فرار مالیاتی مربوط به بخش‌هایی مانند اقتصاد زیرزمینی و قاچاق و دلالی است که با یک تلفن گاهاً رقم‌های کلانی را معامله می‌کنند.

چه چیزی ایران را به بهشت ۴۰ درصد فراری مالیاتی تبدیل کرده است 

به گزارش گروه اقتصادی قدس‌آنلاین، بالا بودن میزان فرار مالیاتی در کشور سبب شده است از ایران به عنوان کشور بهشت فرار مالیاتی یاد شود! این در حالی است که دولت برای تأمین درآمدها به واسطه تحریم و مشکل فروش نفت با چالش مواجه است. در حالی که مالیات می‌تواند بهترین منبع مطمئن برای تأمین درآمدهای کشور باشد، اما معافیت بخش قابل توجهی از اقتصاد برای پرداخت مالیات در کنار فرار مالیاتی سبب شده است از این ابزار پر قدرت و قابل اتکاء بخوبی برای چرخاندن چرخ اقتصاد استفاده نشود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به‌اندازه بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد مالیات قابل وصول در کشور، فرار مالیاتی وجود دارد و این میزان اگر وصول شود به‌راحتی جایگزین منابعی می شود که می‌خواهیم از محل کاهش سهم صندوق توسعه ملی برای کشور ایجاد کنیم.پورابراهیمی به علت اصلی ضعف در اخذ مالیات‌ها اشاره کرده و گفته است متأسفانه دولت‌ها به‌علت آسانی کسب درآمد از محل فروش نفت، بشدت علاقه‌مند هستند از این محل هزینه‌های خود را تأمین کنند به همین علت نگاه کوتاه‌مدت دارند و رویکرد بلندمدت در این زمینه ندارند.

پورابراهیمی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های دولت از الزامات بودجه سال آینده است، اضافه کرد: این کاهش کمک می‌کند تا منابع درآمدی را بهتر اداره کنیم و باید از منابع جایگزین نفتی استفاده کنیم. وی ابراز کرد: کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون امور اقتصادی تصویب شده است و وارد جزئیات شدیم و موضوع ایجاد پایه جدید مالیاتی در اقتصاد کشور در حال پیگیری است.

■ سهم ۷ درصدی!

یک کارشناس امور مالیاتی با بیان اینکه سیستم مالیاتی در واقع به مثابه کارخانه‌ای است که خوراک آن اطلاعات و داده‌های مالیاتی است، اظهار داشت: هر چه سیستم مالیاتی مکانیزه، الکترونیکی و کامل‌تر باشد به همان نسبت هم کارکرد موفق‌تری دارد.

غلامرضا کرد زنگنه در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: باید تمام اطلاعات کشور اعم از معاملات بانکی، ثبتی، املاک، شهرداری‌ها و گمرکات از منابع مختلف وارد سیستم مالیاتی شود در آن وقت می‌توان به اخذ مالیات صحیح و کامل امیدوار بود. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر می‌توان گفت فرار مالیاتی حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی است. در کشورهای دنیا میزان مالیات دریافتی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی است در حالی که در ایران این عدد کمتر از ۷ درصد است.

 مردم به سمت چند دفتری برای فرار مالیات ترغیب می‌شوند

وی با بیان اینکه بخشی از فرار مالیاتی به سیستم اطلاعات کشور بر می‌گردد که اطلاعات کامل وجامعی در اختیار سازمان امور مالیاتی نیست و به عبارت دیگر دولت الکترونیکی به آن معنای کامل نداریم،گفت:وقتی اطلاعات کامل نباشد عده‌ای ممکن است به تور مالیاتی بیفتند وعده‌ای هم نه. دارندگان فعالیت‌هایی مانند شرکت‌های ثبت شده، مغازه‌دارها و حقوق بگیران در تور مالیاتی قرار دارند، اما هستند افرادی که با یک خط تلفن همراه میلیاردها تومان معامله جابه جا می‌کنند در حالی که هیچ جایی ثبت و ضبط نمی‌شود. وی ادامه داد: اینکه چقدر سازمان امور مالیاتی توانسته طرح جامع مالیاتی را اجرایی و یا ساختار مالیاتی را به روز کند و موضوعاتی مانند راندمان کاری نیز از مباحث مهم در امر فرار مالیات است.

وی با اشاره به اینکه مقوله فرار مالیاتی ریشه قوانین و ساختاری نیز دارد، گفت: از سوی دیگر وقتی به خود اظهاری مردم در امر مالیات توجه نمی‌شود و مالیات‌ها عموماً به صورت علی الرأس بریده می‌شود، مردم به سمت چند دفتری برای فرار مالیات ترغیب می‌شوند در حالی که باید اعتمادسازی کرد.

