یزد- محمد صادقی گفت: با انجام آزمایشات غربالگری و پایش باقیمانده ها ، از ورود دارو و سایر آلاینده ها به شیر جلوگیری می شود.

آزمایش غربالگری برای جلوگیری از ورود آلاینده ها به شیر انجام می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، محمد صادقی، رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: یکی از معضلات بهداشتی کنونی جوامع بشری مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها است که در نتیجه آن درصد وقوع ناهنجاری های مادرزادی و بیماری های مزمن و همچنین عدم تاثیر داروهای آنتی بیوتیک و مقاومت میکروبی را در بدن بالا می برد.

وی گفت: به غیر از مصرف مستقیم آنتی بیوتیک یکی از راه های مهم ورود آنتی بیوتیک به بدن، مصرف فراورده هایی است که حاوی باقی مانده های دارویی و یا آنتی بیوتیک هستند.

این مقام مسئول افزود: در میان فراورده های خام دامی بیشترین فراورده هایی که می تواند حاوی باقیمانده دارویی و یا آنتی بیوتیک باشد، شیر است. مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی توسط دام و یا استفاده از پمادهای پستانی باعث انتشار دارو به جریان خون می شود و در نتیجه شیر دام، حاوی باقیمانده آنتی بیوتیک می گردد.

صادقی خاطر نشان کرد: عوارض شایع مصرف شیرهای دارای آنتی بیوتیک شامل ایجاد مقاومت دارویی، ایجاد حساسیت در افراد (بویژه در مورد پنی سیلین ها)، عوارض کبدی و کلیوی مخصوصا در افراد کهنسال و بیماران و تغییر رنگ دندان ها در کودکان می باشد.

وی تاکید کرد: بهترین راه مبارزه با این معضل، جلوگیری از ورود آنتی بیوتیک به شیر می باشد. به این منظور می بایست در هنگام مصرف دارو به زمان پرهیز مصرف آن و نیز وضعیت شیرواری دام توجه نمود و دارویی را انتخاب کرد که زمان پرهیز مصرف آن کمتر باشد. در طی دوره درمان آنتی بیوتیکی نیز باید از مخلوط شدن شیر گاو های تحت درمان با شیر گاوهای سالم جلوگیری گردد.

کارشناس نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به حضور مسئولین بهداشتی در ایستگاه های جمع آوری شیر و کنترل بهداشتی این محصول گفت: بدیهی است این اقدامات نظارتی برای جلوگیری از بیماری های مشترک بین انسان ودام و پیشگیری از بروز موارد تقلب در شیر خام تولیدی استان در راستای حفظ سلامت مصرف کنندگان می باشد.

فاطمه برهانی تصریح کرد: در راستای حفظ سلامت بیش از پیش جامعه علاوه بر حضور مسئولین فنی و بهداشتی جهت انجام آزمایش و کنترل بهداشتی شیرخام دریافتی در مراکز جمع آوری شیر و کارخانجات فراورده های لبنی، حمل بهداشتی شیر نیز حائز اهمیت می باشد.

وی تأکید کرد: حمل شیر خام با خودروهای دارای پروانه اشتغال به حمل بهداشتی معتبر در مراکز جمع آوری شیر و واحدهای پرورش گاو شیری ضروری می باشد.

برهانی حمل غیر بهداشتی شیر با خودرو  بدون اخذ مجوز بهداشتی- قرنطینه ای را غیرقانونی خوانده و افزود: در صورت مشاهده با خاطیان برخورد جدی صورت می گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.