در سایه نبود نظارت سازمان غذا و دارو، دو شرکت تولید کننده اسنک‌های حجیم شده با دریافت ارز دولتی اقدام به واردات ذرت دامی و استفاده از آن برای تولید محصولات خود کردند.

 پفکی با طعم غذای دام!/ چرا اسامی متخلفان اعلام نمی‌شود

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، طی روزهای گذشته موضوع استفاده از ذرت دامی در تولید ۲ محصول پفک در رسانه‌ها و واکنش مسئولان وزارت بهداشت را در پی داشت، ماجرا از آنجا شروع شد که اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با ارسال نامه‌ای به دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد برخی کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی پس از فراوری مختصر فرآورده‌های تراریخته دامی از آنها استفاده می‌کنند.

در بخشی از این نامه آمده بود:

«براساس نامه شماره ۱۷۲۱۰/۲۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۴/۱۶ معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و تحقیقات وزارت خطاب به رئیس سازمان دامپزشکی کشور، درج عبارت "مصرف این محموله تنها برای مصرف دام مجاز است و استفاده از این محموله برای کشت مجاز نیست" در گواهی بهداشتی تمام محموله‌های حاوی ذرت تغییر شکل یافته ژنتیک (تراریخته) مشاهده شده که این محموله‌ها در دو شرکت ...... و ..... در شهرک‌های صنعتی ........ و ...... به عنوان مواد اولیه مصارف انسانی استفاده می‌شود. موضوع اخیر طی نامه‌ای از اداره بازرسی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی استعلام گردید که در پاسخ، معاون غذا و دارو دانشگاه مذکور اعلام نموده که ذرت مورد استفاده با استانداردهای ملی مطابقت داشته است.»

متخلفان از ارز دولتی سو استفاده کرده‌اند

این موضوع واکنش مسئولان وزارت بهداشت را در پی داشت به طوری که ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با تایید این خبر گفت: ذرتی که برای مصرف دام استفاده می‌شود شامل سهمیه ارزی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی شده، اما ذرت‌های دیگر شامل این سهمیه نیستند. این دو شرکت نیز از ذرت‌های مصرف دامی که قیمتش کمتر است در تولید اسنک‌های پفک کرده استفاده کردند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ذرت دامی از نظر شاخص‌های بهداشتی و سلامتی فرقی با ذرت معمولی ندارند،  اما اگر کسی در صنایع غذایی اقدامی خلاف قانون انجام دهد با اشد مجازات با او برخورد می‌کنیم. بر همین اساس پرونده این دو شرکت به دادگاه منتقل شده و از شرکت‌های دیگر و محصولات موجود در بازار نیز نمونه‌برداری کرده‌ایم.

حریرچی با بیان اینکه برخلاف تصور عمومی در اکثر صنایع مانند غذا، آب و غیره استاندارهای ما در زمینه آلودگی‌ها حتی از کشورهای اروپایی نیز سختگیرانه‌تر است، گفت: البته اصل بر مبنای درست‌کاری همه است. در عین حال نظارت نیز انجام می‌شود.

با متخلفان برخورد قاطع صورت گیرد

علی شریعتی عضو هیئت مدیره کانون صنایع غذایی ایران در این خصوص گفت: طبق استانداردهای تعریف شده در تولید ذرت حجیم که به آن پفک نیز گفته می‌شود بایستی از ذرت گرید غذایی استفاده شود درحالی که متاسفانه در تولید این پفک‌ها از ذرت مخصوص مصارف دامی تراریخته شده استفاده شده است.

وی ادامه داد: فارغ از درست یا غلط بودن این سیاست دولت تصمیم گرفت برای کنترل قیمت گوشت و لبنیات به خوراک دام و نهاده‌ها ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شود اما متاسفانه دو شرکت برای سود بیشتر و استفاده از این ارز از ذرت دامی تراریخته شده استفاده کرده‌اند، زیرا به ذرت گرید غذایی ارز ۸ هزار تومانی تعلق می‌گیرد و باید از سامانه نیما تهیه شود از سوی دیگر این شرکت‌ها سلامت مصرف‌کنندگان که بیشتر شامل کودکان است را در خطر قرار داده‌اند.