 فرار مالیاتی مربوط به بخش‌هایی مانند اقتصاد زیرزمینی و قاچاق و دلالی است

عضو شورای عالی مشاوران رسمی مالیاتی کشور ادامه داد: از سوی دیگر خواست مردم است که بدانند دولت مالیات دریافتی از آنان را در چه حوزه‌هایی خرج کرده است؛ بنابراین پاسخگویی و انتشار خدمات ارائه شده به کشور از محل مالیات دریافتی از دیگر عوامل مؤثر برای علاقه‌مندی و ارتقای اعتماد مردم برای پرداخت مالیات است. به هر میزان اعتماد مردم بیشتر شود به همان تناسب پرداخت مالیات افزایش می‌یابد.وی درباره سهم دانه درشت‌ها در فرار مالیاتی تصریح کرد: افرادی مانند حقوق‌بگیران، مغازه دارها و صاحبان شرکت و بنگاه‌های ثبت شده و مشخص، فرار مالیاتی ندارند ممکن است عده‌ای با حساب سازی میزان مالیات کمی پرداخت کنند، اما فرار مالیاتی ندارند در حالی که مقوله فرار مالیاتی مربوط به بخش‌هایی مانند اقتصاد زیرزمینی و قاچاق و دلالی است که با یک تلفن گاهاً رقم‌های کلانی را معامله می‌کنند. به گفته وی کشور حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی مالیات کمتر می‌گیرد که بخشی از آن مربوط به معافیت‌های قانونی مالیاتی و قسمتی هم مربوط به فرار مالیاتی است.

 افرادی که فرار مالیاتی دارند عمدتاً به باندهای قدرت وصل هستند و از توان لابیگری بالا برخوردارند

یک کارشناس حوزه مالیات نیز اظهار داشت: در کشوری که نظم و انضباط مالی وجود نداشته باشد و شهروندان به خودی و غیر خودی تقسیم شوند و تا زمانی که شهروندانی که مالیات پرداخت می‌کنند خروجی این پرداختی را در قالب هایی مانند ارتقای رفاه اجتماعی نبینند بحث فرار مالیاتی وجود دارد.

دوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره چرایی بالا بودن میزان فرار مالیاتی در کشور در حالی که شیوه‌های فرار مالیاتی و راهکارهای برخورد با آن مشخص است، افزود: عزم جدی برای برخورد با فرار مالیاتی وجود ندارد در حالی که می‌توان بخوبی با افرادی که به عمد از پرداخت مالیات طفره می‌روند، برخورد کرد.افرادی که فرار مالیاتی دارند عمدتاً به باندهای قدرت وصل هستند و از توان لابیگری بالا برخوردارند.

 ۸۰ درصد مالیات کشور را ۲۰ درصد مؤدیان مالیاتی پرداخت می‌کنند

وی با اشاره به اینکه طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌ها، فرار مالیاتی جرم تلقی شده است، تصریح کرد: اگر جرم بودن فرار مالیاتی اجرا شود موضوع حل می‌شود. نرخ مؤثر مالیات در ایران با احتساب مواردی مانند عوارض شهرداری بین ۱۰ تا ۱۱ درصد بیشترنیست. همچنین دولت باید به مردم شفاف گزارش دهد. دوانی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد مالیات کشور را ۲۰ درصد مؤدیان مالیاتی پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد:تاکنون سازمان امور مالیاتی گزارشی از میزان دریافت مالیات و هزینه کرد آن به مردم ارائه نداده است در حالی که لازم است. وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی معاف از مالیات نیست،گفت:این وضعیت نشان می‌دهد اقتصاد کشور مخرب است و پویا و کارآمد نیست.در کشوری مانند آمریکا اقتصاد پنهان آن حدود ۷ درصد است.

■ مالیات نمی‌دهند چون نمی‌خواهند دیده شوند

یک کارشناس مسائل مالیاتی نیز اظهار داشت:فرار مالیاتی قابل شناسایی است و راه مقابله با فرار مالیاتی تنها از طریق توجه به تراکنش‌های بانکی است که البته موضوع کنترل تراکنش‌های بانکی مطرح شد، اما به دلیل مقاومت در برابر آن تصویب نشد.مرتضی اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: باید توجه داشت دلیل فرارمالیاتی عده‌ای تنها به خاطر عدم تمایل به پرداخت مالیات نیست، بلکه قصد ندارند دیده شوند و به اصطلاح ردشان را بزنند در واقع حاضر نیستند نوع کار وفعالیت آن‌ها مشخص شود این‌ها افرادی مانند قاچاقچیان و دلالان هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.