حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمانفر گفت: جایگاه رسانه، یکی از مواردی است که هنوز مورد غفلت واقع می‌شود.

جایگاه رسانه هنوز مورد غفلت است

 

به گزارش قدس آنلاین، این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در آیین اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر، در محل تالار شهر مشهد سخن می‌گفت، در مورد نقش و جایگاه رسانه اظهار کرد: جایگاه رسانه یکی از مسائلی است که هنوز مورد غفلت واقع شده و ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت رسانه استفاده مناسبی ببریم؛ به همین دلیل است که گاهی اولویت‌ها برعکس جلوه داده می‌شود و بسیاری از تلاش‌ها و کوشش‌هایی که صورت گرفته، در نگاه مخاطبین تغییر می‌یابد.

گاهی جای جلاد و شهید در رسانه عوض می‌شود

وی افزود: امروز به عنوان کسی که شاهد فراز و فرودهای بسیاری در کنار مردم و در عرصه انقلاب اسلامی بوده، شاهد هستم که مردم ما در برابر همه اتفاقات ایستادگی کردند؛ اما امروز با ظرفیت رسانه، برخی تلاش دارند که این واقعیت‌ها نادیده گرفته شود و گاهی جای جلاد و شهید عوض می‌شود و این اتفاقی است که رسانه رقم می‌زند.

پژمانفر ضمن اشاره به این که تلاشمان در مجلس پرداختن به موضوع رسانه بود، عنوان کرد: در مجلس هفتم، هشتم، نهم و دهم که موضوع رسانه را در دستور کار داشتیم، با جناب مهندس فیاضی به عنوان کارشناس این حوزه در ارتباط بوده‌ام.

نظام‌بخش شدن موضوع رسانه، می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان این که نظام‌بخش شدن موضوع رسانه می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند، ادامه داد: امروز باید به ظرفیت رسانه توجه کنیم و این توجه ضرورتی را می‌آفریند تا اولویت‌ها را در ذهن مردم حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب، بیش از ۱۰ سال در موضوع مسائل اقتصادی فریاد زدند و سال‌ها را نام‌گذاری کرده و اولویت یکِ کشور را در موضوعات اشتغال، تولید و غیره بیان کردند. اما به عقیده من، آنچه نتوانست این موضوع را به نوعی در دستور کار قرار دهد، ظرفیت رسانه بود؛ رسانه گاهی به عکس عمل کرده است. به این معنا که ذهن مردم را به موضوعات فرعی مشغول کرده و مسائل اساسی کشور، به عنوان اولویت و مساله اصلی مورد توجه قرار نگرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که رسانه ما از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، ابراز کرد: امروز نسبت به بخشی از مسائلی که اتفاق می‌افتد، رسانه باید مورد توجه قرار گیرد که البته بنده قصد ندارم اهالی رسانه را متهم کنم؛ اما اگر اهالی رسانه در بخش‌ها و اتفاقات مختلف کشور، ذهن مردم را به آن معطوف کرده‌اند و همه مردم احساس مسئولیت در مقابل آن موضوع داشتند، این امر هنر رسانه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این هنر رسانه بود که با دوربینی بر دوش و یا قلمی که خبرنگار به دست می‌گرفت، این احساس مسئولیت را در آحاد مردم نسبت به مسائل کشور ایجاد می‌کرد. پس ظرفیت رسانه است که چنین مسئولیتی را ایجاد می‌کند.

پژمانفر ضمن انتقاد از این موضوع که بسیاری از جشنواره‌ها به‌ صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود، گفت: به شدت مخالف برگزاری و تمرکز جشنواره‌ها در تهران هستم؛ به این دلیل که عموما کلیشه‌ای و بدون خروجی بوده و در این راستا چندین‌بار از وزرای ارشاد خواسته‌ام که از این تمرکز ایجاد شده در تهران کاسته و برنامه‌ها در دیگر مکان‌ها برگزار کنیم. بنابراین معتقدم ظرفیت‌های استانی بسیار بالا است؛ اما به دلیل نبود پشتوانه مالی نتوانسته‌اند کار خود را به صورت گسترده‌تر ارائه دهند.

گاهی رسانه‌ها مسیر را گم می‌کنند

نماینده مردم مشهد و کلات خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به شرایط موجود کمک کنیم، به نظر من آنچه حائز اهمیت است، ظرفیت رسانه‌ها است که امروز باید امیدواری، نشاط، ایجاد انگیزه برای تلاش را در بین مردم زنده کند و این امری است که رسانه می‌تواند انجام دهد؛ اما متاسفانه گاهی رسانه‌های ما مسیر را گم می‌کنند و نتیجه آن نیز مشکلاتی است که می‌بینیم اولویت در کشور موجود نیست.

وی در تکمیل سخنان خود پیرامون سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر اضافه کرد: این که جشنواره ابوذر از حدود ۳۷۰ اثر در سال اول، به حدود ۲۰۰۰ اثر رسیده، کار بزرگی است و توانسته اعتماد مطلوبی را در میان تولیدکنندگان اثر رسانه‌ای ایجاد کند و امیدواریم با حمایت‌های مالی مناسب در تراز گسترده‌تری برگزار شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.