میزان املاح بالای موجود در آب منطقه همت‌آباد یکی از مشکلاتی است که اسباب نارضایتی مردم منطقه را فراهم و آنان را به سبب احتمال بیماری‌زا بودن آب بیمناک کرده است.

به‌دنبال جایگزین کردن منبع آب همت‌آباد هستیم/ آب منطقه از لحاظ میکروبی مشکلی ندارد

به‌گزارش قدس آنلاین، منطقه همت‌آباد مشهد فاصله زیادی با مرکز شهر نداشته و تامین آب شرب برای مردم این منطقه ضروری است، زیرا اکثر آنان وضعیت اقتصادی مناسبی نداشته و توان خرید آب آشامیدنی سالم را ندارند و ناچار به‌استفاده از همان آب غیر شرب هستند. مصرف این آب تاثیرات منفی زیادی بر سلامتی مردم خصوصا کودکان منطقه دارد، جمعیت این محله‌ها عموما زیاد است و برای خرید آب، صف‌های طولانی به‌وجود می‌آید که گاهی موجب درگیری هم می‌شود، از آنجایی که مصرف آب شرب سالم سهم هر انسانی ‌است پس مردم از حق طبیعی خود محروم می‌شوند.

این متن پیامی است که توسط بخشی از اهالی روستای گرجی در حاشیه شهر مشهد، معروف به‌همت‌آباد ارسال شد.

به‌سراغ مسؤولان مربوطه رفتیم تا جویای وضعیت آب این منطقه شویم.

آب همت‌آباد از نظر میکروبی مشکلی ندارد

رئیس اداره کنترل کیفی و امور آزمایشگاه‌های اداره آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص گلایه مردم همت آباد از وضعیت آب این منطقه، گفت: برای آزمایش آب دو موضوع محدودیت میکروبی و محدودیت شیمیایی آب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسن مسعودی ادامه داد: محدودیت میکروبی به‌معنی این است که در آب نباید باکتری و یا عوامل بیماری‌زا وجود داشته باشد و چنانچه آب منطقه‌ای از این نظر دچار آلودگی شده باشد طی ۲۴ نهایت ۴۸ ساعت تمامی ساکنین آن منطقه دچار تهوع و مسمومیت می‌شوند.

وی با تاکید بر این نکته که از نظر میکروبی هیچ مشکلی نداریم، چرا که شبکه آب مدام از جانب ما و مرکز بهداشت مورد آزمایش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: آنچه که مورد گلایه ساکنین این منطقه است بیشتر بر روی محدودیت شیمیایی است؛ در استاندارد ملی ایران که یک هزار و ۵۳ است  حداکثر مواد مجاز و مطلوب موجود در آن مطرح شده به عنوان مثال برای سختی آب عدد ۲۰۰ مطلوب ذکر شده، اما این میزان تا حداکثر ۵۰۰ مجاز است و یا میزان سولفات تا عدد ۲۵۰ مطلوب عنوان شده، اما حداکثر مجاز آن ۴۰۰ است.

رئیس اداره کنترل کیفی و امورآزمایشگاه‌های اداره آب و فاضلاب خراسان رضوی تاکید کرد: بنابراین چنانچه کل مواد جامد درون آب(سدیم، سولفات، کلر، آلومینیوم و غیره) در حد، حداکثری هم باشد مجاز است و مشکلی ایجاد نمی‌کند و باعث بیماری نمی‌شود، ولی ممکن است از نظر اقتصادی به‌دلیل رسوب در لوله‌ها مشکلاتی را ایجاد کند.

وی افزود: در حال حاضر آبی که در همت‌آباد وجود دارد درگیر این مشکل است به‌این معنی که دارای املاح بالایی است، البته از حد مجاز بیشتر نیست، اما وقتی این آب با آب مشهد مورد مقایسه قرار می‌گیرد نارضایتی ایجاد می‌کند.

مسعودی در خصوص احتمال نشت فاضلاب رودخانه کشف‌رود به چاهی که در حریم این رودخانه قرار گرفته است، ابراز کرد: چنانچه فاضلاب نشت کند کمتر از ۲۴ ساعت باید تمام مردم آن منطقه بیمار شوند، بنابراین این چاه مشکلی ندارد و نمونه‌برداری‌ها مدام در حال انجام است و در صورت احتمال بروز مشکل پلمپ می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه مشکلی که داریم این است که در قانون عدد مشخصی برای فاصله استاندارد چاه تا منازل مسکونی وجود ندارد، چراکه عنوان می‌شود این مسئله به‌بافت زمین و جهت آب‌های زیرزمینی بستگی دارد.

