رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف ادعایی که برخی کشورها دارند و می‌گویند ما نگران مردم هستیم اصلی‌ترین فشار را به مردم وارد می‌کنند و با دغل‌بازی و بی‌توجهی به تعهدات بین‌المللی به دنبال فشار به مردم هستند. باید توجه داشت راه مقابله با این موضوع رونق تولید داخلی است.

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به استان هرمزگان سفر کرده بود در جمع فعالان اقتصادی گفت: از گوش دادن به حرف مردم و کارآفرینان کسی زیان نمی‌کند و من توصیه می‌کنم مسئولین در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های خودشان به نظرات کارآفرینان و فعالان اقتصادی توجه کنند و من در این جلسه صحبت‌های شما را به خوبی شنیدم.

لاریجانی افزود: روز گذشته که در منطقه جاسک و سواحل مکران حضور داشتم و علاقمند بودم از نزدیک این مناطق را ببینم دریافتم که یکی از مزیت‌های بزرگ منطقه شما که امام جمعه محترم نیز به آن اشاره کرد، دریا است که باید از ظرفیت‌های آن استفاده کرد ضمن این که سواحل مکران که هم در تأکیدات رهبری معظم و هم در برنامه ششم توجه ویژه‌ای به آن شده ظرفیت بالای توسعه‌ای برای هرمزگان و حتی کل کشور را دارا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به نکات مطروحه توسط فعالان اقتصادی استان گفت: مشکل سود مرکب در بانک‌ها موضوعی است که علما هم به آن اشکال وارد می‌کنند و امهال این سودها می‌تواند مشکلات را مرتفع کند. همچنین بحث استفاده از نیروهای صاحب نظر سطح استان نیز پیشنهاد دیگری بود که فکر می‌کنم جای کار دارد اما نکته‌ای که باید به طور کلی عرض کنم این است که باید شرایط کشور دیده شود، وقتی ما حرف از اقتصاد بدون نفت می‌زنیم یعنی اقتصادی وابسته به درآمد گمرکات و بنادر و اینها بخشی از درآمدهای کشور برای بودجه بدون نفت است، اما اگر سقفی برای این درآمدها در نظر گرفته شود و شما تلاش کنید این سقف محقق شود و از آن عبور کنید می‌توان سهمی از آن مازاد را به خود منطقه اختصاص داد.

وی افزود: پیشنهادی که در خصوص اختصاص ارز به ملوان‌ها برای واردات مطرح شد نیز نکته‌ای است که قدری نیاز به تأمل دارد. اولا ما آنچنان ارزی برای این گونه امور نداریم ضمن آن که بعضی اوقات کالاهایی وارد می‌شود که به نفع کشور نیست و من توصیه می‌کنم ملوان‌ها از طریق صادرات ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند و سپس کالاهایی وارد کشور کنند که به نفع کشور باشد.

رئیس مجلس ادامه داد: در خصوص معافیت‌های مختص مناطق آزاد نیز قانون بنا به شرایطی معافیت ۲۰ ساله را در نظر گرفت ولی ما مجدد بررسی خواهیم کرد و اگر اشکالاتی در این قانون وجود داشته باشد مرتفع می‌کنیم. همچنین پیشنهاد ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی نیز پیشنهاد خوبی بود که در کنار سایر مزیت‌های استان قابل بهره‌برداری است و من در جلسات گذشته نیز به استاندار پیشنهاد دادم همایشی برگزار کند و اینگونه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی معرفی کند و امیدواریم با حمایت امام جمعه و کمک نمایندگان این امر تحقق یابد تا زمینه پرش استان فراهم شود. در خصوص نیازهای ارزی آب شیرین‌کن ها نیز ان‌شاء الله پیگیری می‌کنیم تا نیازهای ضروری آنها تأمین شود.

لاریجانی با اشاره به بحث یارانه‌های اعطایی در بخش انرژی و آب گفت: اینکه پیشنهاد شد یارانه‌ها به نوعی برداشته شود در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست و باید قبول کنیم که کشور شرایط عادی ندارد. ممکن است با برداشتن این یارانه‌ها بخش خصوصی توسعه یابد اما توجه کنیم که فشار روی مردم وجود دارد و اگر می‌خواهیم در این زمینه کاری کنیم باید با مطالعه و در نظر گرفتن شرایط کشور باشد تا به روی اقشار فشار مضاعف وارد نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای مسئله سازی در کشور و ایجاد مشکل برای مردم از هر طریقی که وجود داشت و هر راهی که ممکن است استفاده می‌کنند و شما با خاطر دارید در چند ماه گذشته چه مسائلی در بازار ارز وجود داشت البته قبول دارم که دولت در زمینه بازار ارز درست عمل نکرد اما عده‌ای نیز در این میان تشنج‌آفرینی می‌کردند و امروز این شرایط به سختی آرام شده و با تدبیری که رهبری داشتند و با تشکیل جلساتی متشکل از سران قوا، شاهد آرامش نسبی در بازار ارز بودیم.

وی افزود: ما در سال حدود۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم که یارانه مفصلی است و بیش از ۲ برابر بودجه کل کشور است اما زمان حذف آن نیز الان نیست و باید با تأمل حرکت کرد. در خصوص بندر لنگه نیز پیشنهادات مطلوبی ارائه شد که امیدوارم استاندار با دقت به این پیشنهادات توجه کند و زمینه‌های گردشگری را در استان توسعه دهد. همچنین پیشنهاد آموزش تولید صنایع دستی نیز پیشنهاد خوبی بود که می‌شود از طریق اتاق تعاون و سازمان فنی و حرفه‌ای دنبال شود.

لاریجانی با اشاره به اقدامات و تحرکات برخی کشورهای منطقه گفت: برخی تلاش کردند که ایران کشوری بی‌ثبات باشد اما این تلاش‌ها بی‌اثر بود و باید بدانند ایران کشور بزرگی است و جمهوری اسلامی آموخته است که در مقابل این تلاطم‌ها چگونه عمل کند و به نسل جوان خود نیز یاد داده است که مستقل فکر کند و نظامی که مسئولین آن با انتخاب مردم همراه هستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.