«علی مجتبی روزبهانی» گفت: ایران یکی از پیشروترین کشورها در مبارزه با تروریسم است و نقش ایران برای مقابله با سازمان‌های افراطی چه در عراق چه در سوریه بسیار بارز بود.

 ایران یکی از پیشروترین کشورها در مبارزه با تروریسم است

به گزارش بین الملل قدس آنلاین، سومین جلسه «اینتگرا» باشگاه کارشناسی بین‌المللی به میزبانی مرکز تحلیلی «دین، حقوق، سیاست» در پایتخت قرقیزستان برگزار شد.

در این جلسه کارشناسان مسائل مربوط به امنیت و دین، سفیران ایران، افغانستان، ازبکستان، عربستان سعودی، فعالان مذهبی، اجتماعی، دانشجویان و جوانان فعال حضور داشتند.

کارشناسان اوکراین، روسیه، قزاقستان و قرقیزستان چگونگی حفظ ارزش‌های دینی در شرایط جدید را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

در ابتدای جلسه «علی مجتبی روزبهانی» سفیر ایران در قرقیزستان گزارشی از فعالیت‌های «تهران» در بخش مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در خاورمیانه، فاجعه یمن، وضعیت سوریه را قرائت کرد و اظهار داشت: برای روشنتر شدن این موضوع باید تذکر داد که پدیده‌هایی نظیر تروریسم و افراط‌گرایی هیچ ربطی به ادیان از جمله به اسلام ندارند.

وی ادامه داد: تروریسم بیشتر توسط افراد و دولت‌هایی ایجاد می‌شود که ترور را برای برآوردن اهداف خود استفاده می‌کنند.

سفیر ایران گفت: خاورمیانه منطقه حساسی است که مهد بزرگترین ادیان الهی و دارای منابع طبیعی است و به این دلائل منطقه مذکور تحت توجه دولت‌های دیگر قرار می‌گیرد و بیشتر مشکلات منطقه مربوط به مبارزه قدرت‌ها برای منافع شخصی می‌باشد.

روزبهانی خاطر نشان کرد: در ایران پس از انقلاب اسلامی حکومت دموکراتیک و در عین حال بر مبنای قوانین اسلامی تأسیس شد که چنین سیستمی در سطح بین‌المللی بی نظیر است.

این مقام خاطر نشان کرد: تروریسم به 2 دلیل از جمله فقر علمی و فقر مالی توسعه می‌یابد و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی اهداف فرهنگی و علمی- آموزشی دارد و بر تقسیم عادلانه منافع مالی تأکید می‌کند تروریست‌ها توانایی نفوذ در ایران را نداشتند.

سفیر ایران افزود: به علاوه ایران یکی از پیشروترین کشورها در مبارزه با تروریسم است و نقش ایران برای مقابله با سازمان‌های افراطی چه در عراق چه در سوریه بسیار بارز بود.

وی تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه همواره حمایت از همکاری‌های چندجانبه به عنوان بهترین راه مقابله با تهدیدها و چالش‌ها در زمینه‌های امنیت و توسعه است که از دید ما تروریسم و افراط‌گرایی خشن به ویژه تهدیدات ناشی از داعش از جمله تفکر تکفیری آن از خطرناک ترین تهدیدهای زمان ما است ضمن اینکه تقویت همکاری با سازمان‌های بین‌المللی سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای به اصلاح وضعیت کمک خواهد کرد.

این مقام اظهار داشت: استفاده از خدمات سازمان‌های تروریستی از جمله انتقال شبه‌نظامیان به افغانستان و مناطق مختلف آسیای مرکزی توسط دولت برخی کشورها به ایجاد بحران‌های جدیدی منجر شد و حتی با شکست داعش در خاورمیانه افراط‌گرایی هنوز در مناطق معینی همچنان فعال است.

روزبهانی تأکید کرد: چالش‌ها و تهدیدات در جهان امروز نسبت به هر زمان دیگری پیچیده تر شده بنابراین باید پاسخی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای آنها بیابیم و به همین جهت نیاز به همکاری بیشتر سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های منطقه بسیار احساس می‌شود که به نوبه خود ایران همراه برای مقابله با تروریسم و همکاری در این بخش آماده است.

علاوه بر این «یولیا دنیسینکو» کارشناس مسائل دینی آسیای مرکزی تکنولوژی‌های مورد استفاده برای گسترش عقاید فرقه‌های مسیحی در قرقیزستان و قزاقستان را توضیح داد.

به گفته این کارشناس، برخی فرقه‌های مسیحی دارای منابع مالی بزرگ و برنامه‌های منظمی هستند که مبلغان آنها از طریق فرزندان به خانواده‌ها دست پیدا می‌کنند و در موارد بیشتر دولتمردان، مقامات ارشد و اشخاص با نفوذ برای دریافت حمایت جدی تحت توجه آنها قرار می‌گیرد.  

دنیسینکو با اشاره به سند رسمی یک فرقه مسیحی گفت: مبلغان هدف گسترش کامل عقاید خود در قلمروی قزاقستان در سال 2023 را داشتند و اگر پلیس این افراد را بازداشت نمی‌کرد بحران‌های قابل توجهی به وقوع می‌پیوست و دیگر کشورهای آسیای مرکزی با فضای مذهبی باز از جمله قرقیزستان نیز باید به بررسی فعالیت فرقه‌های مسیحی برای دفاع از منافع ملی بپردازد.

همچنین در ادامه جلسه «قادر مالک‌اف» کارشناس مسائل مذهبی، مقامات مفتیات و کلیسای رسمی اوکراین به حضار چگونگی تشخیص دین واقعی از عقاید افراط‌گرایان را توضیح داد. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.