قیام خونین مردم تربت‌حیدریه در 9 دی 57 که در تاریخ انقلاب اسلامی‌ درخشد، درواقع حرکتی اثرگذار بود به‌طوری‌که مردم این شهر 43 روز قبل از پیروزی انقلاب مجسمه شاه را از میدان مرکزی شهر پایین کشیدند.

پایین کشیدن مجسمه شاه در تربت‌حیدریه، 43 روز قبل از پیروزی انقلاب

به گزارش قدس آنلاین ، اقشار مختلف مردم تربت‌حیدریه در اقدامی تأثیرگذار و قبل از دیگر شهرهای ایران با برگزاری تجمعات بزرگ و با حضور گسترده در راهپیمایی‌ها توانستند در دی‌ماه ۱۳۵۷ حاکمان شاهنشاهی را از این شهر بیرون و کنترل این نقطه از ایران را به دست‌گیرند.

تربت‌حیدریه سرزمینی سرشار از سرخی ایمان و ولایت مداری است که مردمانش گوش‌به‌فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) داده و باجان و دل قیام کردند و موفق شدند گوشه‌ای از سرزمین خود را از دست ایادی رژیم منحوس پهلوی پاک‌سازی کنند

این حادثه بزرگ تاریخی به‌گونه‌ای بود که رهبر فرزانه انقلاب با توجه به شناخت قبلی از شهرستان تربت‌حیدریه فرمودند: شما مردم تربت‌حیدریه در سایه وحدت بود که توانستید قبل از همه شهرهای کشور در این شهر دست ایادی رژیم پهلوی را در سال ۱۳۵۷ قطع کنید و خودتان شهرتان را اداره کنید.

آری این واقعه مهم و اثرگذار، برگ زرین تاریخی بود که مردم ولایتمدار تربت‌حیدریه در نظام جمهوری اسلامی خلق کردند.

نهم دی‌ماه سال ۱۳۵۷ یادآور خاطراتی برای مردم این شهرستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به‌طوری‌که همه‌ساله در این روز اجتماع بزرگی علیه استکبار جهانی برگزار می‌کنند.

در سال ۱۳۵۷نهضت انقلابی در نقاط مختلف کشور علیه رژیم منحوس پهلوی آغازشده بود که در شهر تربت‌حیدریه نیز با توجه به ویژگی مردم آنکه ولایتمداری در رگ‌های آنان جاری است مبارزه‌ای خودجوش و مردمی در روز ۹ دی‌ماه شکل گرفت. در این حرکت آحاد مردم تصمیم گرفتند مجسمه طاغوت را از میدان شهر پایین بکشند که با حرکت عظیم نیروهای مردمی مبارزه‌های خیابانی در آن زمان شکل گرفت.

این راهپیمایی‌ها باعث خشونت نیروهای شهربانی علیه مردم تربت‌حیدریه شد و آنان با اسلحه به‌سوی مردم تیراندازی کردند و عده زیادی مجروح و ۱۰ نفر از مبارزان نیز به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

مردم ولایتمدار تربت‌حیدریه برای مبارزه با نیروهای مسلح در برابر هجمه تیراندازی نیروهای نظامی شاهنشاهی سنگر گرفتند و با پیشروی به‌سوی میدان شهر مجسمه شاه را سرنگون کردند.

با تبعیت از فرامین امام خمینی(ره) نیروهای مردمی که از تمام نقاط شهرستان تربت‌حیدریه به این شهر آمده بود در یک برنامه‌ریزی منسجم به شهربانی حمله و کنترل شهر را به دست گرفتند.

بر این اساس بود که ۴۳ روز تا پیروزی انقلاب اسلامی شهر تربت‌حیدریه توسط نیروهای مؤمن و انقلابی و با تشکیل ستاد مرکزی اداره شد و مردم درحالی‌که هنوز نظام منحوس پهلوی در کشور ایران حاکم‌ بود با آگاهی و پیروی از فرامین امام راحل نهادهای نظامی شهر را تحت کنترل خود درآوردند.

اولین نسیم انقلاب پس از کنترل شهر در دی‌ماه ۱۳۵۷ در این خطه از ایران اسلامی وزیدن گرفت و پیام آزادی در فضای پرالتهاب کشور از گنبد بلند مسجد جامع تربت‌حیدریه طنین‌انداز شد.

مسجد جامع پایگاه اصلی قیام 9 دی 57 بود

یکی از مبارزان قیام 9 دی 57  در گفتگو با خبرنگار فارس در تربت‌حیدریه گفت: مسجد جامع این شهر ، پایگاه اصلی  قیام و سنگر مبارزات در آن دوران بود.

