سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با هدف افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی از طریق اعزام کارشناسان ناظر در صدد رونق کشاورزی بخصوص دامپروری در روستاهای استان بویژه اطراف مشهد است.

 انتقال آب از دریای عمان به خراسان دردی را دوا نمی‌کند

رئیس جدید سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص جذب دانش آموختگان کشاورزی برای رونق کشاورزی در روستاهای اطراف مشهد، ضمن بیان مطلب فوق گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان از طریق ارتباط مستقیم با بهره‌برداران با صدور مجوز در حوزه دام، گلخانه، کلینیک‌های پزشکی و سموم، اقدام به برنامه‌ریزی‌های تخصصی برای افزایش بهره‌وری می‌کند.

تلاش برای بازگشت روستاییان

محمد علی قنادزاده، دکترای آب و منابع آب و نخستین رئیس غیر دولتی این سازمان پس از ۱۶ سال، درباره تأثیر این اقدامات بر بازگشت مهاجران حاشیه شهر مشهد به روستاها گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان، سیاست گذار نیست، بلکه تسهیلگر است، اما تمام تلاش خود را برای برگرداندن مهاجران به روستاها با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: سازمان این آمادگی را دارد در راستای بهبود وضعیت کشاورزی با فرستادن کارشناسان به انتقال تجربیات در قالب کلاس‌های تخصصی اقدام کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۵۰ کارشناس ناظر در حوزه دام در حال همکاری با سازمان هستند.

قنادزاده ادامه داد: رسالت ما بیشتر در اشتغال و آموزش بهره‌برداران است که با فراخوان‌های آینده اقدام به جذب بیشتری از دانش‌آموختگان برای این امر خواهیم کرد.

وی اعلام کرد: این سازمان می‌تواند از طریق مهندسان عضو در این سازمان تولید محصولات ارگانیک را در استان افزایش دهد.

وی علاوه بر این عنوان کرد: با وجود بحران آب توانسته‌ایم در بحث مجوزهای گلخانه‌ای پیشرو بوده و در مورد زراعت، زعفران، دام، مرغ و تخم‌مرغ در بین استان‌ها سردمدار باشیم. علاوه بر این سال ۹۶هم سازمان اقدام به صدور ۱۷۹۸ مجوز در حوزه دام و طیور و ۴۸۷ پروانه در حوزه گلخانه و قارچ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم کشاورزان را در حوزه بهره‌وری آب آموزش دهیم؛ چرا که با وجود ارائه تسهیلات به میزان ۸۵ درصد به کشاورزان در بحث آب، باز هم ضروری است مهندسان کشاورزی در کنار کشاورزان جایگذاری شوند.

 ۱۵ سال انتظار برای آوردن ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب

وی در جایگاه یک متخصص آب با مخالفت انتقال آب از دریای عمان گفت: چنانچه در صدد انتقال آب از دریای عمان به استان شویم، ۱۵ سال طول می‌کشد تا این اتفاق برای انتقال ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب محقق شود و این دردی را دوا نمی‌کند؛ چرا که با برنامه ریزی و مدیریت می‌توانیم با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی کمبود همین میزان آب را جبران کنیم.

قنادزاده همچنین در ادامه به تغییر سایت سازمان برای دریافت طرح‌ها و ایده‌های مهندسان کشاورزی و امکان مخفی نگهداشتن اطلاعات آنان و نیز ارائه وام به اعضا نیز اشاره کرد. سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی ۱۷ هزار و ۵۵۰ نفر عضو در ۱۶ گرایش مختلف دارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.