مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: رویکرد الهیات تطبیقی به قرآن بسیار حائز اهمیت است‌ این که ما قرآن را چگونه بفهمیم و چگونه بخوانیم که تنها برای شیعیان و مسلمانان قابل فهم نباشد؛ بلکه برای انسان قابل فهم باشد.

لزوم توسعه گفت‌وگو میان ادیان ابراهیمی بر اساس قرآن

به گزارش قدس آنلاین، دکتر جعفر مروارید که در مراسم رونمایی ترجمه ادبی و زیباشناسانه قرآن کریم اثر استاد غراب سخن می‌گفت، اظهار کرد: ایشان بهترین کار را در بیان و تبیین قرآن به زبان زیباشناسانه برای نسل جوان انجام دادند. بنده یک نکته را اضافه می‌کنم و آن هم بحث گفت‌وگو بر مبنای قرآن است.

وی ادامه داد: به عقیده من یک نیازی که جامعه کنونی دارد، تفسیرهای قرآن و ترجمه‌های قرآن متناسب با سطوح مختلف جامعه است. من در بازدیدی که از یک دانشکده الهیات مسیحی داشتم، به عنوان مسیحی از من به عنوان یک مسلمان پرسیدند که شما برای بیان قرآن برای کودکان و نوجوانان چه کاری انجام دادید؟ کتاب‌هایی را آوردند که ترجمه کتب مقدس همراه با تصویرگری و انیمیشن بود که صرفا بخش‌هایی از کتاب را که می‌تواند جهت‌بخش به فکر یک کودک باشد را انتخاب کرده بودند و در مورد آن نظریه‌پردازی متناسب با سطح کودک انجام می‌دادند و من پاسخی نداشتم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: ما باید ترجمه‌های متنوع در سطح عمومی بر حسب نیاز سطوح مختلف و در سطح نخبگانی برای گفت‌وگو میان قرآن و کتب مقدس داشته باشیم.

مروارید خاطرنشان کرد: رویکردهای هرمنوتیک به قرآن، رویکردهای لغت‌شناسانه و باستان‌شناسانه به عنوان پروژه‌های زنده در دپارتمان‌های دنیا مطرح است و از همه مهم‌تر رویکرد الهیات تطبیقی به قرآن است؛ این که ما قرآن را چگونه بفهمیم و چگونه بخوانیم که تنها برای شیعیان و مسلمانان قابل فهم نباشد؛ بلکه برای انسان قابل فهم باشد؛ چه انسانی که معتقد است به دین ابراهیمی و چه انسانی که از فطرت پاک برخوردار است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم مبنای گفت‌وگو میان ادیان ابراهیمی را بر اساس قرآن توسعه دهیم، به این آموزه پربار امام رضا (ع) عمل کردیم که فرمودند: «لو علم النّاس محاسِن کلامنا لتبعونا». 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: چه جایی بهتر از دانشگاه و جهاد دانشگاهی که پایه‌گذار گفت‌وگو در الهیات تطبیقی بر مبنای مفاهیم مشترک میان قرآن و کتب مقدس باشد؛ البته در سطح عموم حتما باید نگاه زیبایی‌شناسانه که استاد غراب هم زحمت آن را کشیدند، توسعه پیدا کند.

مروارید گفت: آرزوی توفیق در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی و در زمینه توسعه نمایشنامه و تئاتری که مبتنی بر مفاهیم دینی باشد را نیز دارم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.