چند روز مانده به شروع فصل زمستان و برگزاری سنت دیرینه شب یلدا همچنان بازار با کسادی مواجه بوده و مردم و کسبه از قیمت ها ناراضی هستند.

بازار شب یلدا کساد است/ تعدیل قیمت آجیل در مشهد

به گزارش قدس آنلاین ،  تنها چند روز دیگر به آغاز فصل زمستان و شب یلدا باقی مانده و طبق پیش بینی های قبلی به دلیل شرایط اقتصادی ویژه کشور و کاهش قدرت خرید مردم به دلیل افزایش چند برابری قیمت ها، بازار فروش میوه، آجیل و شیرینی در کسادی به سر می برد و مردم و فروشندگان از این وضعیت ناراضی هستند. 

فروشندگانی که سال های گذشته کسب و کارشان در حوزه فروش محصولات شب یلدا بود و بازار داغی داشتند امسال از کسادی بازار گلایه دارند و افرایش قیمت ها را دلیل عدم تمایل مردم به انجام خریدهای ویژه این ایام می دانند. 

گزارش میدانی از وضعیت بازار مشهد نشان می دهد هیچ جنب و جوش ویژه ای در میان مردم برای خرید شب یلدا وجود ندارد و قیمت اجناس همچنان نجومی و غیرقابل خرید برای اقشار متوسط و کم درآمد است.

البته قیمت آجیل نسبت به هفته گذشته چند هزار تومانی در مشهد کاهش یافته و کمترین قیمت آجیل شب یلدا در بازار ۵۲ هزار تومان ،آجیل ممتاز ۹۸ هزار تومان و آجیل ویژه یلدا نیز ۱۲۵ هزار تومان به فروش می رسد.

مردم قدرت خرید ندارند

رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای توزیع میوه شب یلدا در بازار گفت: خوشبختانه هیچ کمبود میوه ای در بازار وجود ندارد و انواع میوه های فصل و شب یلدا با کیفیت های مختلف در بازار وجود دارد.

حسین مصدق افزود: توزیع میوه برای شب یلدا در ۳۵۰۰ واحد صنفی فروش میوه به انجام می رسد و مراکز فروش ویژه ای برای این ایام درنظر گرفته نشده است زیرا مغازه های موجود می توانند پاسخگوی نیاز مردم باشند. 

وی بیان کرد: طی سال های گذشته بازار فروش میوه گرم بود و مردم خرید لازم را داشتند اما امسال وضعیت بازار کساد است و مردم قدرت خرید میوه را ندارند زیرا اولویت آنان خرید مایحتاج ضروری زندگی است. 

رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار مشهد تاکید کرد: با این وجود به همه واحدهای صنفی فعال در حوزه فروش میوه تاکید شده تا حد ممکن سود خود را کاهش دهند تا مردم بتوانند خرید میوه شب عید داشته باشند. 

مصدق در ادامه گفت: ورود هندوانه شب یلدا به بازار از چند هفته گذشته آغاز شده و خوشبختانه طی روزهای گذشته با کاهش ۵ درصدی قیمت این محصول در بازار مواجه بوده ایم و در حال حاضر هرکیلو هندوانه حدود ۲ هزار تومان به فروش می رسد. 

وی همچنین از فروش ویژه انار و انگور به مناسبت شب یلدا خبر داد و گفت: قیمت این محصولات با توجه به کیفیت از ۲۵۰۰ تومان تا حدود ۹ هزار تومان در بازار متغیر است و مردم با توجه به بضاعت مالی خود می توانند محصول مورد نظر را خریداری کنند. 

قیمت آجیل تعدیل شد 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خوشبختانه کاهش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت آجیل گذاشته و نسبت به ۲ هفته پیش شاهد کاهش ۳۵ درصدی قیمت ها در این بخش بوده ایم.

علیرضا ارزانی ممقانی افزود: قیمت مشخصی را نمی توان برای آجیل اعلام کرد زیرا نسبت و کیفیت مواد تشکیل دهنده آجیل متفاوت است اما به صورت میانگین قیمت آجیل شیرین در بازار مشهد از ۶۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و آجیل شور از ۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است. 

وی تصریح کرد: امسال در هیچ کجای کشور و مشهد نمایشگاه عرضه مستقیم آجیل و خشکبار دایر نشده است و مردمی می توانند آجیل مورد نیاز خود را از واحدهای صنفی فعال در مناطق مختلف شهر خریداری کنند.

نظارت بر بازار شب یلدا

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  بیان کرد: با توجه به ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب جهت عرضه اقلام مورد نیاز شب یلدا، موضوع در جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان با حضور مسئولان اتحادیه های بارفروشان میوه، آجیل و خشکبار و قنادان مشهد مطرح  وتصمیمات لازم گرفته شده است.

علی غفوری مقدم افزود: بر این اساس و با توجه به اعلام مسئولین اتحادیه های بارفروشان و قنادان مشهد در خصوص تامین میوه و شیرینی مورد نیاز، تدابیر لازم اتخاذ و شرایط قیمتی نیز با کنترل و نظارت اتحادیه های مرتبط رصد خواهد شد.

وی گفت:در حال حاضر مشکلی در تامین میوه و شیرینی وجود ندارد و پیش بینی می شود در شب یلدا قیمت و فراوانی میوه وضعیت مناسبی خواهد داشت.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد:اتحادیه آجیل و خشکبار نیز اعلام کرده جهت کاهش قیمت آجیل و خشکبار برای شب یلدا برنامه های خاصی تدارک دیده شده و تلاش می شود قیمت آجیل نیز تعدیل شود.

کنترل و تعدیل قیمت ها

در این شرایط مردم انتظار دارند با تعدیل قیمت دلار طی روزهای گذشته در بازار قیمت آجیل و میوه نیز در بازار کاهش یابد تا اقشار کم درآمد نیز بتوانند به بهانه بلندترین شب سال دورهم جمع شوند و خاطرات قدیمی خود را مرور کنند. 

موضوعی که با توجه به فرصت اندک باقی مانده نیازمند ورود جدی مسئولان و نهادهای نظارتی در کنترل و تعدیل قیمت ها است.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.