کاظم جلیلی افزود: مردم ساعت 9 صبح روز 9 دی 57 برای پایین کشیدن مجسمه شاه تجمع کردند که در جریان راهپیمایی یکی از مأموران طاغوت که نقاب به‌صورت داست به سمت شهید پاکروان تیراندازی کرد که گلوله به‌صورت وی اصابت کرد .

وی بیان کرد: همه در میدان مرکزی شهر تجمع کرده بودند و مأموران شاه هم از حرکت مردم به سمت میدان مجسمه شاه سابق جلوگیری می‌کردند اما مردم خشمگین و عصبانی بدون توجه به اخطارهای مأموران به سمت مجسمه شاه حرکت کردند و در طول مسیر هم آن‌ها با تیراندازی به سمت مردم تعدادی را مجروح کردند.

جلیلی یادآور شد: تمام نیروهای حاضر در قیام 9 دی همه هیئتی بودند که باغیرت و شجاعت بسیار در بازپس‌گیری شهر از دست ایادی رژیم پهلوی ایستادگی و مبارزه کردند.

قیام 9 دی  57 تربت‌حیدریه روز ایثار ، وحدت و تجلی قدرت الهی  است

یکی دیگر از مبارزان قیام انقلابی و تاریخی تربت‌حیدریه گفت: حماسه نهم دی در تربت‌حیدریه یک اقدام خودجوشی بود که نیروهای انقلابی از ماه‌ها قبل با برگزاری جلسات و برنامه‌ریزی‌هایی که داشتند زمینه حضور مردم را در خیابان‌های شهر علیه رژیم فراهم کردند و موفق شدند کنترل شهر را به دست بگیرند.

نادر سلیمانی بابیان اینکه نهم دی 57 در تربت‌حیدریه روز ایثار، وحدت، تجلی قدرت الهی و حماسه به‌یادماندنی و ماندگار در تاریخ کشورمان ایران اسلامی است ابراز داشت:  مردم با دست‌خالی اما با وحدت و در سایه تبعیت از رهبری وایمان راسخ در مقابل مأموران رژیم ستم‌شاهی ایستادند و با تقدیم 9 شهید و12 جانباز افتخار بزرگ را 43 روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رقم زدند.

وی با اشاره به اینکه در ساعات اولیه روز نهم دی 57 تصمیم گرفته شد تا شهربانی و ژاندارمری توسط مردم تصرف و حاکمان رژیم شاهنشاهی در تربت‌حیدریه سرنگون شوند، یادآور شد: اگرچه مردم این شهرستان همیشه درصحنه‌های مختلف انقلاب پیشگام بوده و هستند اما هنوز به شایستگی که مستحق آن هستند دست نیافته‌اند.

این مبارز انقلابی دهه 50 یکی از وظایف مسؤولین، آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها معرفی این روز مهم و تاریخی به نسل‌های پس از انقلاب است افزود: با توجه به اهمیت این اقدام انقلابی و تأثیرگذار متأسفانه مورد بی‌مهری و بی‌توجهی متولیان فرهنگی قرارگرفته است، به‌طوری از این قیام تنها یک کتاب به چاپ رسیده است

وی بابیان اینکه گسترش فضاهای فرهنگی و دانشگاهی به لطف خداوند و پیگیری مسؤولین رضایت‌بخش است اما در راه‌اندازی و گسترش فضاهای اقتصادی و اشتغال‌زایی جوانان که امیدهای این انقلاب هستند هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، یادآور شد: با توجه به  هم‌زمانی 9دی 88 با 9دی 57 در تربت‌حیدریه  باعث تحت‌الشعاع  قرار گرفتن 9 دی تربت‌حیدریه شده است چون حماسه داخلی بوده ولی باید به هر دو موضوع اهمیت خاصی داده شود  و قیام مردم فهیم و بصیر ایران در نهم دی‌ماه 88 انقلاب اسلامی را بار دیگر بیمه کرد ونشان داد که مردم و مسئولین گوش به فرما ولایت دریک واحد هستند .

سلیمانی تأکید کرد: بصیرت، ولایتمداری، توجه به خدا و اعتماد به قدرت الهی عامل پیروزی، موفقیت و سعادتمندی مردم در این دو حادثه مهم و تاریخی بود.

