گرهی که گاهی اوقات با دندان نیز باز نمی شود

مشکلات ناشی از ترافیک در همه جای دنیا موجب نارضایتی و ناراحتی مردم را فراهم می آورد زیرا باعث تاخیر در انجام امور شهری ، کاهش بازدهی در فعالیت های روزانه و از دست رفتن هزینه زمان برای عموم جامعه می گردد. در شهر مقدس مشهد یکی از مکان هایی که همواره ترافیک سنگینی را در اکثر اوقات روز تجربه می کند ، خیابان های منتهی و مشرف به بارگاه منور رضوی است که به دلیل حضور زائران در اکثر اوقات سال و طراحی های نامناسب برنامه ریزی شهری، حتی مواردی نظیر زوج و فرد کردن پلاک خودرو ها , و ایجاد خط های بی آرتی نیز پاسخگوی رفع این مشکل نبوده است. بنابراین لزوم توجه به این موضوع باید مورد توجه مسئولین شهری و استانی قرار بگیرد موضوعی که در دیدار تولیت آستان قدس رضوی با شهردار جدید مشهد نیز مطرح شد. زیرا این ترافیک به دلیل ایجاد مواردی نظیر خستگی و استرس در زائران ، حتی ممکن است بر بازدهی زیارت زائران نیز تاثیر بگذارند و از شوق و اشتیاق انها برای حضور مستمر به حرم مطهر بکاهد.

در این زمینه ابتدا باید به برنامه ریزی شهری اطراف حرم مطهر توجه ویژه ای صورت بگیرد ، زیرا از سال های گذشته اکثر ساختمان ها و برج های بزرگ در اطراف حرم مطهر ایجاد شده اند که حتی دیدن بارگاه منور رضوی را از مسافت های خیلی نزدیک نیز غیر ممکن ساخته اند. همچنین سازمان های دولتی و خصوصی که در اطراف حرم مطهر حضور دارند باید به منظور همکاری در کاهش این معضل ، از شیوه سرویس های همگانی و دسته جمعی برای جابه جایی کارمندان و پرسنل خود استفاده نمایند ، حتی در صورت امکان و موافقت باید برخی از این سازمان ها و اداره ها ی اطراف حرم مطهر را به مکان های دیگر سطح شهر انتقال داد و برای سازمان های ضروری نیز از سرویس های مخصوص و اغلب رایگان استفاده کرد.

از طرفی شهرداری و سازمان حمل و نقل عمومی باید با ایجاد مسیرهای بیشتر برای اتوبوس های اطراف حرم ، حتی تردد رایگان با این اتوبوس ها را در اطراف حرم طراحی و پیش بینی نمایند. همچنین باید بر تعداد پارکینگ های خیابان های اطراف حرم افزوده شود و با ارائه خدمات رایگان و حتی تشویقی به شهروندان که خودروهای خود را در این پارکینگ ها قرار می دهند و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه از مسیرهای مشخص شده به حرم مطهر ، در کاهش ترافیک این منطقه تلاش نمایند زیرا فضای اطراف حرم مطهر بر مبنای طرح های مدیریتی سال های گذشته و دور طراحی شده اند در حالی که تئوری ها و طرح های جدید حمل و نقل به سمت ترویج حمل و نقل عمومی بر خودروهای شخصی تغییر یافته است، از این رو ایجاد یک سرویس حمل و نقل کارآمد و سریع تاثیر به سزایی در کاهش تردد خودروهای شخصی در این منطقه خواهد داشت.

همچنین اگرچه تعداد زیادی از مسافران در مکان های اقامتی اطراف حرم مطهر اقامت می کنند ولی برای بازدید از مکان های تفریحی سطح شهر بدون تردید وارد سیستم حمل و نقل سطح شهر می شوند ، از این رو باید سرویس هایی برای تردد و بازدید از این مکان ها با قیمت های ارزان در نظر گرفته شود تا از رفت و آمدهای جداگانه و زیاد برای این منظور ، جلوگیری به عمل اید.

اگرچه این راه حل ها می توانند در کاهش ترافیک اطراف حرم مطهر تا حدود زیادی تاثیر گذار باشند اما بدون تردید اساسی ترین تدبیر برای کاهش این معضل ، ترویج و ارتقائ فرهنگ عمومی در این زمینه است زیرا برنامه ریزان شهری ، مسئولان اجرایی و شهروندان همگی بر ضرورت حل این معضل اتفاق نظر دارند ولی عاملی که مسئله را پیچیده تر می کند به توافق  نرسیدن درباره نوع راه حل و احترام به اجرای آن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.