پژوهشگران اسرائیلی با اشاره به انزوای جهانی ولیعهد سعودی به‌دلیل رسوایی وی در قتل روزنامه‌نگار منتقد، می‌گویند این شاهزاده برای حفظ اعتبار خود بایستی به روند عادی‌سازی با تل‌آویو سرعت ببخشد.

اندیشکده "اسرائیلی": بن‌سلمان برای حفظ جایگاهش باید روند عادی‌سازی با تل‌آویو را تسریع کند

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، برخی کارشناسان صهیونیستی بر این باورند که بحث و جدل‌های کنونی درباره آینده روابط آمریکا و سعودی، اسرائیل را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد به‌رغم این‌که تل‌آویو در ارتباط با پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در مسیر صحیح حرکت می‌کند و به ادامه همین رویکرد پایبند است.

«الداد شابیت» و «یوآل ژونیسکی» در مقاله‌ای، که توسط اندیشکده امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو منتشر شده است، می‌گویند: ضرورت دارد اسرائیل در تعامل با مسائل سعودی رویکردی متعادل اتخاذ کند مبنی بر این‌که از یک‌سو از هرگونه نقض حقوق بشر انتقاد کند و از سوی دیگر به این حقیقت واقف شود که عربستان سعودی نقشی اساسی در حفظ ثبات منطقه‌ای و پیشبرد منافع مشترک سعودی- اسرائیلی دارد.

شابیت، که از ژنرال‌های سازمان اطلاعات نظامی «امان» و رئیس شعبه پژوهشی دفتر نخست‌وزیر اسرائیل است، تصریح کرد: «اسرائیل اختلافات میان کاخ سفید و کنگره درباره نحوه تعامل با پیامدهای پرونده خاشقجی را دنبال می‌کند؛ دامنه این اختلافات حتی میان هم‌حزبی‌های ترامپ یعنی جمهوری‌خواهان نیز کشیده شده است.»

وی تصریح کرد، اختلافات داخلی آمریکا زمانی اوج گرفت که کنگره «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی را «مسئول» قتل این روزنامه‌نگار معرفی کرد و یا از پنتاگون خواست که حمایت‌های تسلیحاتی از ریاض را در جنگ علیه حوثی‌ها( انصارالله) در یمن متوقف کند.

این ژنرال اسرائیلی تأکید کرد، تل‌آویو معتقد است که برای حفظ وضعیت کنونی بن‌سلمان- که به نظر می‌رسد در داخل عربستان و جهان عرب و اسلام ضعیف شده است- ضرورت دارد گام‌های اساسی برای سرعت بخشیدن به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل برداشته شود. به‌نحوی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سیاستی مشخص از زمان شکل‌گیری پرونده خاشقجی دنبال، و از گرونه انتقاد و حمله مستقیم علیه بن‌سلمان امتناع می‌کند.

ژوینسکی، مدیر پژوهش‌های منطقه عربی نیز در این‌باره می‌گوید که اسرائیل معتقد است ثبات عربستان سعودی می‌تواند به تل‌آویو در منازعه جاری علیه ایران کمک کند. همان‌گونه که بسیاری از طرف‌های بین‌المللی مانند آمریکا نیز بر این باوردند که ثبات داخلی عربستان یک عامل کلیدی برای دفاع از منافع این کشورها در منطقه خاورمیانه است.

وی در ادامه افزود، محافل تصمیم‌گیرنده در تل‌آویو برخی اقدامات ولیعهد سعودی که ثبات منطقه را برهم زده است، دنبال می‌کنند به نحوی که به نظر می‌رسد سعودی‌ها در راستای خدمت به سیاست منطقه‌ای ایران گام برمی‌دارند و همین عوامل باعث تضعیف این کشور پادشاهی شده است. مهم‌ترین این اقدامات عبارت‌ست از: تشدید سرکوب معارضان داخلی، که اوج آن قتل خاشقجی بود، ادامه جنگ در یمن، درگیر شدن با قطر، و ربودن «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.