قیام انقلابی مردم تربت حیدریه در نهم دی‌ماه ۱۳۵۷،  نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی 

فرماندار تربت‌حیدریه نیز قیام انقلابی مردم متدین و انقلابی این شهرستان در نهم دی‌ماه ۱۳۵۷، علیه استبداد و رژیم ستم‌شاهی پهلوی را نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: هدایت‌های شجاعانه و مدبرانه امام راحل افق‌های روشنی را برای استقرار جمهوری اسلامی، مبتنی بر آرمان‌های مترقی اسلام ناب محمدی ترسیم کرد به‌طوری‌که  به برکت خون مطهر و پاک شهدای گران‌قدر، در یوم‌الله ۲۲ بهمن این رهنمودها به بار نشست و ایران عزیز را به سمت قله‌های عزت و اقتدار هدایت کرد.

علی رستمی با اشاره به اینکه مردم مؤمن تربت‌حیدریه در سال‌های بعد و در آزمایش‌های بزرگ دیگر نیز همین حضور شجاعانه را همواره از خود نشان دادند و این‌یکی از برکات و جلوه‌های ایمان اسلامی است، یادآور شد: مردم این شهرستان در عمل به دستور حضرت امام خمینی (ره) با برگزاری تجمعات گسترده و حضور فعالانه در راهپیمایی‌ها توانستند در نهم دی‌ماه 1357 دست‌نشاندگان حکومت  را از دیار خود رانده و پیش از هر نقطه دیگری در کشور ایران، زمام امور شهر خود را در دست بگیرند.

فرماندار تربت‌حیدریه با بزرگداشت حماسه و گرامیداشت 10 شهید این روز ادامه داد: این حادثه بزرگ تاریخی به‌گونه‌ای بود که رهبر فرزانه انقلاب با توجه به شناختی که از شهرستان تربت‌حیدریه داشتند، درجایی فرمودند: شما مردم تربت‌حیدریه در سایه وحدت بود که توانستید قبل از همه شهرهای کشور در این شهر دست ایادی رژیم پهلوی را در سال 1357 قطع کنید و ۴۳ روز پیش از آنکه انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی نهایی برسد، شهرتان را اداره کنید.

حماسه 9 دی 57  تربت‌حیدریه در پرتو رهنمودهای امام ولایتمداری مردم شکل گرفت

امام‌جمعه تربت‌حیدریه با تأکید بر اینکه حماسه 9 دی 57  تربت‌حیدریه در پرتو رهنمودهای امام ولایتمداری مردم شکل گرفت، گفت: مردم این شهرستان باراهنمایی علما و بزرگان شهر با حضور پرشورشان موفق شدند 43 روز قبل از پیروزی انقلاب با سرنگونی مجسمه پهلوی و بیرون راندن ایادی رژیم منحوس شاهنشاهی از شهر، زمام اداره شهر را به دست گرفتند و برگ زرین دیگری بر افتخارات تاریخی تربت‌حیدریه افزودند.

حجت‌الاسلام محمدرضا عصمتی یادآور شد: : پس از شروع راهپیمایی‌های مردمی علیه نظام طاغوت در سال 56 و ادامه آن در سال 57 به تبعیت از فرمان امام راحل مردم غیور تربت‌حیدریه در روزهای متعدد راهپیمایی علیه نظام شاهنشاهی داشتند تا در روز 9 دی‌ماه تصمیم گرفتند مجسمه شاه را که نماد نظام ستم‌شاهی است پائین کشیدند و مردم از فلکه مسجد جامع به سمت میدان شهدا علیرغم مقابله با مأمورین شاهنشاهی مردم نزدیک شدند و بدون توجه به اعلان خطر و تهدید مأمورین کمپرسی را آوردند و فردی سیم بکسل را به گردن مجسمه شاه انداخت و مجسمه را پائین کشیدند و9 نفر از مردم به شهادت رسیدند و این کار باعث شد مأموران شاهنشاهی و مدیران از شهر گریزان شوند و مدیریت شهرستان به دست مدیران انقلابی افتاد امام‌جمعه تربت‌حیدریه بابیان اینکه  تبعیت از ولایت و رهبری، صبر  و استقامت امت اسلامی، روحیه شهادت‌طلبی از عوامل پیروزی و موفقیت است و هر جا که مردم تابع امام و رهبری جامعه بودند به موفقیت و پیروزی رسیدند، خاطرنشان کرد: مسائله استکبارستیزی در9 دی‌ماه نمود دارد که با آمال استکبار مبارزه کردند، بنابراین ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد و این پایداری امت اسلامی همچنان عامل ضعف استکبار است.

