گیلان- محمد اسلامی ابراز امیدواری کرد که پس از سپری شدن مراحل پایانی پروژه راه آهن قزوین - رشت شامل تحکیم ، تنظیم و تثبیت ریل، این مسیر ریلی در دهه اول اسفندماه امسال افتتاح شود.

افتتاح اَبَرپروژه ریلی ایران در هفته اول اسفند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی گیلان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از پروژه خط آهن قزوین - رشت با اشاره به اینکه این پروژه در مراحل نهایی قرارگرفته، این خط ریلی را در اقتصاد کشور و گیلان موثر خواند و افزود: این پروژه ریلی علاوه بر اینکه در حمل و نقل مردم و مسافران رفاه ایجاد می کند، برای اتصال به مناطق فراتر از قفقاز و ترانزیت کالا برای ما از اولویت بالایی برخوردار است.

وی ادامه پروژه خط ریلی قزوین - رشت و اتصال آن به آستارا را نیز مهم خواند و گفت: در دومین روز از سفر به گیلان ضمن بازدید از مسیر راه آهن رشت به آستارا، برای فراهم کردن تمهیدات و مقدمات لازم تصمیم گیری می کنیم.

اسلامی تردد از خط ریلی منتهی به آستارا را یکی از بهترین مسیرها برای ترانزیت کالا عنوان کرد و افزود: با اتصال خط ریلی به آستارا ، حمل کالا از جنوب شرقی آسیا و حوزه اقیانوس هند به شمال قفقاز و بخشی از اروپای شرقی، به تقریب به یک سوم زمان مسیر کشتیرانی کاهش می یابد و به همین نسبت برکاهش قیمت تمام شده نیز تأثیر دارد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: باتوجه به افتتاح خط آهن آستارا-آستارا خلأ موجود میان رشت به آستارا از طریق بخش جاده ای تکمیل می شود تا با احداث مسیر ریلی ، مسیر با قطار سپری شود.

وی با اشاره به اینکه ادامه مسیر قزوین - رشت به آستارا جزو اولویت هاست اظهار داشت: امیدواریم پس از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار، شروع عملیات اجرایی را با تعیین زمانبندی در سال آینده در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش قدس آنلاین، اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود و قرار است این خط ریلی با حضور رئیس جمهوری افتتاح شود.

لازم به ذکر است راه آهن قزوین - رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر احداث شده که ۷۰ کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار دارد و به صـورت یـک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می شود. همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است.

گفتنی است این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

در عین حال ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا کند؛ خط ریلی قزوین - رشت ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل است.

همچنین برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز ، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.