نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با دستور و فشار نمی‌توانیم قیمت مرغ گوشتی در بازار را به‌صورت امر ثابت و پایدار نگه داریم، گفت: بالا رفتن قیمت مرغ به چند فاکتور اصلی همچون خوراک این طیور، قیمت جوجه یک روزه، واکسن و احتیاجات دیگری که تولیدکنندگان نیاز دارند، مرتبط است.

با دستور و فشار نمی‌توانیم قیمت مرغ گوشتی را ثابت و پایدار نگه داریم

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر گفت: در ارتباط با بحث مصرف باید هم به‌تولیدکننده و هم به‌مصرف‌کننده توجه کنیم، هر وقت تعادل را در نیاز بازار توجه نکردیم، دود بی‌توجهی به‌چشم مصرف‌کننده‌ها رفته است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی تولیدکننده‌ ما در یک کالا نتواند تولیدش را مقرون به‌صرفه کند، منجر به‌ضرر او می‌شود و هیچ سودی برایش ندارد، بنابراین، هیچ انگیزه‌ای برای تولید بعدی ندارد.

وی ادامه داد: ما در ارتباط با موضوع گوشت مرغ و تولیدکنندگان مرغ گوشتی جلساتی داشتیم، وقتی با تولیدکنندگان صحبت کردیم، نظرشان این بود با توجه به‌هزینه‌هایی مانند قیمت بالای جوجه‌های یک روزه، قیمت بالای نهادهای غذایی مورد نیاز برای جوجه‌ها، واکسن و هزینه‌های متفاوتی که به‌آن‌ها تحمیل می‌شود، نمی‌توانند مرغ را با قیمت مناسبی در اختیار مصرف‌کننده‌ قرار دهند.

پژمانفر با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم قیمت را در بازار کنترل کنیم، باید بتوانیم نیاز تولید کننده را برآورده کنیم، اظهار کرد: در جلسه روز چهارشنبه با معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، حمید ورناصری دو موضوع را بررسی کردیم تا وضعیت نابسامانی که در ارتباط با خوراک طیور است را بتوانیم حل و فصل کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصمیم گرفتیم، وزارت جهاد کشاورزی یک هزار و ۵۰۰ تن ذرت، کنجاله و باقی نیازهایی که برای خوراک دام است را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و ۵۰۰ تن هم جو برای عشایر پیش‌بینی کردیم، با توجه به عشایری که در مشهد هستند تا مشکلات آن‌ها در حال حاضر حل شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم این موضوع را تبدیل به‌یک تفاهم مشترک کنیم، باید به‌دلایل افزایش قیمت مرغ که به‌چند فاکتور اصلی همچون خوراک این طیور، قیمت جوجه یک روزه، واکسن و احتیاجات دیگری که تولیدکنندگان نیاز دارند، مرتبط است، توجه کنیم.

پژمانفر با بیان اینکه ما با وزارت جهاد این موضوع را مطرح کردیم که آن‌ها نسبت به‌قیمت خوراک دام یک قیمت مصوب مشخص کنند و براساس قیمت مصوب، نیاز تولیدکننده را برآورده کنند، ادامه داد: در این راستا، به‌همان درصدی که نیاز تولیدکننده را برآورده کردند، تولیدکننده هم تعهد دهد به‌همان مقدار براساس قیمت مصوب تولیداتش را در بازار عرضه کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق اولیه ۲۰ درصد بود و بنده پیگیری کردم، با ۲۵ درصد بسته شد، گفت: توافق شد ۲۵ درصد خوراک طیور را براساس قیمت مصوب با یک زمان مدت‌دار در اختیار تولیدکننده قرار دهند و سودی هم نسبت به‌آن پول نگیرند، در واقع بعد از چند ماه وقتی تولیدکننده مرغش را در بازار به‌فروش رساند، اصل پول این خوراک دام را پرداخت کند، به‌ازای همان ۲۵ درصد، تولیدکنندگان هم ۲۵ درصد جنسشان را در بازار در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند.

وی با اشاره به‌نظارت از سوی وزارت جهاد و وزارت صنعت در این خصوص، افزود: به‌نظر من اقدام خوبی است که بتوانیم حمایت از تولیدکننده داشته باشیم و در سایه حمایت از تولیدکننده، انتظار داشته باشیم با قیمتی که او در بازار برای مرغ عرضه می‌کند، حقوق مصرف‌کننده هم رعایت شود.

پژمانفر متذکر شد: با دستور و فشار نمی‌توانیم قیمت بازار را به‌صورت امر ثابت و پایدار نگه داریم، اگر بخواهیم دستوری بازار را جلو ببریم، حقوق یکی از طرفین از بین می‌رود، بنابراین باید به‌صورت یک منطق برای تولید، حمایت منطقی برای کارمان داشته باشیم و بتوانیم کارمان را انجام دهیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این توافق منطق خوبی برای تولید و مصرف قیمت تمام شده است، ادامه داد: امیدوارم شاید با این قیمت نهادها زیر قیمت ۹ هزار و ۸۰۰ تومان هم بتوانیم در آینده مرغ را عرضه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته این توافقی است که امروز شروع شده و از هفته‌های آینده این تفاهم در اولین جوجه‌ریزی‌ها اجرایی می‌شود، ۲ ماه زمان می‌برد تا بتواند خودش را به‌بازار برساند، در همین حد فاصل هم باید حمایت‌هایی صورت گیرد تا در آینده نه چندان دور ثبات را در بازار پیدا کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.