پروژه ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک چرمشهر مشهد یکسال و چند ماهی می‌شود که عملیات اجرایی آن شروع شده است.

فاز اول تصفیه خانه فاضلاب چرمشهر لنگ تجهیزات بلاتکلیف در گمرک

تصفیه خانه‌ای که قرار است بعد از راه‌اندازی و بهره برداری از آن روزانه ۳۰۰۰ مترمکعب از فاضلابی که ماهیتی شیمیایی و خطرناک دارد را تصفیه و بعد از آن روانه بستر کشف‌رود کند.

تا قبل از راه‌اندازی تصفیه خانه جدید فاضلاب شهرک چرمشهر با کمترین تغییری وارد تأسیسات مخروب و از کارافتاده تصفیه خانه قدیمی شده و هنوز هم می‌شود و با ماهیتی خطرناک به کشف رود سرازیر می‌شود.

در همین راستا و برای اینکه از شرایط تصفیه خانه شهرک چرمشهر مشهد باخبر شویم طی گزارش هایی به چگونگی شرایط فاضلاب خروجی این شهرک، عملیاتی که روی آن انجام می‌شود و خروجی آن به کشف رود پرداختیم و در کنار آن نیز شرایط تصفیه‌خانه در حال احداث این شهرک را مورد بررسی قرار دادیم.

اهمیت رسیدگی به موضوع فاضلاب شهرک چرمشهر به عنوان خروجی با ماهیت کاملاً شیمیایی که وجود آن‌ها در محیط زیست عواقب جبران ناپذیری را برای محیط اطراف کشف رود و بویژه ساکنین روستاهایی که در مجاورت چرمشهر سکونت دارند می‌تواند در پی داشته باشد در گزارش‌های سلسله واری که در روزنامه قدس منتشر شده نگاه مسئولان استانی را نسبت به جریان معطوف ساختیم.

حضور استاندار سابق خراسان رضوی در تصفیه خانه چرمشهر و مطلع شدن وی از روند ساخت تصفیه خانه جدید در کنار پیگیری‌های مستمر دادستانی نمونه‌هایی از این دست است.

با این تفاسیر هنوز خبر قطعی از زمان و شرایط بهره برداری از فاز یک و دو پروژه تصفیه خانه چرمشهر نیست. برخلاف گزارش‌های قبلی که تیم خبری روزنامه قدس به تنهایی راهی تصفیه خانه چرمشهر شده بود این بار مهندس مهدیزاده، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی و مهندس صمدی، معاون فنی این شرکت را در کنار خود داشتیم تا برای سومین بار روند آماده سازی این تصفیه خانه را از نزدیک مورد بررسی قرار دهیم.

 تغییرات محسوس در سایت

برخلاف زمانی که برای تهیه گزارش دوم مراجعه کرده بودیم و تقریباً سایت تصفیه خانه تفاوت چندانی در ایجاد تأسیساتش با زمان اولین گزارش نداشت، اما این بار در بدو ورود متوجه تغییرات محسوسی شدیم. به گفته نماینده پیمانکار پروژه فاز یک یا همان مودول یک پروژه به پایان رسیده و بهره‌برداری آن لنگ رسیدن تجهیزاتی است که اکثراً در گمرک مانده و باید برسد تا فاز یک تکمیل و به بهره‌برداری برسد. اختلاف نظری هم که بین نماینده پیمانکار و ناظرمشاور پروژه بر سر لوله خط انتقال فاضلاب وجود داشت با توجه به صحبت‌های نماینده پیمانکار و قول وی مبنی بر برطرف شدن تمامی نواقص با ورود مدیرعامل شرکت شهرک‌ها برطرف شد و قرار بر این شد تا پیمانکار حتی برای تحویل زیر ساخت‌های فاز دوم در زمانی خیلی کوتاه اقدام نماید.

گرچه احساس می‌شد با وجود پای کار بودن پیمانکار برای تسریع در روند کار، ناظر مشاور پروژه چندان روی خوشی به این موضوع نشان نمی‌دهد که این مورد برای ما که به دنبال سرعت دادن در روند اجرای پروژه هستیم جای سؤال داشت!

با این تفاسیر مهندس مهدیزاده با اشاره به اینکه اجرای پروژه تصفیه‌خانه چرمشهر یکی از دغدغه‌های شرکت شهرک‌های خراسان رضوی است از مشکلاتی همچون بالا رفتن نرخ ارز در اوایل سال جاری که منجر به افزایش هزینه‌های جاری بخصوص در بحث خرید تجهیزات مورد نیاز از خارج کشور اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد با توجه به آماده شدن زیر ساخت‌های مورد نیاز در فاز یک تصفیه خانه با رسیدن تجهیزات مورد نیاز در تأسسیات، این فاز بزودی آماده و به بهره برداری برسد.

 بودجه و ارز دغدغه همیشگی

بودجه‌ای ۱۰ میلیارد تومانی که در سفر هیئت دولت به خراسان رضوی برای تصفیه خانه چرمشهر در نظر گرفته شد انگار هنوز که هنوز است به این طرح اختصاص داده نشده است در کنار این موضوع مسئولان شرکت شهرک‌ها دغدغه‌هایی از جنس ارز برای وارد کردن تجهیزات مورد نیاز برای این تصفیه خانه دارند که گویا پیگیری‌های انجام شده برای قرار گرفتن تجهیزات مورد نیاز تصفیه خانه در ردیف کالاهای وارداتی که ارز دولتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد نیز به جایی نرسیده و این موضوع قدری کار را با مشکل مواجه ساخته است این در حالی است که با توجه به تحریم‌های موجود وارد کردن تجهیزات مورد نیاز با مشکلات عدیده‌ای نیز مواجه شده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.