معاون فرهنگی شهردار مشهد درحالی از استعفا سخن میگوید که هنوز یکسال بیشتر از انتصابش نمیگذرد و به نظر میرسد شهردار جدید وجوان مشهد درجهت خواست شورای شهر اولین قدمها را برداشته است .

تغییر معاون فرهنگی ؛ اولین دستور شورای شهر درکارتابل شهردارمشهد

قدس آنلاین - سعید کوشافر :درحالیکه طی ماههای گذشته یکی ازاعضای شورای شهر مشهد از عملکرد معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ابراز نارضایتی وعملکرد وی را مخالف با  ترویج روح اصلاح طلبی درشهر ارزیابی کرده بود ؛ شهردار جوان مشهد دست به تغییر دراین بخش زده و درپی فردی است که بتواند به طور کامل درخواست این عضو شورای شهر را اجرا نماید.

این افراد اما دراولین رایزنی به دربسته خوردند ؛ سلمان ساکت عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد درحالی برای این افراد گرفتاریهای شخصی را بهانه میکند که بهتر از هرکس میداند اعضای شورا نه به فردی صاحب اندیشه که به مهره ای برای اجرای دستورات نیاز دارند.

*** تغییر 180درجه ای در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد

ماجرا از جایی آغاز شد که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در جلسه شورای اداری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری گفت که سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری در پاسخگویی به نیازهای شهروندان ناموفق بوده است .

بتول گندمی با بیان اینکه از خروجی حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری رضایت ندارم، اظهار کرد: این عدم رضایت، به منزله نارضایتی از عملکرد رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری نیست.

وی خاطرنشان کرد: سازمان اجتماعی و فرهنگی در تحقق آنچه که ما به شهروندان در دوران انتخابات وعده داده بودیم موفق نبوده و به مطالبات و خواست شهروندان پاسخ مناسبی داده نشده است چراکه ما بیشترین گفتمان و گفتگو را در حوزه فرهنگی داشته‌ایم و انتظارات شهروندان از مدیریت شهری در این زمینه خیلی بیشتر از عملکرد امروز بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری در آغاز فعالیت این دوره می‌بایست جهت پیکان را 180 درجه تغییر دهد و این کار بسیار دشوار است، گفت: جهت فعالیت‌های این حوزه باید به سمت مردم بازگردد و تحقق این مهم، تلاش و انرژی زیادی می‌طلبد.

وی افزود: شهروندان تغییر و تحولات را در حوزه محلات مشاهده نمی‌کنند و همچنان صدای یک عده خاص در مجموعه شهرداری بلند بوده و گفتمان رقیب را در برنامه‌ها تبلیغ می‌کنند.

عضو شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: محلات باید پایه و اساس فعالیت های فرهنگی و اجتماعی باشند و متاسفانه اقدامات در سطح محلات تاکنون مطلوب نبوده است؛ شوراهای اجتماعی محلات طبق برآوردها ارتباط چندانی با ساکنان محلات ندارد و در دعوت شهروندان به حرکت‌های اجتماعی توفیق آن‌چنانی نداشته است.

بتول گندمی همچنین درگفت وگو با یک روزنامه اظهار میکند: «در برخی فرهنگسراها تا یکی دو ماه قبل شاهد نمایشگاه‌هایی بودیم که روح من به عنوان یک اصلاح‌طلب با برگزاری این گونه برنامه‌ها و تفکر مخالف آن است»

***تغییر 180 درجه‌ای نه ممکن است و نه مطلوب

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در واکنش به سخنان یک عضو شورای شهر گفت: معتقدم تغییر 180 درجه ای کارهای فرهنگی شهرداری نه کاری ممکن بوده و نه در صورت امکان، مطلوب است.

هادی بختیاری با بیان اینکه شهروندان مشهدی دارای تنوع و گرایشات مختلف فرهنگی و اجتماعی هستند، افزود: شهرداری باید در برنامه‌ریزی و عمل خود تمامی این سلایق را در چارچوب ماموریت‌ها و قوانین و اسناد بالادستی حوزه فرهنگی لحاظ کند و نمی‌تواند و نباید با واژه‌ای مبهم و کلی روح اصلاح طلبی به حذف سلیقه‌های مخالف اقدام کند.

رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تاکید کرد: ما نمی‌توانیم فقط تمایل و گرایش شهروندانی را که به اعضای کنونی شورا رای داده‌اند، ملاک و مناط عملکرد تمامی حوزه فرهنگی قرار دهیم و ذائقه بقیه مردم را نبینیم، گرچه حتی تصویری روشن از گرایش‌ها و نگرش‌های بدنه اجتماعی رای‌دهنده هم وجود ندارد و بیشتر اجتهادات شخصی است.

وی با اشاره به تلاش فراوان همکاران این حوزه در سالی که گذشت، گفت: اقدامات معاونت فرهنگی در این یک سال به سمت و سویی بوده است، که من از آن تعبیر به گفتمان زندگی می‌کنم ومعتقدم این گفتمان بی تردید متفاوت از تفکر گذشته بوده و نقطه تمایز آن ابتنای بر زندگی و حال عام و روزمره شهروندان و ارتباط گیری و هم‌پوشانی حداکثری آنان است.

هادی بختیاری طبیعت تغییرات در حوزه فرهنگی را کند و بطئی برشمرد و افزود: تلمباری و انبوهی مطالبات فرهنگی پاسخ داده نشده، بالا بودن انتظارات از حوزه فرهنگی، تغییر گفتمان حاکم بر شورا، نبود ذهنیت مشترک از گفتمان جدید، شفاف نبودن سیاست‌ها و محدودیت منابع به همراه شتاب‌زدگی و نگاه سطحی به این حوزه سبب اظهار این‌گونه نارضایتی هاست. 

وی به مداخلات ساختاری فراوان تحمیلی و حذف معاونت اشاره کرد و اظهار کرد: این اتفاقات ساختاری و محدودیت شدید اتفاق افتاده درمنابع مالی و بودجه سبب مسائل و مصائب فراوانی شد، که فرصتی را که باید به ارتقای محتوایی کارها صرف می‌شد، به مسائل اداری معطوف کرد.

هادی بختیاری افزود: علی‌رغم آنکه در پی ارتقای جایگاه نازل حوزه فرهنگی در شهرداری وعدم باور و توجه به بعد فرهنگی فعالیت‌های شهرداری بودیم نه تنها هیچ حمایتی در عمل از سوی ذی‌نفوذان سازمانی اتفاق نیفتاد، که با تکلیف مالایطاق ارتقای سه برابری درآمدهای این سازمان در شرایطی قرار گرفتیم که به دشواری فقط به حیات نباتی خود می‌توانستیم ادامه دهیم.

*** کسی که متفاوت از ما فکر کند را کنار نمیگذاریم

اما هنوز اندکی از این اظهارات معاون فرهنگی شهرداری مشهد نگذشته بود که ساز کنارگذاشتن وی کوک شد و قصه جدایی او از شهرداری در این معاونت نقل شد ، این درحالی بود درهمان زمان رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ادعای عجیبی را مطرح کرد ادعایی که با آنچه دربخشهای فرهنگی شهرداری طی سال قبل رخ داده بود هیچ همخوانی نداشت و صد البته درجریان برکناری معاونی که با نظر شهردار اصلاح طلب مشهد منصوب شده بود.

عضو شورای شهر مشهد گفت: آرمان ما آن است که شهر مشهد را برای همه مشهدی‌ها بخواهیم؛ نه فقط آن‌هایی که به ما رای داده‌اند.

احسان اصولی ، در پاسخ به این سوال که عملکرد شورای پنجم چه میزان توانست در حفظ وحدت و زنده‌ نگه داشتن امید موفق باشد، اظهار کرد: ما سعی کردیم در حوزه گفتمانی، اجرایی و سیاست‌گذاری به موضوع پذیرش تنوع و تکثر سلیقه‌ها توجه داشته باشیم و آرمان ما آن است که به واقع شهر مشهد را برای همه مشهدی‌ها بخواهیم، نه فقط آن‌هایی که به ما رای داده‌اند و شبیه ما فکر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ضمنا قرار نیست اگر کسی متفاوت از ما فکر کرد، او را کنار گذاشته و یا حذف کنیم، بنابراین به هیچ عنوان چنین سیاست‌گذاری را به ویژه در حوزه فرهنگی نداریم، چراکه اگر این‌گونه عمل کنیم، روی دیگر آن سکه‌ای هستیم که به آن نقد داشته‌ایم، روی دیگر سکه‌ای که مردم در پاسخ نه به آن‌ها به ما رای داده‌اند.

