از ابتدای امسال با هدف تامین ناوگان ریلی مورد نیاز برای صادرات کالا به آسیای مرکزی هزار و ۱۹۴ دستگاه واگن مسقف خالی از برخی کشورهای منطقه وارد این استان شده است.

ورود هزار و ۱۹۴ واگن خالی امسال از آسیای مرکزی به خراسان

به گزارش قدس آنلاین، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل راه آهن خراسان گفت: طی این مدت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا با ۳۰ هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی مبادله شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۹ درصد افزایش دارد.

محمدهادی ضیایی مهر  ۲۸ درصد این میزان جا به جایی کالا را مختص صادرات، ۶۶ درصد ترانزیت و ۷ درصد واردات اعلام و بیان کرد: ۵۰۶ هزار تن کالا در این مدت بوسیله ۸ هزار و ۲۶۰ دستگاه واگن به آسیای مرکزی صادر شد که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۹ درصد بیشتر شده است.

مدیرکل راه آهن خراسان ادامه داد: با توجه به رشد صادرات ریلی، تامین واگن برای صادرات از جمله اولویتهای این اداره کل بوده است.

وی گفت: بطور معمول واگنهای ترانزیتی در مسیر برگشت از ایران خالی هستند و از آنها برای ارسال بار صادراتی استفاده می شود اما صادرات ریلی برای برخی اقلام نیازمند واگن مسقف است. واگنهای ترانزیتی از کشورهای آسیای مرکزی به مقصد بندرعباس بیشتر حامل کود و یا محصولات فله کشاورزی هستند لذا نمی توان در بازگشت بار غیرفله صادراتی را در آنها بارگیری کرد.

ضیایی مهر افزود: از طرف دیگر ترانزیت کالا از آسیای مرکزی در مسیر بندرعباس محدود بوده و جوابگوی تامین صادرات به ویژه از خراسان رضوی نیست لذا در مذاکره با کشورهای آسیای مرکزی نسبت به تامین واگن خالی مسقف که به واگن امدادی معروف است اقدام شد. این واگنها بیشتر از ازبکستان و ترکمنستان تامین می شوند.

پارسال یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن کالا از طریق مرز ریلی سرخس با ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی در سه بخش کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی مبادله شد. مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راه آهن و دو مرز سرخس و اینچه برون انجام می شود. مرز سرخس به دلیل سابقه، زیرساختهای بهتر و نزدیکی به کشورهای آسیای مرکزی و مسیر ریلی بندرعباس بخش عمده ترانزیت و تجارت ریلی کالا بین ایران و آن کشورها را به خود اختصاص داده است.

منبع: صداوسیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.