همدان- حمید زاد بوم گفت: برای رهایی از اقتصاد وابسته به نفت باید به سمت اقتصاد متکی به تولید بهینه و صادارت روی بیاورم که تحقق این هدف هم با برنامه‌ریزی در بلند مدت در کشور امکانپذیر است.

بیش از ۶ میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حمید زادبوم معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد:برای رهایی از اقتصاد وابسته به نفت باید به سمت اقتصاد متکی به تولید بهینه و صادارت روی بیاورم که تحقق این هدف هم با برنامه‌ریزی در بلند مدت در کشور امکانپذیر است؛ صادرات غیرنفتی کشور ۸ ماه امسال ۱۳درصد رشد دارد و در این بازه زمانی همین طور واردات کشور ۲۶درصد کاهش  دارد که نشان می دهد تراز وارداتی کشور منفی شده است.

وی افزود: کشور های همسایه ایران به خصوص عراق بازاری روبه رشد برای صادرات ایران دارند و باید برای همیشه باز ماندن این دروازه صادراتی کشور همسایه تلاش روز افزونی را صادر کنندگان کشور و به خصوص همدان داشته باشند تا در رقابت به کشور دیگر بازار عراق را در اختیار بگیرند؛ امسال هم بیشترین تمرکز را بر صادرات به کشورهای همسایه  و مجاور ایران داشتیم در این بازار هم ۱۳ کشور هدف شناسایی و برای صادرات ایران برنامه ریزی شدند.

زاد بوم افزود: در ۸ماهه امسال ۶میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار کالا به کشور عراق صادر شده که بیش از  صادرات در سال ۹۶ است همچنین بازار هدف کشور های همسایه و مجاور ایران ههم شامل عراق، سوریه و لبنان و مانند آن است که  بازارهای عراق، سوریه و لبنان باید بازار صادراتی و هدف استان باشند که به آن کم توجهی شده است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: سعی داریم حداقل بازار عراق را برای استان همدان باز کنیم و آمادگی داریم بازار عراق، سوریه و لبنان را به استان همدان ارتباط دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.