علاوه بردرمان موضوع آموزش، بازی، اکرام، رفاه و آرامش کودکان بیماراز اولویت‌ها ی بیمارستان «اکبر» است.

بازی و اکرام درکنار درمان کودکان

رئیس بیمارستان فوق تخصصی اطفال اکبر ضمن اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: بیمارستان فوق تخصصی اطفال «اکبر» که بزرگ‌ترین بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان شمال شرق کشور است، با ۲۵۰ تخت بیمارستانی و۴۵۰ پرسنل، تمامی عمل‌های جراحی فوق تخصصی کودکان و درمانی را انجام می‌دهد.

  از طرح مدرسه در بیمارستان تا اکرام

دکتر علی خاکشور افزود: بزرگ‌ترین بیمارستان فوق تخصصی کودکان شمال شرق کشور به طور قطع در بحث درمانی اطفال علاوه برتوجه به بحث درمان آن‌ها با چند مسئله دیگر همچون نگرانی‌های والدین و بحث تحصیل آن‌ها مواجه بود که با هماهنگی آموزش و پرورش و با ارائه طرح آموزش در بیمارستان این مشکل را رفع کرده است.

   بازی با کودک و استراحت مادر

وی در ادامه با اشاره به سایر طرح‌ها به ایجاد کار گروهی در بیمارستان اشاره و اظهار داشت: در این طرح که با برگزاری جشن و بازی با بچه‌ها مطرح است، حتی بیماران جراحی شده که امکان حضور در اتاق بازی را ندارند دانشجویان داوطلب در این طرح برسر بالین کودک می‌روند تا با بازی حال و هوای اورا عوض کنند و مادر یا همراه کودک بیمار قدری فرصت استراحت داشته باشد.

  طرح حضور برای استقبال

این استادیار دانشگاه پزشکی درراستای طرح‌های در دست انجام برای تکریم و آرامش خانواده‌هایی که به این بیمارستان مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: یکی از کارهای در دست انجام بررسی و دعوت از بانوان مدیر و تحصیلکرده‌های بازنشسته فرهنگی است که بتوانند در بیمارستان در حوزه فرهنگی و ارتباط با خانواده‌ها به ما کمک کنند.

 تیم همراه و ایجاد آرامش

دکتر خاکشور اذعان داشت: گاهی خانواده هابه دلیل بیماری کودکشان، دچار مشکلاتی می‌شوند که به جهت روحی بسیار آشفته‌اند و با راهنمایی کردن می‌توان براحتی در همان ابتدا به آن‌ها کمک کرد و از بروز اختلافات و مشکلات جدی بعدی جلوگیری کرد.

دکتر خاکشور تصریح کرد: ما می‌توانیم این فضا را در اختیارعلاقه‌مندان به این کار خیر قرار دهیم و بر این باوریم که همه چیز مباحث مالی نیست. گاهی اوقات اولویت خانواده‌های کودکان بیمار، صحبت کردن و روحیه دادن و برقراری ارتباط عاطفی و آرامش دادن به آن‌هاست.

این پزشک متخصص کودکان با اعلام این نکته که در کشورهای پیشرفته تیم‌های خیران سلامتی هستند که در بیمارستان‌ها این یاری را به خانواده‌های کودک بیمار می‌دهند، تأکید کرد: با کمک این گروه خیر می‌توان با اکرام بیشتر و ایجاد حس عاطفی با خانواده کودک بیمار، بسیاری از حس‌های استرس‌زا را از بین برد.

  مشکلات زیاد در وسعت حوزه سلامت

رئیس بیمارستان فوق تخصصی اطفال «اکبر» در ادامه خاطرنشان ساخت: مشکلات در حوزه سلامت زیاد است که این مشکلات به دلیل وسعت و گستردگی آن است و تا حدودی می‌توان با یاری همه این مشکلات را پشت سر گذاشت.

دکتر خاکشور تأکید کرد: برای آنکه مشکلات مراجعه کننده به بیمارستان به حداقل برسد برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا اگر مشکلی دارند از کانال همان تیم استقبال به ما برسد و درصدد رفع آن برآییم.

