۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 636341

پس از کودتا بر علیه دولت اردوغان نیز روند تضعیف ارتش بویژه نیروهای هوایی ترکیه تقویت شده است؛ بنابراین بعید است در صورت یک حمله گسترده توسط جریان تروریستی تکفیری، آنکارا بتواند به تنهایی از عهده تروریست‌ها برآید.

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، آنکارا مدعی است که پس از خروج نظامی آمریکا از سوریه، خلأ ایجاد شده را پر خواهد کرد و مسئولیت مبارزه با داعش را برعهده می‌گیرد. ادعایی که باور آن برای خود ترک‌ها هم سخت است. ترکیه به دلایل متعدد قادر به مقابله با جریان تروریستی تکفیری داعش نیست. از جمله دلایل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تعلق ایدئولوژیک: دلیل اول را می‌تواند نبود یک اراده سیاسی جدی برای مقابله با داعش دانست. نظام ریاستی که اردوغان طراحی کرده است و باورهای شخصی او نوعی تعلق ایدئولوژیک برای آنکارا با داعش به وجود آورده است. بسیاری از رهبران گروه‌های تکفیری داعش و غیرداعش با سازمان اطلاعاتی ترکیه در تماس بوده و براحتی در این کشور رفت و آمد دارند. امری که مانع می‌شود، ترکیه طرحی جدی برای مقابله با تروریست‌ها در منطقه شرق فرات تدوین کند.

2- نداشتن توان نظامی: دلیل دوم را می‌توان در نبود توان نظامی ارتش برای مقابله با گروه تروریستی داعش جست‌وجو کرد. تحولات سوریه نشان داده تنها جریانی که توانسته بر روی زمین از عهده داعش برآید، نیروهای مقاومت بوده‌اند. غرب تنها به برتری هوایی خود بر داعش متکی بوده‌اند. ارتش ترکیه تاکنون عملیات آفندی موفقی را در خارج از مرزها نداشته است. پس از کودتا بر علیه دولت اردوغان نیز روند تضعیف ارتش بویژه نیروهای هوایی ترکیه تقویت شده است؛ بنابراین بعید است در صورت یک حمله گسترده توسط جریان تروریستی تکفیری، آنکارا بتواند به تنهایی از عهده تروریست‌ها برآید.

3- تعارض منافع: دلیل سوم تعارض منافع ترکیه برای مقابله با داعش است. داعش دشمن جدی کردهای سوریه محسوب می‌شود. کردها دشمن شماره یک آنکارا هستند. تضعیف داعش یعنی تقویت کردها، امری که بعید است اردوغان برای انجام آن تمایلی داشته باشد.با توجه به دلایل ذکر شده فوق این پرسش مطرح می‌شود که اردوغان در سوریه به دنبال چیست؟ واقعیت این است که یک سوم خاک سوریه، بزرگ‌ترین میادین نفت و گاز کشور و مهم‌ترین سدها و منابع اصلی آب در کنار حاصل خیزترین زمین‌های کشاورزی که عملاً نیمی از تمام بضاعت و ثروت طبیعی سوریه محسوب می‌شود، در اختیار کردهای سوریه قرار دارد، منطقه‌ای بسیار اقوا کننده که تسلط بر آن می‌تواند آرزوهای نئو عثمانی اردوغان را تحقق ببخشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.