مهدی تاج تنها موضوع نگران‌کننده را وضعیت مالی فدراسیون متبوعش عنوان کرد.

راه‌اندازی سیستم VAR عدد قابل ملاحظه‌ای پول می‌خواهد

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، مهدی تاج در حاشیه افتتاحیه دوره MA FIFA داوران فوتبال اظهار داشت: در ماه گذشته سه کلاس داوری داشتیم. یک بار قبل از نیم‌فصل بود که برای کلیه داوران لیگ برتر برگزار شد و مدرسان آن از فیفا آمدند. یک کلاس برای بانوان داور گذاشتیم و این کلاس هم برای داوران زیر ۳۵ سال است که با این سرمایه‌گذاری روی داوران جوان فکر می‌کنم برای فدراسیون فوتبال مفید باشد.

وی با اشاره به حضور هیئت رئیسه کمیته داوران در این افتتاحیه گفت: من امروز مفصل برای دوستان صحبت کردم. بهترین مدرسان فیفا آمده‌اند، چون داوری اشتباهات تأثیرگذار نامطلوبی روی فوتبال کشور و مسابقات لیگ می‌گذارد. شما هفته‌های آخر نیم‌فصل لیگ برتر را دیدید که اعتراض‌ها زیاد شد و این اعتراض‌ها مقبول نبود. هرچند نحوه اعتراض را من قبول ندارم و حتی ممکن است آنهایی که بیشتر اعتراض کردند، بیشتر هم سود برده باشند.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه خاطر نشان کرد: کمیته داوران جدولی را از این اشتباهات به من نشان داد که تقریباً شبیه به همان جدول برنامه نود بود، اما خب یکسری تغییرات هم داشت. کمیته داوران هر هفته با حضور سه نفر؛ آقایان اصفهانیان، غیاثی و عسگری تک به تک بازی‌ها را می‌بینند. در جلسه هیئت رئیسه کمیته داوران هم این جدول را نشان من دادند و به هر جهت بعضی باشگاه‌ها سود برده بودند و برخی ضرر، اما در مجموع چند باشگاه بودند که متضرر شدند و برخی هم سود بردند.

تاج همچنین تصریح کرد: در مجموع من گفتم که نباید نگاه به این شکل باشد که یک باشگاه دو تصمیم به نفعش گرفته شده و دو تصمیم به ضررش، بلکه کمیته داوران باید بگوید ما چهار اشتباه تأثیرگذار داشته‌ایم، نه دو نفع و دو ضرر. این اشتباه در مجموع خوب نیست. هرچند رئیس کمیته آموزش داوران فیفا هم گفت که هیچ کجای دنیا اشتباه داوری به صفر نمی‌رسد. ما این را به تجربه دیده‌ایم، اما باید در کشورمان تلاش کنیم این اشتباهات به خصوص اشتباهات تأثیرگذار کمتر شود.

وی درباره جلسه‌اش با فریدون اصفهانیان و داود رفعتی و اینکه آیا این جلسه در مورد آزمایش سیستم VAR بود، گفت: بله، سیستم VAR فردا برای یک بار دیده خواهد شد که من و سایر دوستانی که کارشناس این موضوع هستند، حضور داریم. یک بار این سیستم را امتحان می‌کنیم و اگر این سیستم که آقایان آورده‌اند پاسخگوی نیازهای ما باشد، آهسته آهسته این را در فوتبال کشور جاری و ساری می‌کنیم. این یک تکنولوژی است که وارد شده و به‌هرحال ما باید آن را مورد استفاده قرار دهیم.

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: چیزی که اهمیت دارد، مؤلفه‌های این تکنولوژی است که کمتر گفته می‌شود. در سیستم VAR تکلیف باید زیر یک و نیم تا یک و نیم دقیقه برای تماشاگران مشخص شود. اینکه ما سیستمی را بیاوریم و بعد داور دو سه دقیقه بازی را به تأخیر بیندازد و چند بار صحنه را ببینید، جذابیت فوتبال از بین می‌رود. اگر ما روی این مورد کمی حساس هستیم، به دلیل این مؤلفه‌هاست. اکنون حدود ۱۱ درصد در دنیا از سیستم VAR استفاده می‌کنند و ما هم کم کم باید از این سیستم استفاده کنیم.

تاج درباره اینکه آیا رونمایی از این سیستم عمومی است و در کجا رونمایی خواهد شد، اظهار داشت: این سیستم برای اولین بار در آکادمی ملی فوتبال یا ورزشگاه آزادی دیده خواهد شد. این فقط آزمایش است که ببینیم چگونه باید جاری و ساری شود. ما باید به این سمت برویم و دستور اجرایی شدن آن را به کمیته داوران داده‌ایم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سیستم VAR که رونمایی می‌شود تولید داخلی است یا نه، گفت: یکی از سیستم‌ها داخلی است و یک سیستم دیگر خارجی.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به شرایط راه‌اندازی سیستم VAR خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این سیستم عدد قابل ملاحظه‌ای پول می‌خواهد. اگر پول را هم تأمین کنیم، دوربین، امکانات، هماهنگی با صدا و سیما، کلاس آموزشی برای داوران است که باید از فیفا بیایند. به‌هرحال باید با برنامه‌ریزی خاصی به سمت مذاکره با صداوسیما هم برویم که بعضی دوربین‌ها در اختیار آنهاست و بعضی دوربین‌ها را هم خود ما باید نصب کنیم. به هر جهت این کار به سرعت انجام می‌شود و هر روز دستور کار جدیدی می‌آید که مثلاً سیستم VAR به این مرحله رسیده است.

وی درباره شرایط تیم ملی در اردوی قطر، اظهار داشت: اوضاع تیم ملی خیلی خوب است. تنها موضوع نگران‌کننده، وضعیت مالی فدراسیون فوتبال است که با کمک وزارت ورزش و بقیه دنبال رفع این نگرانی هستیم. به‌هرحال ما اردوهای متفاوتی داریم که تیم امید اکنون در کیش حضور دارد، تیم فوتبال ساحلی ما باید به برزیل اعزام شود، تیم فوتسال ما اعزام دارد و با وضعیتی که فدراسیون دارد، امکان به تأخیر افتادن برخی از این اردوها هست. با این حال تلاش ما اولویت قرار دادن تیم ملی بزرگسالان است تا بتواند نیاز و شادی مردم را مانند جام جهانی تأمین کند و بسیار هم امیدواریم.

تاج راجع به دیدارهای دوستانه تیم ملی در اردوی قطر مقابل فلسطین و قطر، گفت: ممکن است سه بازی دوستانه انجام شود.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره برگزاری مراسم بدرقه تیم ملی در کیش نیز تصریح کرد: برای این مراسم هم اسپانسر خوبی گرفته شده و ممکن است در کیش بدرقه خوبی داشته باشیم. چون بازی‌ها در قطر دوستانه است، تیم به کیش می‌آید و سپس به امارات می‌رود. زمانی که تیم ملی خاک کشورمان را برای بازی‌های جام ملت‌ها ترک می‌کند، بدرقه نیز صورت می‌گیرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.