آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی به لقاءالله پیوست

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین،‌ آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تحمل یک دوره سخت بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش فارس، آیت‌الله‌ سید محمود هاشمی شاهرودی در سال‌ ۱۳۲۷ هجری شمسی در شهر نجف‌ و در خانواده‌ای مذهبی و از سادات‌ منسوب‌ به‌ امام‌ حسین‌(ع‌) چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌ سیدعلی حسینی شاهرودی، از شاگردان برجسته مرحوم آیة الله العظمی خویی (ره) بود که بحث های اصول و فقه استاد خود را به رشته تحریر درآورد.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی شاگرد آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر، متفکر اسلامی و رهبری مذهبی- سیاسی دهه ۵۰ در نجف بود. هاشمی‌شاهرودی نیز اصول و فقه را با او شناخت و مریدوار در جلسات درس او حاضر می‌شد. او از همان ابتدای پایان دروس مقدمات و سطح به «مسجد شیخ‌طوسی» رفت و در حلقه شاگردان صدر قرار گرفت.

از دیگر استادان‌ آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی، حضرت‌ امام‌ خمینی‌(ره) و حضرت‌ آیت‌ الله‌ العظمی خویی‌(ره‌) را می توان‌ نام‌ برد، وی سالها در محضر ایشان‌ به‌ تحکیم‌ مبانی اجتهادی خود می پرداخت‌.

آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی  در طول زندگی خود فعالیتهای بسیاری را در زمینه‌های علمی و فرهنگی به‌ انجام‌ رساند. در یکی از دیدارهای اعضای مجلس‌ اعلای عراق‌، امام‌ خمینی‌(ره‌) با توجه‌ به‌ شناخت‌ خود، از ایشان‌ می‌خواهد که‌ تدریس‌ در حوزه‌ علمیه‌ قم‌ را بر هر کاری ترجیح‌ دهد و به‌ تربیت‌ طلاب‌ مستعد در زمینه‌های علمی و اخلاقی بپردازد. ایشان نیز با ورود به‌ ایران‌ ـ در فروردین‌ ۱۳۵۸ ـ به‌ تدریس‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ می‌پردازد و طلاب‌ بسیاری از محضر ایشان‌ بهره‌مند شدند. 

آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی ریاست‌ دو کنگره مهم‌ نقش‌ زمان‌ و مکان‌ در اندیشه‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) و نخستین‌ کنگره‌ دایرة‌ المعارف‌ فقه‌ اسلامی را بر عهده‌ داشت‌ که‌ هر دو کنگره‌ با استقبال‌ بزرگان‌ و فضلاء حوزه‌ و دانشگاه‌ و اندیشمندان‌ خارجی و داخلی مواجه‌ شد و از مسوولیت‌های دیگر وی ریاست‌ مؤسسه‌ دایرة‌المعارف‌ فقه‌ اسلامی بود که با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری منصوب شد.

آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی در سال‌های تحصیل‌ و تدریس‌، فعالیتهای سیاسی بسیاری را داشت. در پی یورش‌ مزدوران‌ رژیم‌ صدام‌ به‌ علما و اندیشمندان‌ در سال‌ ۱۹۷۴ میلادی، به‌ زندان‌ افتاد و شکنجه‌های فراوان‌ بدنی و روحی را به‌ جان‌ خرید. او در پی تظاهرات‌ مردم‌ عراق‌ پس‌ از پیروزی انقلاب‌ اسلامی ایران‌ به‌ رهبری امام‌(ره‌)، بویژه‌ در نجف‌، و در گرامیداشت‌ این‌ پیروزی، تحت‌ پیگرد رژیم‌ بعث‌ قرار گرفت‌ و به‌ سفارش‌ شهید صدر(ره‌) به‌ وطن‌ خود بازگشت‌ تا وکالت‌ عام‌ شهید صدر و نمایندگی او را نزد امام‌ خمینی(ره‌) بر عهده‌ گیرد.

او با ورود به‌ ایران‌ به‌ خدمت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) مشرف‌ شد و با موافقت‌ ایشان‌، رابط‌ امام‌(ره‌) و شهید صدر(ره) شد و پیامهای علمی نجف‌ را به‌ سمع‌ امام‌(ره‌) می‌رساند. او با دستور آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ ای که‌ در آن‌ زمان‌ با حکم‌ امام‌(ره‌) مسؤولیت‌ نهضت‌های اسلامی را بر عهده‌ داشت‌، تشکیلاتِ جامعه روحانیت‌ مبارز و مجلس‌ اعلی عراق‌ را به‌ راه‌ انداخت‌ و آن‌ را مدیریت‌ و سازماندهی کرد.

او که‌ به‌ دستور امام‌(ره‌) تدریس‌ و بررسی مسائل‌ فقهی، بویژه‌ احیای فقه‌ حکومتی استوار بر ادله استنباط‌ جواهری را بر عهده‌ داشت‌، در طول‌ سالیان‌ انقلاب‌ از هیچ‌ کوششی در جهت‌ اعتلای انقلاب‌ اسلامی ایران، دریغ‌ نورزید.

آیت‌ الله‌ العظمی هاشمی شاهرودی سالها از اعضای فقهای شورای نگهبان‌ بود و در این‌ نهاد مقدس‌ به‌ خدمت‌ اشتغال‌ داشت‌ تا اینکه‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری به‌ ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌ منصوب‌ شد.

همچنین عضویت در هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری،‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست هیئت عالی حل اختلاف وتنظیم روابط قوای سه گانه از دیگر مسوولیت‌های آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی درتاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره پنجساله دیگر معرفی کردند. بر اساس این حکم آیت الله هاشمی شاهرودی بعنوان رئیس دور جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی شد.  با این حال به علت بیماری و کهولت سن از اواسط تابستان۹۷نتوانست در جلسات این مجمع حضور یابد.

این عالم مجاهد پس از تحمل ماه‌ها بیماری، روز سوم دیماه۹۷ و در سن۷۰سالگی به لقاءالله پیوست.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.