مدیر کل حفاظت محیط زیست خرسان رضوی گفت: علت کاهش جمعیت قرقاول دراستان تخریب جنگل های گز و پده در حاشیه رودخانه تجن سرخس و نیز ساخت بند در بالادست این رودخانه است.

تخریب جنگل های گز موجب کاهش تعداد«قرقاول» در خراسان رضوی شده است

به گزارش قدس آنلاین ، تورج همتی بعدازظهر جمعه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: بزرگترین تهدید علیه جانداران، نابودی یا برهم خوردن زیستگاه طبیعی بوده و کوتاهترین راه برای پیشگیری از ادامه روند نابودی زیستگاه ها، همراهی بومیان و ساکنین حاشیه این مناطق است. 

وی افزود: علت کاهش جمعیت گونه قرقاول دراستان تخریب جنگل های گز و پده در حاشیه رودخانه تجن سرخس و نیز ساخت بند در بالادست این رودخانه و انحراف مسیر آب به سمت اراضی کشاورزی بوده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: برداشت محصولات کشاورزی با ادوات مکانیکی که موجب تخریب لانه و تخم این پرنده می شود،مصرف سموم کشاورزی ،سوزاندن بقایای مزارع  و از دیگر سو شکار های غیر مجاز و غیر قابل کنترل، از امنیت لازم برخوردار نبوده و نیازمند چاره اندیشی است.

همتی بیان کرد: برنامه ریزی های لازم به منظور  تقویت زیر ساخت های زیستگاهی قرقاول در مناطق با تمرکز بر ارتقاء دانش و آگاهی‌های زیست محیطی بومیان منطقه دردستور قرارگرفته است و پیش بینی می شود با اجرای سیاست های این طرح شاهد احیاء مجدد زیستگاه و افزیش جمعیت این گونه ارزشمند دراستان باشیم. 

وی  خاطرنشان کرد: زیستگاه های طبیعی گونه هوبره در بردسکن،تربت جام،خواف،سبزوار،مه ولات،نیشابور و نیز بجستان،خلیل آباد،رشتخوار و گناباد مورد پایش قرار گرفته و حدود  ۶۰۰ قطعه پرنده تحت حمایت هوبره درمناطق یاد شده سرشماری شده است.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.