امارات ماهیانه مبلغ ۱.۵ میلیون دلار پول به یک تیم ترور صهیونیست می‌داد تا افراد مورد نظر ابوظبی را در یمن ترور کنند.

استفاده امارات از تیم ترور صهیونیستی در یمن

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، در روز ۲۷ ژوئن سال ۲۰۱۷ نیروهای اماراتی مستقر در فرودگاه بین‌المللی عدن مانع ورود سرتیپ مهران القباطی سلفی مورد حمایت عبد ربه منصور هادی به عدن شدند و او را چند ساعت بازداشت کردند. آنها در ادامه القباطی را مجبور کردند فرودگاه را به مقصد ریاض ترک کند. علت این اقدام این بود که القباطی گرچه یک سلفی بود، اما مورد حمایت منصور هادی قرار داشت و امارات از وی حمایت نمی‌کرد.

در شب بیست و نهم دسامبر سال ۲۰۱۵ مزدوران آمریکایی که امارات آنها را به عدن کشانده بود، تلاش کردند برخی شخصیت‌های سیاسی عالی رتبه را از طریق کاشت مین و بمب‌های دستی ترور کنند. از جمله این افراد انصاف مایو یکی از رهبران حزب سلفی الاصلاح در عدن بود. این اطلاعات را سایت آمریکایی بزفید نیوز منتشر کرد.

آبراهام گولان پیمانکار امنیتی مجارستانی اسرائیلی که برخی ماموریت‌های ترور را در عدن انجام داده، موسس شرکت اسپیر اوپریشن گروپ است، به بزفید نیوز گفت: برنامه‌ای برای ترور برخی افراد و شخصیت‌ها در یمن وجود داشت که من مأمور مدیریت آن بودم. بعد از اینکه امارات متحده عربی این برنامه را به تصویب رساند، ما آن را اجرا کردیم. گولان می‌افزاید: شرایط این توافق به این صورت بود که تیم ترور کننده ماهیانه مبلغ ۱.۵ میلیون دلار آمریکا از امارات متحده عربی دریافت کند و در ازای ترورهای موفق نیز مقداری پاداش بگیرد.

بر اساس توافق صورت گرفته عملیات ترورها طی هفته‌های پس از ضیافت نهاری صورت گرفت که در یک رستوران ایتالیایی در پایگاه نظامی امارات در ابوظبی میان اسحال گلیمور به عنوان کارمند سابق نیروهای ویژه دریایی آمریکا و محمد دحلان مسئول سابق امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین انجام شد. بر اساس اطلاعات موجود وی یکی از مشاوران نزدیک به محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات است.

امارات بعد از اینکه کنترل شهر عدن را در اختیار گرفت، مزدوران این کشور بسیاری از ائمه مساجد و روحانیون دینی و نظامیان و روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های سیاسی را ترور کردند. این عده به صورت ویژه حامیان حزب الجمع الیمنی للاصلاح بودند که امارات آنها را از موانع اساسی خود در رویکرد توسعه طلبانه این کشور در یمن می‌دانست.

با این وجود امارات زمان کافی برای تکمیل کردن ترورهای خود نداشت. این کشور تلاش داشت هر صدای مخالفی که از یمن شنیده می‌شود را در نطفه خفه کند.

امارات در روز ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۶ شهر المکلا را از عناصر گروه تروریستی القاعده پس گرفت. امارات اصرار داشت که نیروهای آمریکایی را به صورت رسمی در عملیات آزادسازی المکلا مشارکت دهد، اما عبدربه منصور هادی این موضوع را رد کرد. به این ترتیب امارات مجبور شد خودش وارد حضرموت شود و طی سه روز و تقریبا بدون هیچ درگیری این مناطق را از القاعده تحویل بگیرد. این در حالی بود که رسانه‌های اماراتی مدعی بودند که نیروهای این کشور حدود دو هزار نفر از عناصر القاعده را کشته‌اند. اما در واقع بنا به اذعان عناصر القاعده هیچ درگیری میان آنها و نیروهای اماراتی صورت نگرفت.

عناصر القاعده با صدور بیانیه‌ای در سایت اجتماعی توییتر اعلام کردند که آنها تنها با شلیک یک گلوله تمام شهر المکلا را تخلیه کردند.

امارات در استان حضرموت نیروهایی فراقانونیتشکیل داده و نام آنها را نیروهای ویژه حضرموت قرار داد. این نیروها از سوی امارات آموزش داده شده بودند تا بتوانند برنامه‌های خطرناک این کشور را اجرا کنند. در روز ۲۲ آگوست ۲۰۰۶ میلادی نیروهای ویژه حضرموت وابسته به امارات یک شهروند یمنی با نام حسین سعید الکلدی را در منطقه الریدة واقع در شرق المکلا کشتند. آنها همچنین تعداد زیادی از عملیات ربایش و قتل و ترور را ضد مخالفان توسعه‌طلبی‌های امارات در این استان انجام دادند.

