یک متخصص رادیولوژی با اشاره به مداخله‌های بین رشته‌ای گفت: شاهدیم که برخلاف قوانین وآیین نامه‌ها دیگر فعالان حوزه سلامت همانند متخصصان زنان به سونوگرافی می‌پردازند وحتی مبالغ هنگفتی از این بابت از بیماران می‌گیرند.

عقب ماندگی ۱۶ ماهه بیمه تأمین اجتماعی در پرداخت مطالبات رادیولوژیست‌ها

دکتر نیما دارابی در گفت وگو با قدس افزود: این درحالی است که بنابر مستندات این شیوه آسیب‌های جدی به سلامت مادران واطفال وارد کرده است.

این متخصص رادیولوژی تأکید کرد: درمقوله مداخلات بین رشته‌ای درحوزه تصویر برداری پزشکی دو مقوله قابل تأمل است؛ چنان که  بخشی از آن ناشی از اشتباهات فاحش وزارت بهداشت است که  مجوز ایجاد مراکز را به غیر از متخصصان رادیولوژیست اعطا می‌کند که این ظلم به مردم وفعالان رادیولوژیست به شمار می‌آید؛ چراکه عده‌ای به غیر رادیولوژیست‌ها وحتی غیر پزشکان می‌توانند مجوزتاسیس رادیولوژی را گرفته ویا بخرند که نگاه غالب آن‌ها به این خدمات نگاهی تجاری واقتصادی است. ازهمین رو، ازروش‌های نامتعارفی برای جذب هرچه بیشتر بیمار استفاده می‌کنند. به این ترتیب با کیفیت کاری نازل سلامت بیماران را نیز تحت تأثیر قرارمی دهند. به هرحال برای رفع این معضل نیز مکاتباتی با وزارت بهداشت صورت گرفته که یا بی پاسخ مانده ویا برخلاف توقعات فعالان رادیولوژیست شاهد سیاست‌های  سلیقه‌ای بوده‌ایم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت مساعدتی برای تسهیل روند تحصیلات فعالان این حوزه نداشته و سال هاست برای متخصصان این رشته دردانشگاه‌ها فوق تخصص وفلوشیب حوزه رادیولوژی ایجاد نشده است، درحالی که شاهدیم برای سایر تخصص‌ها دوره‌های تکمیلی وجود دارد.

وی در ادامه با انتقاد از غیر واقعی بودن تعرفه‌های رادیولوژی‌ها گفت: با تمام واکنش‌ها واعتراضات به غیرواقعی بودن تعرفه‌های خدمات رادیولوژی تنها ۱۸قلم از۶۰۰ مورد اصلاح شده است.

وی افزود:  تعرفه همان ۱۸ قلم یادشده نیز در چاپ‌های کتاب ارزش گذاری درسال‌های اخیر باکاهش ۲۵ تا ۴۶ درصدی مواجه شد که درمقایسه با گران شدن مکرر خدمات گوناگون در کشور این امر درتاریخ جامعه ایرانی

بی سابقه محسوب می‌شود. به هرروی بنا بر شواهد گویا اراده‌ای برای اصلاح این قضیه نیز وجود ندارد، درحالی که رشته رادیولوژی به دلیل وابستگی فراوان به ارز و ورود تجهیزات مدرن نیازمند اصلاح در تعرفه‌های مصوب است.

 وی خاطرنشان کرد: درسال ۹۳  با انتشار کتاب ارزش گذاری نسبی مشخص شد تعرفه‌های رادیولوژی  نسبت به سایر رشته‌ها ازمیزانی غیرواقعی واندک برخورداراست؛ چراکه دربرابر دیگر رشته‌ها که از انجمن‌های تخصصی زیر مجموعه آن‌ها برای تعیین میزان تعرفه‌ها مشورت شده بود؛ درحوزه رادیولوژی هیچ هم اندیشی صورت نگرفته بود. ازهمین رو با اتکا به پشتوانه استدلال‌های علمی و  تخصصی نسبت به کاهش میزان تعرفه‌های رادیولوژی اعتراضاتی از سوی فعالان این عرصه مطرح شد.

دکتر دارابی افزود: بی مهری بیمه‌ها نیز به رادیولوژیست‌ها بیش از دیگر فعالان حوزه سلامت است؛ چنان که بیمه تأمین اجتماعی ۱۶ ماه از پرداخت مطالبات رادیولوژیست‌ها عقب است.

ازدیگرموارد قابل توجه، کسورات بیمه‌ای بی مورد است و حتی دربرخی موارد بیش از ۵۰ درصد نسخ ارسالی به سازمان‌های بیمه گر ابطال می‌شود، ازاین رو انجمن رادیولوژی طی مکاتبات وجلساتی با سازمان‌های یادشده به شیوه هایی برای اصلاح اسناد پزشکی اشاره کرده که متأسفانه به این قضیه بیمه‌ها توجهی نکرده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.