بخش خشکی فاز ۱۳ پارس جنوبی از بخش دریا پیشی گرفته و با بهره‌برداری از آخرین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز تا پایان هفته جاری، پالایشگاه بخش خشکی فاز ۱۳ تکمیل شده و آمادگی کامل برای دریافت گاز از سکوهای این فاز خواهد داشت.

آخرین وضعیت توسعه ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، عملیات توسعه فاز ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه ۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع”LPG” (پروپان و بوتان)، تولید سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰تن گوگرد از ۲۵ خرداد ماه سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

در حال حاضر پس از گذشت بیش از هشت سال توسعه این فاز از میدان مشترک پارس جنوبی، بخش خشکی از بخش دریایی در فرآیند توسعه پیشی گرفته و به پیشرفت فیزیکی ۹۴.۵ درصد رسیده است. تا روز گذشته سه ردیف از مجموع چهارردیف شیرین‌سازی گاز طبیعی در پالایشگاه فاز ۱۳ تکمیل شده بود و امروز چهارمین ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه تکمیل شده و تا پایان هفته جاری این ردیف نیز در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

پیام معتمد مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با اشاره به سرعت بخشی در روند توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: با تلاش کارکنان بخشهای مختلف عملیاتی در گروه کارفرمایی و پیمانکاران خصوصا شرکت‌های پتروپایدار ایرانیان و تسکو در این طرح، آخرین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز راه‌اندازی شد.

وی افزود: پیش‌بینی می کنم گاز فرآورش شده از چهارمین ردیف پالایشگاه فاز ۱۳ تا پایان هفته جاری به شبکه سراسری گاز تزریق شود.

به گفته مجری طرح، سه ردیف دیگر شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی پیش از این با دریافت گاز ترش فازهای ۶، ۷ و ۸ عملیاتی شده و ردیف چهارم تصفیه گاز ترش این پالایشگاه نیز به عنوان آخرین واحد شیرین سازی، تا پایان هفته جاری با شیرین‌سازی ۶ میلیون مترمکعب گاز غنی در روز در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

ردیف چهارم شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۳، با رسیدن به ظرفیت کامل تولید، روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۱۴.۲ میلیون مترمکعب) گاز را شیرین‌سازی کرده و به شبکه سراسری ارسال خواهد کرد.

پالایشگاه فاز ۱۳  پارس جنوبی دارای چهار ردیف شیرین‌سازی گاز  است که هر ردیف ظرفیت تصفیه روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز دارد.

معتمد با اشاره به آمادگی کامل پالایشگاه فاز ۱۳ برای دریافت گاز ترش سکوهای تازه نصب شده این فاز گفت: این پالایشگاه هم اکنون روزانه بیش از بیست میلیون مترمکعب گاز ترش فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی را فرآوری و به شبکه سراسری ارسال می‌کند.

همچنین محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص زمان بهره برداری از سکوهای دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: سکوهای ۱۳B و ۱۳D تا میانه بهمن ماه سال جاری به مدار بهره برداری وارد خواهند شد و در مجموع یک میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می کنند.

به گزارش تسنیم، نصب نخستین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی با عنوان سکوی ۱۳B در تاریخ چهاردهم آذرماه سال جاری و نصب دومین سکوی این فاز با عنوان ۱۳D در تاریخ بیست و ششم آذرماه امسال انجام شد.

طبق آمار درج شده در گزارش‌های رسمی شرکت نفت و گاز پارس، پیشرفت بخش حفاری فاز ۱۳ پارس جنوبی تا پایان آبان‌ماه امسال به ۸۸.۴ درصد و پیشرفت بخش سکوهای این فاز تا پایان آبان ماه به ۸۹.۳ درصد رسید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.