امارات همچنین برخی مناطق نظامی را به پایگاه‌های محرمانه خود در استان حضرموت تبدیل کرد. از جمله این مناطق فرودگاه الریان بود که مقر اصلی حضور نیروهای اماراتی در المکلا به شمار می‌رفت. امارات عناصری را که بازداشت می‌کرد، در این فرودگاه مخفی می‌کرد. ابو ظبی با وجود مطالبات دولتی اجازه بازرسی از آن را نمی‌داد. اردوگاه نظامی الربوة یکی دیگر از مناطقی بود که امارات از آن برای آموزش نیروهای جدید استفاده می‌کرد.

اماراتی‌ها همچنین کاخ ریاست‌جمهوری در این شهر را به پایگاه نظامی نیروهای خود تبدیل کرده بودند و هر نوع نظارت دولت بر این ساختمان را رد می‌کردند.

بندر الضبة برای صادرات نفتی از دیگر مناطقی بود که امارات آن را به پادگان نظامی تبدیل کرده بود. ابوظبی تیمی از یگان ویژه آمریکایی را به بهانه حمایت از پادگان در برابر عناصر تروریست به این منطقه کشیده بود. اردوگاه بضه در منطقه دوعن نیز برای اعمال نفوذ بیشتر امارات بر بخش‌های جغرافیایی الوادی به کار برده می‌شد. اردوگاه‌های الخالدیه و القیعان نیز در اختیار امارات قرار داشت و یگان‌های ویژه حضرموت کنترل این اردوگاه را در اختیار گرفته بودند. به این ترتیب امارات با کمترین هزینه ممکن و در سریع‌ترین زمان قابل تصور استان حضرموت را تحت حاکمیت کامل خود در آورد.

در روز دوم آگوست سال ۲۰۱۷ یک گروه مسلح که خود را نیروهای ویژه الشبوانیة نامیده بودند، عملیات گسترده خود را برای آزاد سازی شهر عتق واقع در مرکز استان شبوه از دست گروه تروریستی القاعده آغاز کردند. نیروی هوایی امارات و آمریکا نیز در این عملیات به کمک یگان مذکور آمد. این تشکیلات مسلح حامی شورای انتقالی بود که رویکردهای تجزیه طلبانه داشت و برای از بین بردن نفوذ عبد ربه منصور هادی در جنوب کشور مورد حمایت امارات بود. اماراتی‌ها این نیروها را آموزش داده بودند تا آنها بتوانند کنترل کامل استان نفت خیز الشبوة را در اختیار بگیرند. طبعا امارات بیشتر شخصیت‌هایی که در برابر این نیروها ایستادگی می‌کردند یا مخالف برنامه‌های امارات در یمن بودند را ترور می کرد.

در روز پنجشنبه ۲۹ مارس سال ۲۰۱۸ محسن المبدعی باقطمی از شهروندان یمنی در نتیجه شکنجه‌های صورت گرفته در زندان‌های یگان ویژه الشبوانیه جان خود را از دست داد. وی دو هفته پیش در بخش میفعة رضوم در شبوة به بهانه مخالفت با سیاست‌های امارات در یمن بازداشت شده بود.

۹سپتامبر ۲۰۱۸ نیز عناصر مسلح یگان ویژه الشبوانیه در شهر عتق احمد محمد الطولسی از شهروندان یمنی را در محله النصب بعد از غارت اموالش کشتند. همچنین رئیس عملیات امنیتی بخش عسیلان که علی صالح الجلالی بود و وابسته به منصور هادی بود نیز در تابستان گذشته ترور شد.

در روز ۸ آگوست ۲۰۱۸ امارات در ترور سرتیپ ستاد عزیز ناصر العتیقی فرمانده محور عتق و گردان ۳۰ پیاده نظام ناکام ماند. این عملیات در زمان عبور وی از ایست و بازرسی نیروهای ویژه الشبوانیه انجام شد. نیروهای وابسته به امارات در استان شبوه نیز تعدادی زندان مخصوص به خود دارند که آنها را در بعضی مناطق و آب انبارهای بزرگ مجاور مناطق نظامی تاسیس کرده‌اند. آنها در این زندان‌ها اقدام به شکنجه زندانیان و تجاوز به آنها می‌کنند و افراد مختلف را از خانواده شان مخفی نگه می دارند.

تجاوزات امارات متحده عربی در یمن به این مقدار منحصر نمی‌شود. در روز دوم می سال ۲۰۱۸ نیروهای اماراتی به فرودگاه سقطری یمن حمله کردند و سعی کردند نیروهای یمنی را از آن خارج کنند. این اتفاق زمانی افتاد که قرار بود چهار هواپیمای ترابری از سوی امارات خودروهای زرهی و محموله های سلاح را برای نیروهای رسمی امارات در استان الشبوه تحویل دهند. این اتفاق باعث ناراحتی دولت هادی شد و وی انتقادات تندی را در امارات مطرح کرد. احمد عبید بن دغر نخست وزیر عبدربه منصور هادی یک روز بعد سخنرانی را انجام داد و تعهد کرد که جز در صورت خروج نیروهای اماراتی از جزیره سقطری از این جزیره خارج نخواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.