املاح آب به‌میزان بارندگی بستگی دارد

رئیس اداره کنترل کیفی و امور آزمایشگاه‌های اداره آب و فاضلاب خراسان رضوی خاطرنشان کرد: البته خطر بالفعل وجود دارد و ممکن است آب آلوده شود به‌همین علت به‌دنبال جایگزین کردن منبع آب هستیم، اما از نظر شوری و املاح، کل منطقه به‌همین شکل است و به‌طور کلی میزان املاح به میزان بارندگی برمی‌گردد هرچه میزان بارندگی کاهش یابد میزان املاح افزایش می‌یابد.

وی در خصوص احتمال تاثیر این املاح بر سلامت کلیه ساکنین، گفت: اینکه عنوان می‌شود میزان املاح بر کلیه تاثیرگذار است از نظر علمی رد شده و چنین نیست.

مسعودی در خصوص فرسودگی شبکه آبرسانی منطقه؛ بیان کرد: به‌طور کل شبکه‌های آب روستایی دارای همین مشکل هستند و این مسئله تنها منحصر به‌همت‌آباد نیست که البته تعویض شبکه برعهده ما نیست.

وی با بیان این نکته که سالانه حدود ۴۰ هزار نمونه باکترولوژی از منابع و ذخایر آبی برداشت و آزمایش می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر این سالانه حدود یک هزار و ۹۰۰ نمونه برداری فیزیکی و شیمیایی بر روی مخازن آب انجام می‌شود.

رئیس اداره کنترل کیفی و امور آزمایشگاه‌های اداره آب و فاضلاب خراسان رضوی بیان کرد: همچنین اداره آب و فاضلاب خراسان رضوی در کل استان دارای ۲۳ آزمایشگاه است که ۲۸ شهرستان را زیر پوشش قرار می‌دهد.

آب همت‌آباد از لحاظ میکروبی مشکلی ندارد

در ادامه به‌سراغ مدیر گروه سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم که وی در خصوص وضعیت آب شرب این منطقه، گفت: در سال ۹۶ اعلام کردیم که آب منطقه از لحاظ شیمیایی مشکل دارد به این معنا که میزان املاح آن بالاست و همین سبب شده که طعم آب تغییر کند.

علی‌اصغر حسنی‌یزدی ادامه داد: به‌همین دلیل در سال ۹۶ به‌اداره آب و فاضلاب اعلام کردیم که باید اقدامی انجام دهند و از طریق بخشداری هم این اعلام صورت گرفت.

وی با اشاره به‌این نکته که آب منطقه از نظر آلودگی و میکروبی مشکلی ندارد، اما به لحاظ املاح بالا طعم آب مناسب نیست، بیان کرد: بنابراین اعلام‌ها از طرف بهداشت به آب و فاضلاب صورت گرفته است، اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که اداره آب و فاضلاب به‌لحاظ منابع آب با محدودیت مواجه است.

مدیر گروه سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بیان این مطلب که متولی تامین آب، آب منطقه‌ای و متولی توزیع آن، آب و فاضلاب است، خاطرنشان کرد: قرار شد یک منبع آب دیگر به‌روستای همت‌آباد انتقال دهیم که با مخلوط کردن منبع جدید با آب سابق، کمی از املاح کاسته و آب سبک‌تر شود.

وی اضافه کرد: در برخی نقاط شهری هم که چاه آب سنگین است، آب آن را با چاه آبی که از کیفیت بهتری برخوردار است مخلوط می‌کنیم تا به‌حد استاندار بهبود یابد.

آب همت‌آباد بیماری‌زا نیست

حسنی‌یزدی تاکید کرد: از لحاظ بهداشتی آبی مورد تایید ما است که طعم، مزه و آلودگی میکروبی نداشته و شفاف باشد و این امر مورد تایید استاندارد ملی ایران است؛ در حال حاضر آب همت‌آباد آلودگی میکروبی ندارد، ولی از لحاظ طعم مشکل دارد.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که آب همت‌آباد بیماری‌زا نیست؛ عنوان کرد: این آب آنقدر شور نیست که برای کلیه ایجاد مشکل کند، ولی طعم آب شیرین و گوارا نیست.

مدیر گروه سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: نمونه برداری میکروبی آب از کل شهر به‌صورت روزانه و کلرسنجی نیز به‌صورت روزانه و ساعتی انجام می‌شود و کیفیت شیمیایی آب را سالی حداقل دو بار نمونه برداری می‌کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.