قصد داشت تا جایی که فرصت دارد در مسابقات حرم شرکت کند و همین کار را نیز کرد و برگزیده شد. حاجی‌پور با ابراز خوشحالی از اینکه سالی دو یا سه بار به این ملجاء شریف مشرف می‌شود، می‌گوید: «هر بار که به زیارت امام هشتم(ع) می‌آیم، در مسابقات فرهنگی این آستان مقدس هم شرکت می‌کنم. برای من مسابقه "تا بهشت" از جالب‌ترین و جذاب‌ترین مسابقات بوده است».
او اضافه می‌کند: «برنده شدن، ملاک و معیار شرکت کردنم نیست بلکه با شرکت در این مسابقات به معلوماتم اضافه می‌شود و در واقع غذای روحم با مطالعه منابع مسابقات فرهنگی حرم مطهر رضوی تامین می‌شود». فهیمه کیانی‌مقدم از سبزوار هم یکی دیگر از شرکت‌کنندگان مسابقات فرهنگی آستان قدس رضوی است که تا به حال حدود ۱۰ پاسخ‌نامه به بخش مسابقات این آستان مقدس ارسال کرده و مسابقه "غریب پیروز" آخرین آن‌ها بوده است. کیانی‌مقدم، مسابقه را بهانه‌ای برای افزایش معرفت درباره امام رضا(ع) می‌داند و می‌گوید: «دو سال است از طریق دوستم که خادم حرم مطهر امام رضا(ع) است با مسابقات آشنا شدم و سعی می‌کنم در بیشتر آن‌ها شرکت کنم. چون مطالبی که در منابع این مسابقات بیان شده، بیشتر جنبه آگاهی‌بخشی مخاطب از ارزش‌های دینی و معارف اهل بیت(ع) دارد. بنابراین با مطالعه این مباحث به نیازهای فطری خودم می‌رسم».

 دریای بی‌کران معنویت
برگزیده شدن در هر مسابقه‌ای از لذت خاصی برخوردار است، اما اگر این برگزیده شدن در حرم مطهر امام رئوف(ع) اتفاق بیافتد، حلاوت آن دوچندان می‌شود. این در حالی است که شرکت‌کنندگان در مسابقات فرهنگی بارگاه منور امام مهربانی‌ها خواه برنده باشند و خواه نباشند، از دریای بی‌کران معنویت این بارگاه مقدس بهره‌مند خواهند شد و این بزرگترین امتیاز مسابقات حرم مطهر رضوی محسوب می‌شود.


 منبع: آستان نیوز/باقری  
انتهای پیام/  

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.