حجت الاسلام ابراهیم بهاری گفت: معصومین (ع) در روایات دینی براین نکته تاکید کرده اند که مسلمانان نباید روی خوش به ریاکاران نشان دهند و باید از آنها دوری کنند؛ جامعه ای به تعالی می‌رسد که مردم به سراغ افراد ریاکار نروند و تمام توجه خود را معطوف به مدیران جهادی کنند که به هیچ وجه به منافع دو روزه دنیا اتکا نمی کنند و با ریا کاری، فریب کاری و شیرین زبانی عده ای را فریب نمی دهند.

تاکید بر لزوم توجه به مدیران جهادی و دوری از مسئولین آلوده به ریا

حجت الاسلام ابراهیم بهاری استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین در مذمت افزایش ریاکاری در جامعه گفت: ریا کاری موضوعی مذموم در دین مبین اسلام است؛ چرا که فرد ریاکار هم خودی را به نمایش می گذارد که نیست و هم منجر به فریب دیگران می شود. موضوع انفاق و صدقه در قرآن بسیار تاکید شده است اما زمانی صدقه و انفاق مورد قبول خداوند متعال قرار می گیرد که به هیچ وجه بر سر صدقه گیرنده منتی واقع نشود.

وی با اشاره به رفتار معصوم دراین باره افزود: در روایات دینی آمده روزی سائلی به در خانه امام حسین (ع) رفت و امام متوجه شد که او فرد فقیری و برای کمک به خانه اش مراجعه کرده، امام حسین (ع) از خادمش خواست که هر چه پول در خانه دارند بیاورد، سپس سکه ها را لای عبا گذاشت و از گوشه در به دست فقیر داد؛ فقیر از وی خواست تا خودش را به عنوان کمک کننده به او نشان دهد، اما امام از این امر پرهیز کرده و فرمودند: ممکن است روزی تو فرد توانگری شوی و من بخواهم بر تو منت بگذارم که با کمک ما به این حد از توانمندی رسیدی؛ با اینکه امام حسین (ع) معصوم است اما باز هم از توجه به این مساله خطیر غفلت نمی کند.

کارشناس دینی با اشاره به اینکه ریا  نوعی از شرک به شمار می رود اظهار داشت: یقینا اگر افراد در مسائل فردی، اجتماعی سیاسی، اقتصادی و... آلوده به ریاکاری شوند و فقط به دنبال نمایش دادن خود نه کار کردن برای رضای خداوند متعال باشند دچار شرک خفی شده است آنگونه که امام صادق (ع) دراین باره فرمودند: شرک در اعمال انسان مخفی تر از حرکت مورچه است ومیوه ریا شرک است. این سخن امام صادق (ع) به این معناست که فردی که ریا کار و اهل نفاق است به نوعی آلوده به شرک است،بنابراین امام ما را از ورود به این فضا برحذر داشته اند.

 حجت الاسلام ابراهیم بهاری در تعریف عبادت گفت: موضوع واگذار کردن اجر کارهای نیک به خداوند متعال که در ادبیات فارسی از آن به " تو نیکی کن و در دجله انداز" یاد شده بیانگر اهمیت افعالی است که دور از ریا و با اخلاص باشد. اینکه برخی گمان می کنند ریا تنها در عبادت است به هیچ وجه درست نیست، چرا که ریا در عبادت یک شاخه از این صفت اخلاقی مذموم به شمار می رود.

  وی دراین باره توضیح داد: شخصی از پیامبراکرم (ص)   در خصوص چیستی عبادت پرسید، حضرت فرمود: عبادت ده قسم است نه دهم آن کسب روزی حلال است و دهمین آن شامل رفتارهای عبادی ودینی چون نماز، روزه، خمس، زکات،  جهاد، حج، امر به معروف ونهی از منکر، تولی و تبری است؛ این گفته پیامبر (ص) بیانگر آن جمله شریفه است که کسی که از بنده خدا تشکر نکند گویی شکر خدا را به جا نیاورده است.

استاد حوزه با اشاره به جایگاه ریاکاران نزد خداوند متعال تصریح نمود: مسلما عبادت معانی متعددی دارد؛ کسانی عابدان واقعی به شمار می روند که به معنای حقیقی عبد خدا باشند یعنی به بنده خدا ظلم و خیانت نکنند، دغل بازی را از رفتارهای فردی، خانوادگی و اجتماعی حذف کنند؛ پیامبر اکرم (ص) درباره سه گروه در روز قیامت فرمودند: گروهی که با اخلاص خدا را پرستش کردند که وارد بهشت می شوند، گروهی که از روی ریا خدا را پرستش کردند، و گروهی که به خاطر دنیا خدا را پرستش کردند،خداوند متعال خطاب به آن دو گروه می فرماید: به عزت و جلالم قسم که نه ریاکاری و نه اندوخته مال دنیایتان برای آخرتتان مفید واقع شده لذا آنها گروه گروه به سمت جهنم روانه می شوند.

  حجت الاسلام ابراهیم بهاری با اشاره به اهمیت عبادت های اجتماعی گفت:هر چند بر انجام فرایض دینی همانند نماز به عنوان ستون دین بسیار تاکید شده است اما عبادت های اجتماعی که عبارت است از کار کردن خالصانه برای مردم در جهت رضای خدا بسیار حائز اهمیت است. مدیران و مسوولانی که کار کردن برای مردم را نه برای رضای خدا بلکه در راستای تمدید پست و مقام خود یا برای دیده شدن در تریبون ها و محافل خبری انجام می دهند آنچه عمل می کنند تنها در همین دنیاست و خیری برای فردای قیامتشان به جا نمی ماند.

وی درخصوص ریاکاری های مذموم افزود: کسانی که برای رای آوری حوزه انتخابیه خود، قبل از انتخابات به یک باره و یک شبه فرد خیر خواه و فعالی می شود در نزد خداوند متعال محبوبیتی ندارد، دولتمردانی که قبل از انتخابات از معیشت مطلوب و عدم افزایش قیمت ها سخن می گویند اما بعد از رای آوری مردم را با سخت ترین شرایط اقتصادی مواجه می کنند در حقیقت برای رضای خدا گام برنمی دارند.

این کارشناس دینی بیان داشت: بی شک کسانی که حق مردم را رعایت نمی کنند و افعال و اعمال آنها در راستای ریاکاری است آلوده به نوعی شرک هستند؛ در روایات دینی بر دوری کردن از انسانهای ریاکار و منافق بسیار تاکید شده است؛ صداقت و انجام دادن همه کارها برای رضای خداوند متعال به قدری مهم است که پیامبر اکرم (ص) در سفینه البحار که از سوی خداوند متعال فرموده است: کسی که همه اعمال و رفتارهای زندگی اش را در چهل روز خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند متعال چشمه های حکمت را از قلبش به زبانش جاری می کند.

حجت الاسلام ابراهیم بهاری در پایان با تاکید بر توجه مردم به مدیران جهادی و دوری از مسوولین آلوده به ریا گفت: معصومین (ع) در روایات دینی براین نکته تاکید کرده اند که مسلمانان نباید روی خوش به ریاکاران نشان دهند و باید از آنها دوری کنند؛ جامعه ای به تعالی می رسد که مردم به سراغ افراد ریا کار نروند و تمام توجه خود را معطوف به مدیران جهادی کنند که به هیچ وجه به منافع دو روزه دنیا اتکا نمی کنند و با ریا کاری، فریب کاری و شیرین زبانی عده ای را فریب نمی دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.