وی ضمن تاکید بر این نکته که باید این تنوع  و تکثر سلیقه را بپذیریم، تصریح کرد: شهر و مدیریتی موفق و مطلوب عمل خواهد کرد که به توازن و تعادل برسد و کشش‌ها و کنش‌هایی که در آن وجود دارد را به شکل متعادل و متوازن ببیند و به آن توجه داشته باشد، لذا نمی‌توانیم برعکس این دیدگاه و اندیشه عمل کنیم. پس در کلان فضای مدیریت شهری این‌گونه عمل می‌کنیم و خروجی آن نیز در واقع فضای مفاهمه‌آمیزی است که بعضا در نهادهای مختلف می‌بینیم که این مجموعه مدیریت شهری شامل شورا، شهرداری و حوزه‌های مجموعه شهری به آن عمل می‌کند.

***دستور کار شورا برای شهردار جدید

به نظر میرسد تا زمانی که تقی زاده خامسی شهردار مشهدبود پای انتخاب معاون فرهنگی خود ایستاد، کما اینکه درسایر حوزه ها هم خیلی به اعضای شورا اجازه مداخله اجرایی نمیداد و شاید به همین دلیل هم بود که پس ازکنار رفتن قانونی وی شورای شهر خیلی دنبال  گزینه های صاحب رای و نظر نرفت و بیشتر درپی گزینه هایی برای جایگزینی شهردار بود که بتوانند برنامه های اجرایی خودراهم درشهرداری پیاده کنند.

اینگونه بودکه شورای شهر به گزینه ای جوان وکم تجربه یا حتی به روایتی بی تجربه اجرایی رسیدند که میتوانست نظر اعضای شورای شهر را برآورده کند. اینگونه بود که دراولین قدم تغییر معاون فرهنگی شهردار که به نظر میرسید با نظر اعضای شورای شهر خیلی همسو نبود کلید خورد به گونه ای که هادی بختیاری گفت: انتخاب معاون حق آقای شهردار بوده و همه باید به این حق احترام بگذارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد ادامه داد: شورای شهر و بدنه اجتماعی جریان حاکم بر آن انتظار دارد حوزه فرهنگی تغییرات گفتمانی بیشتری و با سرعت بالاتری داشته باشد و از وضعیت موجود ناراضی‌اند.

بختیاری افزود: من به نوبه خود برای اینکه ایشان در شرایطی آزاد و راحت تصمیم بگیرند دو هفته قبل استعفای خود را نوشته و به اطلاع ایشان رسانده‌ام، اگرچه به علت مشغله کاری ایشان و فراهم نشدن وقت دیدار امکان تقدیم حضوری فراهم نشده است.

این اظهارات درحالی است که طی روزهای گذشتته سلمان ساکت از اعضای هیات عملی دانشگاه فردوسی اعلام کرد که وی به پیشنهاد پذیرش معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد جواب رد داده است .

بنا براین به نظر میرسد که شورای شهر نشینان مشهد تغییرات مد نظر خود درشهرداری را با معاونت فرهنگی اجتماعی آغاز کرده اندو شهردار نیز دراولین روزهای صدارتش تلاش دارد تا به اعضای شورا اثبات کند درجهت خواستهای انها قدم برمیدارد.

به طور قطع طی روزهای آینده نیز شاهد تغییراتی در شهرداریهای مناطق وهمچنین برخی سازمانهای زیر مجموعه شهرداری خواهیم بود تا مهرهای مورد نظر شورای شهر به طور کامل درمدیریت شهر مشهد چیده شود . البته پای احکام صادره میتوان امضای کلایی را مشاهده کرد که مجری این تغییرات خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.