اولین نمایندگان خراسان رضوی در جشنواره فجراز آخرین وضعیت تاتر ومسایل و دغدغه هایشان گفتند.

واگویه و دغدغه های نمایندگان خراسان رضوی در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

به گزارش قدس آنلاین اولین نمایندگان خراسان رضوی در جشنواره تئاتر فجردر پنجاه و دومین قسمت از برنامه آوانسن حضور پیدا کرده وبه مسایل مختلف پاسخ دادند.

زهرا اخلاقی؛ کارگردان نمایش «ما و دیگران» در خصوص بخش دیگرگونه های اجرایی در جشنواره فجر گفت: در واقع این بخش مربوط به هنرهای جدید است که اتفاقا اساتید خوبی در این بخش مشغول به تدریس هستند از جمله امیر راد. این دومین اجرای من در این حوزه است و این بخش برایم بسیار جذاب است چون دیگرگونه ای در خودم ایجاد می کند؛ احساس میکنم قبل از مخاطب  تاثیرش در خودم ایجاد می شود؛ حس میکنم میتوانم با آن احساس عمیقی برقرار کنم و میتوانم در این حوزه حرفی که میخواهم را بزنم.

اخلاقی در خصوص فضای حاکم بر نمایش «ما و دیگران» افزود: این نمایش یک بازنمایی از موقعیتِ مهاجران افغان در ایران است که در آن فاصله ی بین افغان های ساکن در ایران و ایرانی ها را برداشتم و این احساس متفاوت بودن و دیگری بودن را بازنمایی کردم. در واقع این نمایش بازنمایی احساس افغان ها در ایران است. من خودم هم افغان هستم و در ایران بزرگ شده ام. بنابراین همیشه این احساس دیگر بودگی با من همراه بوده؛ و این فاصله و طردشدگی را حس کرده ام، و لذا همیشه به دنبال چگونگی انتقال این حس بوده ام و بهترین مدیوم را برای انتقال این حس «پرفورمنس آرت» یافتم و تا الان هم توانسته اَم از آن جواب بگیرم

این هنرمند مشهدی که مدرک کارگردانی سینمای خود را از دانشگاه تهران دارد در خصوص اجرای ما و دیگران در مشهد افزود: این نمایش 6 بازیگر دارد و دوست دارم این نمایش را در مشهد هم اجرا کنم.

مسعود صفری کارگردان نمایش رومئو ژولیت در در ادامه ی برنامه مورد چگونگی برگزاری «همایش برگزیدگان تئاتر استان ها» اظهار کرد: این همایش اتفاق بسیار مثبت و خوبی بود. اساتید خوبی هم در این همایش مشغول به تدریس بودند، مثل استاد صدر الدین زاهد که در کارگاه نمایش از نسل آقای نعلبندیان و آربی آونسیان هستند و تجربه ی کارکردن با پیتر بروک را نیز دارند. از این همایش استقبال بسیار خوبی شد و به نظر می رسد امسال جشنواره با برنامه ریزی خوبی پیش می رود.

صفری در خصوص اجرای عموم «رومئو ژولیت»  ادامه داد: یکبار به اقای خیرآبادی گفتم که در مشهد پیشرفت معنایی ندارد؛ در جشنواره ی 27 استانی با پایان نامه اَم یعنی نمایش مالی سویینی در بخش تجربه های اجرایی شرکت کردم که در دو بخش تقدیر شد. به خاطر می آورم که آن زمان برای اجرای عموم آن نمایش که سه پرسوناژ داشت و می شد در یک بلک باکس کوچک به صحنه برود، همه جا به دنبال سالن بودم و همه با این جمله که «نمایش های بخش اصلی  و برگزیدگان جشنواره به دنبال سالن هستند و اولویت با آن هاست» پاسخم را می دادند. وقتی در اثر بعدی ام یعنی رومئو ژولیت تلاشم را بیشتر کردم و لطف خدا شامل حالمان شد و برگزیده ی جشنواره شدیم، انتظار داشتم تا الان اجرای عموم ام را بروم.

مسعود صفری با اشاره به نبود سالن استاندارد در مشهد بیان کرد: از آنجایی که بلک باکسی مناسب در مشهد وجود ندارد ما مجبوریم در سالن اصلی به صورت دوسویه اجرا کنیم و اینکار مستلزم هزینه ی گزافی است؛ امیدوارم انجمن هنرهای نمایشی در این زمینه از ما حمایت کند

 وی  با اشاره به مشکلاتِ پیش آمده در اختتامیه ی جشنواره تئاتر استانی، شرایط کنونی تئاتر شهر را نهایت فاصله ی اخلاق و قانون تعبیر کرد و ادامه داد: جناب مدیر کل به ما قولِ تجلیل شایسته از برگزیدگان تئاتر استانی برابر رای هیات داوران را داده بودند که متاسفانه هنوز این اتفاق صورت نگرفته و هنور جوایز عوامل گروه ما برگردانده نشده، و دلیل رسمی آن هرگز به من اعلام نشد.

وی افزود: بعد از اتفاقاتی که در جشنواره بر ما تحمیل شد هیچ کسی با خودش فکر نکرد که مسعود صفری  با چه اندیشه ای «رومئو ژولیت» را به عنوان بستری برای انتقال پیام خود انتخاب کرده. حال اینکه من مدعی هستم که این نمایش به لحاظ اندیشه وسعتِ منطقه را انتخاب کرده و فکر میکنم با استراتژی های کلی کشورم نیز همخوانی دارد اما این اتفاق هرگز محلی از اعراب نداشت

وی در خصوص نوبت اجرای عموم خود افزود: به من قول داده اند که 15 فروردین سالن اصلی را به ما می دهند و پیش قرارداد آن را امضا کرده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.