اگر ریش سفید ها و بزرگترهای مجلس بتوانند، مراسم را به خوبی مدیریت کنند و برنامه های مفرح و جذاب را تدارک ببینند و فقط به یک دور هم نشستن بسنده نکنند، یقینا جوانترها گوشی های خود را کنار می گذارند و در این جمع خانوادگی مشارکت خواهند کرد.

جوانان باید قدر تک تک ثانیه های کنارهم بودن شب یلدارا بدانند/جدایی ازفضای مجازی دراین شب را فرهنگ کنیم

دکتر علی یوسفی، جامعه شناس شهری و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در آستانه مراسم شب چله به خبرنگر قدس آنلاین گفت: شب چله یکی از آداب و رسوم کهن ما ایرانی هاست که تا امروز زنده مانده است و باید هم زنده بماند و به حیات خود ادامه دهد. مراسم شب چله به معنای واقعی، تمام مزایای جلسات دورهمی را یکجا دارد و شامل کل فواید دورهمی های مختلف می شود. آشتی و همدلی و محبت ایجاد می کند و پیوندهای اجتماعی را تقویت می کند. این رسم به دلیل کارکردهای اجتماعی و فرهنگی که دارد از نظر جامعه با اقبال عمومی روبرو شده است و تقریباً با همان آیین همیشگی خود برگزار می شود. تاریخ مصرف گذشته نشده و همچنان کار کرد خود را حفظ نموده است.

وی افزود : در سالهای اخیر متاسفانه فضای مجازی آنقدر در زندگی های اجتماعی وارد شده و مانع رخ دادن بسیاری از اتفاقات مثبت و مفید در زندگی شده است که گمان میرود دیگر نمی توان از آن چشم پوشی کرد. معایب فضای مجازی صرفا مخصوص شب یلدا نیست و مشکل بزرگی را در جامعه از لحاظ روابط اجتماعی ایجاد کرده است.

این کارشناس اجتماعی بیان کرد: شرایط به گونه ای شده است که افراد برای دیدن یکدیگر احساس نیاز پیدا نمی کنند و نیاز خود را با  شیوه های مجازی برطرف می کنند. تقریبا احوالپرسی ها مجازی صورت می گیرد. هر چند برخی معتقدند که فضای مجازی فایده هم دارد و دارای محدوده گسترده تری است و افراد بیشتری را در بر می گیرد. اما نمی توان منکر آسیب هایی شد که این گونه روابط در جامعه ایجاد می کند.

دکتر یوسفی تصریح کرد: نمی توان با یک توصیه اخلاقی و یا یک اظهار نظر کارشناسی مشکل را حل کرد. خود افراد باید بدانند که موهبت شب نشینی خانوادگی در شب چله، فقط در یک شب از سال اتفاق می افتد. این فرصت مغتنمی است برای ایجاد نشاط و شادی و محبت و همدلی در بین یکدیگر. پس در این شب از فضای مجازی فاصله بگیرید و از کنار یکدیگر نشستن بهره و لذت کافی را ببرید. کنار گذاشتن گوشی های همراه در این شب باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی ادامه داد : اگر ریش سفید ها و بزرگترهای مجلس بتوانند، مراسم را به خوبی مدیریت کنند و برنامه های مفرح و مملو از خنده و شادی را تدارک ببینند و فقط به یک دور هم نشستن و گفت و گو بسنده نکنند، یقینا جوانترها گوشی های خود را کنار می گذارند و در این جمع صمیمی مشارکت خواهند کرد.

وی با ذکر اینکه در حال حاضر فرصت دورهم نشینی خانوادگی به راحتی بدست نمی آید و باید افراد قدر مراسم شب چله را بدانند، گفت: به آنهایی که به موبایل و فضای مجازی بسیار دل بسته هستند، توصیه می‌کنم که در این یک شب از فضای مجازی دل بکنند و جدا شوند. فکر نمی کنم که بهتر از این مراسم، فرصت دیگری برای دیدن خانواده و ایجاد رابطه صمیمی وجود داشته باشد. شب چله برای جامعه کنونی ما فرصت بسیار مغتنمی است و باید از تک تک ثانیه های آن نهایت استفاده را برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی گفت : متاسفانه در شرایط کنونی مشکلات اقتصادی و برخی از تشریفات و تجملات بی پایه و اساس آسیب هایی را به این فرهنگ قدیمی وارد کرده است و ادامه این روند، ممکن است برخی از کارکردهای شب چله را تحت الشعاع قرار دهد. یکسری از تشریفاتی که برخی از خانواده ها وارد این شب نشینی سنتی می کنند ممکن است باعث کمرنگ شدن بعضی از ویژگی های منحصر بفرد یلدا و مراسم آن شود و ضربه هایی را به این سنت دیرینه وارد کند.

وی ادامه داد: اکنون مراسم شب چله در جوامع بین المللی و دیگر کشورها هم در حال اجراست. بسیاری از ایرانی هایی که مقیم کشورهای دیگر هستند این آداب و رسوم را برگزار می‌کنند و مشاهده این مراسم برای خارجی ها، بسیار جذاب است. حیف است که در کشور خودمان برخی ها بدلیل عدم استفاده صحیح از ابزار و تکنولوژی از این مراسم کهن فاصله می گیرند. اگر همان آدابی که در سنت شب چله است یعنی دور هم نشینی و گفت و گو و خوش و بش و پذیرایی مختصر از مهمانان، انجام شود، این آیین بیشترین و بالاترین کارایی را برای جامعه ما خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.