علی فرخزاد گفت: نزدیک به ۵۰ درصد اماکن روستایی با تسهیلات و حمایتهای دولتی و به صورت پراکنده در سطح استان مقاوم سازی شده است.

مقاوم‌سازی  نزدیک به ۵۰ درصد اماکن روستایی قزوین

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، علی فرخزاد معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری قزوین روز چهارشنبه در نشست خبری در سالن جلسات ستادبحران استانداری قزوین اظهارداشت: پنجم دیماه با عنوان سالروز زلزله بم بوده که هر سال این روز به نام روز ملی کاهش بلایای طبیعی و مقابله با زلزله نامگذاری شده است و برنامه‌های مختلفی در این هفته برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی بر کیفیت ساختمانها تاثیر دارد و یکی از عوامل، مراجع صدور پروانه شهرداریها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها است که بخشی از نظارت و کنترل ساخت و سازها را برعهده دارد، افزود: استان قزوین نسبت به سایر استانهای کشور از لحاظ کیفیت ساخت و ساز وضعیت مطلوبی را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین گفت: در بخش روستایی فعالیتهای مختلفی انجام شده است و نزدیک به ۵۰ درصد اماکن روستایی با تسهیلات و حمایتهای دولتی و به صورت پراکنده در سطح استان مقاوم سازی (تخریب و بازسازی)  شده و در حوزه شهری نیز چنین وضعیت است.

فرخزاد گفت: مصالح ساختمانی نیز بر کیفی سازی ساخت وسازها موثر بوده و بسیاری از مصالحی که در ساختمان استفاده می‌شود باید دارای استاندارد باشد که نقص بسیاری در این بخش وجود دارد؛ بسیاری از مصالحی که در ساختمانها استفاده می‌شود فاقد استاندارد لازم است و اقدامات بیشتری باید در کیفیت مصالح ساختمانی و اصلاح استاندارد آنها انجام شود.

وی اضافه کرد: استادکاران و عوامل فنی ساختمان نیز بر ساخت و سازها موثر است و در سالیان گذشته نزدیک به ۳۲ هزار نفر از عوامل استادکاران ساختمان آموزش دیده اند و کارت مهارت فنی به آنها تحویل داده شده است و طرح بازآموزی استادکاران مصالح ساختمانی نیز اجرا می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین یادآورشد: در سال گذشته، نزدیک به دومیلیون متر ساخت و ساخت در بخش خصوصی در سطح استان صورت گرفته است و اگر به ازای هر متر مربع، یک میلیون تومان هزینه تمام شود،  دوهزار میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری شده است؛ نزدیک به یک هزار میلیارد تومان مربوط به پروژههای دولتی و شهرداریها هزینه شده است در مجموع میتوان گفت که هراندازه بتوانیم در عوامل موثر بر کیفیت ساخت و سازها سرمایه گذاری کنیم مسلما سرمایههای مملکت را حفظ کرده‌ایم.

فرخزاد گفت: وقوع زلزله‌های اخیر نشان دهنده این بوده که در کیفیت ساختمانها و عمر آنها قدم های خوبی برداشته شده است.

وی ادامه داد: فرهنگ سازی در کاهش بلایای طبیعی مهم است؛ در سطح استان نزدیک به ۵۰۰ هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد که طرح بازآفرینی شهری از سوی دولت اجرا می‌شود و اعتبارات خوبی در این زمینه پیش بینی شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.