شب یلدا آخرین شب سال فرا می رسد و آئین و سنت های ایرانی و مردم قزوین همچون « فال گوش ایستادن» در دل ها و یادها دوباره جان می گیرد.

سنت "فال گوش ایستادن قزوینی‌" در بلندترین شب سال

به گزارش قدس آنلاین، با اندکی جستوجو درتاریخ کهن ایران و در گذر از آخرین روزهای آخرین ماه فصل خزان و پاییز، آئین و آداب و رسومهایی را میتوانی از دیار این سرزمین کهن بیرون بکشی که کهنترین و اصیل ترین سنتهای ایرانیان را در یلدای ایرانی به تصویر میکشد.

شب یلدا، شبی که بلندای آن تنها یک دقیقه بیشتر از باقی شب‌ها است و قصههای مادربزرگها، تفال به خواجه حافظ شیرازی و دورهم بودن خانوادهها را در دلها زنده میکند و تو را به گذشته برمیگرداند.

شب چره، هندوانههای رنگی و تزئین شده و چیدن دانههای سرخ انار در ظرف همه و همه نشانی از یلدای ایرانی در بلندترین شب سال است که مردم ایران به بهانه این شب، زیباترین خاطرات زندگیشان را در این شب ثبت میکنند.

یلدا شب مهربانیها، شب بازگشت به اصالت و گذشته خود، شب برچیدن تمام نگرانیها و غصهها، شب تقسیم کردن شادیها و خندهها و شب تفال زدن به فال خواجه حافظ است تا تو را به زندگی امیدوار کند و بدانی زندگی ارزش زندگی کردن را دارد.

در گذر از آخرین روز ماه آذر، کارشناس حوزه فرهنگی و میراث فرهنگی استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین، از اهمیت شب یلدای ایرانی و آداب و رسوم آن سخن میگوید.

 مجتبی عباسی اظهار میکند: کلمه یلدا در کلمه عبری به معنای «تولد یا متولدشده» بوده و به نسبت نام جدیدی در فرهنگ ایرانی است و ایرانیان این شب را به عنوان شب چله میشناسند.

وی میگوید: از فردای شب یلدا، خورشید مجدد متولد میشود و حیات دوباره به خود میگیرد.

کارشناس حوزه فرهنگی و میراث فرهنگی استان قزوین بیان میکند: در گذشته شب یلدا شیرینی و آداب و رسوم خاصی داشت و گذشتگان سعی میکردند در کنار هم جمع شوند و تا صبح بیدار بمانند.

عباسی مطرح میکند: از جمله رسومات ویژه شب یلدا در گذشته میتوان به فال گوش ایستادن و مراسم شال اندازان در مناطق اشاره کرد.

به گزارش قدس آنلاین، شب یلدای ایرانی آئین هایی دیگری همچون جمع شدن در منزل بزرگان خانواده و سرو غذاها، میوه‌ها و آجیل‌های متنوع و مخصوص این شب و شاهنامه‌خوانی و گرفتن فال حافظ را در بلندترین شب سال روایت میکند؛ روایتی از شنیدن قصه های مادربزرگ،  شکستن تخمههای سیاه و تفال زدن به فالهایی که سراسر خنده و شادی را به همراه دارد.

 انار و هندوانه مهمان ویژه ایرانیان یرسرسفره شب یلدای ایرانی است؛ هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است و  اگر مقداری هندوانه در شب یلدا خورده شود در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر انسان غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین های A و B و C است، مطابقت دارد؛ حضور انار بر سر سفره شب یلدا ضروری است و استفاده از آن خواص بسیاری برای تقویت بدن در برابر سرمای زمستان دارد. 

آداب و رسوم شب یلدا در گذشته رنگ و بویی خاص تر داشت؛ آجیل  شورو شیرین و کدوحلوایی و چغندر جزوی از سفره این شب بود و خانواده ها به بهانه شب یلدا کنار هم جمع می شدند و خوراکی های مختلفی را صرف می کردند که این آداب و رسوم جزوی از سنت های مردم در جای جای ایران زمین و از جمله در کهن شهر قزوین بود.

مردم اصیل قزوین نیز دور کرسی می نشستند و به دایره زنی و نی به خواندن عزیز و نگار می پرداختند و یا پای قصه های شیرینی می نشستند که بیانی از رنج ها و سختی های مادربزرگ ها را به همراه داشت.

در گذشته، اصالت و شیرینی سنت های ایرانیان و مردم قزوین در بلندترین شب سال به خوبی مشهود بود اما امروز انگار تمام این سنت ها و آئین ها رسم و رسوم گذشته را ندارد.

امروز شبکه های مجازی جایگزین دورهمی هایی شده است که پراز خنده و شادی بود و یلدای ایرانی در تجملات و تشریقات تعریف شده است؛ یلدایی که این تجملات و تشریفات معنای واقعی یلدا را سلب کرده است و دیگر هیچ مرد و زنی حاضر به بودن کنار هم ندارد.

یلدای دیگری در راه است و بدانیم یک شب یلدای ایرانی هزار شبی نمی شود که بتوان شادی ها و خنده ها را تقسیم کرد و چه خوب است شب یلدا و باهم بودن ها را قدر بدانیم.

گزارش از رقیه کشاورز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.