در هزار و دویست و شصت و دومین جلسه شورای پول و اعتبار که اواخر آذرماه برگزار شد، مقرر شد تا معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی از روزشمار به ماه شمار تغییر یابد؛ به گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور باشد.

کاهش سود بانکی برای کاستن ازتورم است/نقش دلالهای ایرانی و ضد ایرانی درافزایش قیمت دلار

 همچنین در این مصوبه تأکید شده که حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه مدت عادی ۱۰ درصد سالانه است.

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی در گفت وگو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه تصمیم بانک مرکزی مبنی بر تغییر پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار،یک تصمیم درست ،منطقی وبجا است، گفت :این تصمیم در راستای سیاست های پولی و مالی و سیاست های کلی نظام گرفته شده است.

حسن مونسان با بیان اینکه هدف اعضای شورای پول و اعتبار از تصویب این طرح کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی بوده است و بانک مرکزی معتقد است این طرح منافع خیلی از سوداگران را به خطر می‌اندازد،افزود: این موضوع باعث می شود نقدینگی کشور در مسیر درستی هدایت شده ودقیقاً درچارچوب ها و زیرساخت های اقتصادی کشورقرار بگیرد.

وی افزود: ادامه داد: این موضوع به بانک ها ابلاغ و از اول بهمن ماه اجرا خواهد شد وقطعاً در اقتصاد کشور نقش مؤثری خواهد داشت.

تنبیهات بانک مرکزی برای متخلفان

وی در خصوص اینکه چه تضمینی وجود دارد که بانک ها این مصوبه را رعایت کرده و به نوعی دور نزنند،افزود: شبکه بانکی باید پایبند و مقید به سیاست های بانک مرکزی بوده واگر غیر از این باشد تخلف محسوب می شود.

مونسان تصریح کرد:بانک ها خارج از ضوابط بانک مرکزی نمی توانند عمل کرده و بانک مرکزی تنبیهات و ابزارهایی برای کنترل این موضوع پیش بینی کرده است.

وی با بیان اینکه عملاً سودی از این محل نصیب بانک‌ها نمی‌شود، گفت: تصمیمات اخیر بانک مرکزی در تبدیل نرخ سود روزشمار به ماه‌شمار و کاهش نرخ سود سبب می‌شود تا اندکی زیان بانک‌ها کاهش یابد و به طور کلی این تصمیمات مثبت است و امیدواریم که این بار بانک‌ها نیز این تصمیمات را رعایت کنند.

وی در پاسخ به اینکه تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار برای مهار تورم دو رقمی است که در حال حاضر گریبان اقتصاد را گرفته است،اظهار داشت: قطعاً این حرف درست است؛چرخش و رشد نقدینگی که خارج از ضابطه باشد شاخص های اقتصادی از جمله تورم را تحت تأثیر قرار می دهد واین تصمیم در کنترل تورم مؤثر خواهد بود

نرخ دلار واقعی نیست

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی در خصوص افزایش دوباره نرخ ارز در روز های اخیر پس از ورود دلار به کانال ۹هزار تومان در اواخر ماه گذشته،اظهار کرد:عده ای افراد سوداگر و سود جو چه این طرف مرز و چه آن طرف مرز به دنبال برهم زدن بازار اقتصادی و بخصوص بازار ارزی هستند.

مونسان افزود: دشمنان نظام اقتصادی هرروز به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور به هر نحوی هستند.

وی با اشاره به اینکه توصیه ما این است که مردم نباید اسیر این التهابات شوند وباید به کشور کمک کنند،افزود:این قیمت ها،قیمت های واقعی نیست و منطق اقتصادی درآن وجود ندارد ودلالان ارز در این التهابات نقش عمده ای دارند واگر مردم کمک کنند و گرفتار نوسانات بازار نشوند نرخ دلار کاهش خواهد یافت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.