وی درادامه افزود: خوشبختانه بیمارستان از تجهیزات خوبی برخوردار است اما گاهی مشکلاتی وجود دارد و امیدوارم برای بخش‌های فرهنگی و رفاهی، خیران ما را بیشتر یاری کنند. در حال حاضر شورای مشارکت‌های مردمی را داریم که خوشبختانه خیران زیادی در آن حضور دارند و جلسات آن ماهانه برگزار می‌شود که کمک‌های خیران در آن جا جمع‌آوری می‌شود.

 بیماری‌های خاص در سطح استان

وی با اشاره به بیماری‌های خاصی که در بحث سلامت کودکان و در سطح استان وجود دارد، گفت: ما با تعدادی بیماری‌های خاص در سطح استان مواجه‌ایم. بیماری‌هایی مانند اوتیسم، پروانه‌ای، سی اف، متابولیکی، بیمارهای ارثی و... که به صورت هفته‌ای، این بیماران، توسط پزشکان فوق تخصص ویزیت می‌شوند و اگر بیماران و حتی خانواده‌هایشان، نیاز به کمک مالی داشته باشند، توسط خیران این نیاز رفع می‌شود.

  اولویت مالی برای پذیرش بیمار نداریم

رئیس بیمارستان فوق تخصصی اطفال اکبر تأکید کرد: این بیمارستان وابسته به دولت است و براساس تعرفه‌های دولتی عمل می‌کند و گاهی اوقات همان مبلغ بسیارکم بین ۴ الی ۶ درصدی را هم اگر خانواده‌ها نداشته باشند، با یاری مددکاری خودمان این هزینه را تخفیف برایشان قائل می‌شویم و در حد توانمان آن‌ها را کمک می‌کنیم و هیچ بیماری از بیمارستان به دلیل نداشتن هزینه درمانی برگردانده نمی‌شود.

این پزشک متخصص اطفال در ادامه توضیح داد: این در حالی است که از بیماران در ابتدا وجهی دریافت نمی‌شود و آن‌ها ابتدا بستری می‌شوند، حتی در موارد عمل‌های اورژانسی همه تلاشمان را برای سرعت بخشیدن به بحث درمان انجام می‌دهیم.

  اسکان همراه بیمار

وی ادامه داد: به وضعیت اسکان خانواده‌های بیماران که عمده آن اطفال هستند و باید خانواده حضور داشته باشد یا از شهرستان به مشهد آمده‌اند نیز گفت: مشکل دیگر بحث همراه بیماران است که خوشبختانه خیران این بیمارستان متقبل شده‌اند که دوساختمان پیش ساخته ۷۵ متری را بزودی در کنار بیمارستان برای خانواده‌های بیمار تهیه ببینند تا مشکل اسکان آن‌ها حل شود.

وی ادامه داد: از خیران می‌خواهیم تا پای کار بیایند تا بتوانیم این مجموعه را کامل کنیم. هنوز نیازهایی برای کودکان وجود دارد که نمی‌توان از کنار آن بی‌تفاوت گذشت. این بیمارستان نیاز به بخش‌ها و تجهیزاتی دارد که هزینه بالایی دارد.

   فضایی برای کودکان

رئیس بیمارستان اکبر خاطرنشان ساخت: این بیمارستان نیاز به محوطه‌ای با فضای کودکانه دارد تا کودک در بدو ورود حس بیمارستان نداشته باشد. همچنین از دیگر ضرورت‌ها می‌توان به فضای پارک کودک، سالن نمایش فیلم و تئاتر برای کودکان و مهدکودک اشاره داشت که در نقشه ابتدایی این بیمارستان پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. دکتر علی خاکشور تصریح کرد: امیدوارم بزودی این اتفاق توسط یاری خیران و واقفان رخ دهد تا بیماران و خانواده‌های آن‌ها باسلامت فرزندانشان و خاطره‌ای خوش از بیمارستان به خانه برگردند.

   افتتاح کلینیک شکاف کام و لب

دکترعلی خاکشور در پایان ازافتتاح کلینیک شکاف کام و لب با همکاری دانشکده دندانپزشکی و گروه جراحی خبرداد و افزود: این کلینیک با همکاری دانشکده دندانپزشکی به بیمارانی که جهت اعمال دندانپزشکی همکاری ندارند در اتاق عمل با بیهوشی اعمال دندانپزشکی برای این کودکان انجام می‌شود.

همچنین وی از افتتاح بخش‌های فوق تخصص قلب کودکان و ارتوپدی کودکان که جدیداً در بیمارستان فعال شده است، نوید داد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.