وی افزود: ادامه این روند باعث می‌شود که نگرش مردم به پفک و اسنک منفی شود و به دنبال آن شرکت‌هایی که به صورت سالم فعالیت می‌کنند با رکود مواجه شوند.

شریعتی ادامه داد: ما خواستار برخورد قاطع سازمان غذا دارو و دستگاه‌های نظارتی با این دو شرکت هستیم و تعطیلی موقت خط تولید و جریمه ریالی جریمه فوق‌العاده آسانی است باید برخوردی که با این دو شرکت می‌شود به قدری قوی و قاطع باشد که دیگر شرکت‌ها اجازه این نوع تخلف و بازی با سلامت مردم را به خود ندهند. وزارت جهاد کشاورزی هم باید پیگیری واردات نهاده‌های دامی که با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود را در دستور کار خود بگذارد که این محصولات به محض وارد شدن در کجا مصرف می شوند.

اعلام نام دو شرکت متخلف در صورت صلاحدید مراجع قضایی

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص تخلف این دو شرکت اظهار داشت: پرونده تخلف دو برند معروف اسنک‌های حجیم بر پایه ذرت به دستگاه قضایی ارجاع داده شد. پس از بررسی‌های صورت گرفته و احراز تخلف انجام شده، پرونده با توجه به استفاده از ماده اولیه نابه جا این دو شرکت جهت برخورد قانونی به دستگاه قضایی ارجاع شد.

وی گفت: سایر شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که به نوعی از ذرت به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند نیز طبق ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی سازمان غذا و دارو مورد بازرسی فوق‌العاده قرار می‌گیرند. این بازرسی‌ها توسط معاونت‌های غذا و دارو سراسر کشور در حال انجام است. گزارش نهایی این بازرسی‌ فوق‌العاده نیز تا نیمه دی ماه منتشر می‌شود.

جهانپور تصریح کرد: پرونده این شرکت‌ها به دستگاه قضایی ارسال شده و در صورت صلاحدید مراجع قضایی اسامی آنها اعلام خواهد شد.

چند سوال باقی است!

هرچند پرونده این شرکت‌های متخلف به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو به مراجع قضایی ارجاع داده شده است اما چند سوال در این زمینه در اذهان عمومی ایجاد شده که مسئولان وزارت بهداشت بهتر است پاسخگوی آنها باشند:

چرا سازمان غذا و دارو به عنوان مهمترین مرجع و مسئول تایید کیفیت و سلامت محصولات غذایی به چنین محصولاتی اجازه تولید داده است، چرا تا امروز نظارت درستی وجود نداشته و بعد از رسانه ای شدن موضوع اقدام به بررسی کرده اند و تا امروز از جریان استفاده از خوراک دام برای مردم بی خبر بوده اند!؟

چرا وزارت بهداشت اقدامی برای جمع‌آوری این محصولات از سطح بازار انجام نمی‌دهد؟

چرا این کارخانه‌ها به راحتی با دریافت ارز دولتی به راحتی این تخلف را انجام داده‌اند؟ و اگر این موضوع رسانه‌ای نمی‌شد این تخلفات تا چه زمانی ادامه میافت؟

چرا با وجود اینکه این دسته از مواد غذایی بر اساس اعلام وزارت بهداشت جزو کالاهای آسیب رسان به سلامت هستند گاهی شاهد تبلیغ آنها در رسانه ملی هستیم؟

تلاش ها برای اعلام اسامی این دو شرکت متخلف به جایی نرسیده و مسئولان سازمان غذا و دارو اعلام اسامی را منوط به صلاحدید مراجع قضایی دانستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.