حزب و جریانات سیاسی وابسته به پ.ک.ک قصد دارند در استان‌های غربی ترکیه نامزد مستقل معرفی نکنند.

استراتژی کُردهای مخالف اردوغان در انتخابات پیش رو

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین٬ حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) که به عنوان نهاد سیاسی اقماری شناخته می‌شود در انتخابات پیش رو و برای تعیین شهرداران ترکیه در استان‌های غربی این کشور نامزد معرفی نمی‌کند.

این حزب به دنبال آن است تا در استان‌های غربی٬ کردها را تشویق کند که از نامزدهای چپ حمایت کنند که عمدتاً مرتبط با حزب جمهوری خلق و چند حزب کوچک دیگر هستند، اما در استان‌های کردنشین در جنوب و جنوب شرقی ترکیه در رقابت با ائتلاف جمهور یعنی حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی٬ نامزدهای خود را به میدان خواهد آورد.

حزب دموکراتیک خلق‌ها از ترس آن که در استان‌های حساس مناطق کردنشین٬ نامزدهایش دستگیر شوند٬ قصد دارد چند نماینده مجلس را به عنوان نامزد معرفی که دارای مصونیت قضایی هستند و دادگاه‌های ترکیه نمی‌توانند به راحتی آنان را روانه زندان کنند.

از دیگر سو برخی از هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها که از گرایش جناح چپ‌گرای این حزب گله‌مند هستند٬ تلاش می‌کنند در مناطق کردنشین از نامزدهای دارای تفکر غالب کردی حمایت کنند، اما در استان‌های غربی از نامزدهای چپ گرا حمایتی به عمل نیاید.

گفتنی است در استان‌های غربی ترکیه همچون استانبول٬ ازمیر٬ مرسین و چند استان بزرگ دیگر٬ جمعیت قابل توجهی از کردها زندگی می‌کنند و سمت و سوی آراء آنان می‌تواند بر معادلات انتخاباتی به شکل جدی تاثیر بگذارد.

تنها در استانبول بیش از سه میلیون نفر از کردها زندگی می‌کنند که بخش قابل توجهی از آنان در انتخابات‌های چند سال اخیر٬ از نامزدهای وابسته به پ.ک.ک حمایت کرده‌اند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.