تربت حیدریه پرچم‌دار سقوط حکومت شاهنشاهی و بصیرت در ایران 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان تربت‌حیدریه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و شهدای نهم دی‌ماه ۱۳۵۷ شهرستان تربت‌حیدریه در گفت: تاریخ هر کشوری دارای برهه‌ها و مقاطع خاصی است که در سرنوشت آن تأثیرگذار است و انقلاب اسلامی نیز از این امر مستثنا نیست.

محمد حسینعلی زاده بابیان اینکه تحولات و رخدادهای سیاسی سال‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی به‌ویژه سال ۱۳۵۷از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مقاطع تاریخ معاصر ایران است افزود: حوادثی که باوجود تلخی صدمات واردشده آن به آحاد ملت انقلابی و دلاور این آب‌وخاک حماسه غرورانگیز در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسانده، تا ابد در خاطره‌ها باقی و یادآور آن وقایع غرور و بالندگی برای امت اسلام است.

 وی ادامه داد:  بی‌گمان نصرت و پیروزی انقلاب اسلامی ،انسجام و تثبیت ساختارهای نظام برآمده از همان حماسه‌ها و خاطرات جاودانه است که ۴۳ روز پیش از آنکه انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷به پیروزی نهایی برسد مردم انقلابی و غیور تربت‌حیدریه ،در ۹ دی همان سال ،با خلق حماسه‌ای کم‌نظیر انقلاب را به آخرین خاک‌ریز رسانده و درفش گاویانی پیروزی بر ضحاک زمان را بر بلندای شهر خود برافراشتند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه  در جریان مبارزات انقلابی مردم این شهرستان در 9 دی با دژخیمان شاهنشاهی ۱۰ شهید گلگون‌کفن و ۱۱ جانباز سرافراز را تقدیم نهضت اسلامی کردند افزود: مردم تربت‌حیدریه در عمل به دستور حضرت امام خمینی (ره)با برگزاری تجمعات گسترده و حضور فعالانه در راهپیمایی‌ها این ورز مهم و تاریخی را رقم زدند.

وی تأکید کرد: خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای حوادث نهم دی‌ماه تربت‌حیدریه به جهانیان اعلام می‌دارند که در تعهدشان با رهبر معظم انقلاب در تداوم بخشی از راه آسمانی امام راحل (ره)و شهیدان والامقام تا پای جان ایستاده و برای حفظ نظام اسلامی تا آخرین قطره خون هم‌پیمان و هم‌قسم وفادار خواهد ماند و هنرمندان واقعی صحنه‌های عشق و ایثار ، شهدا و ایثارگران هستند.

حسینعلی زاده ایمان، اتحاد و وفاداری مردم غیرتمند تربت‌حیدریه به انقلاب و اسلام را رمز پیروزی و موفقیت آنان دانست، و یادآور شد: پیروی از خط امام راحل ، ولایت‌فقیه و پایداری و مقاومت در این مسیر الهی رمز موفقیت ما است، بنابراین ضرورت دارد روحیه ایثار و شهادت شهدا به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

بزرگداشت  چهل‌سالگی قیام 9 دی تربت‌حیدریه

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تربت‌حیدریه نیز قیام نهم دی 57 تربت‌حیدریه را روز تجلی قدرت الهی و هوشیاری مردم شهرستان دانست و گفت: مردم ولایتمدار تربت‌حیدریه که دارای سابقه‌ی تاریخی در شجاعت و شهامت و شهادت‌طلبی هستند مانند سایر نقاط ایران ، همیشه ظلم‌ستیز و مبارز حامی مرجعیت دینی بوده‌اند .

حجت‌الاسلام محمدعلی فاطمیان با اشاره به اینکه قیام نهم دی  سال57 مردم دلاور تربت‌حیدریه لبیک به امام خود بود ، افزود: حماسه نهم دی‌ماه 57 نماد عزت ، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آن‌ها بایستد در برابر تمام دنیا خواهند ایستاد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تربت‌حیدریه با اشاره به برنامه‌های ویژه بزرگداشت قیام انقلابی مردم تربت‌حیدریه در 9 دی 57 ، همایش روشنگری، اعزام راوی  مدارس، برگزاری همایش بصیرت ویژه دانشگاهیان، برگزاری همایش تجلیل از خانواده شهدا و جانبازان 9 دی 57، برگزاری همایش طلاب تحت عنوان مهارت‌های دفاع از  توانمندی‌های نظام  در 40 سالگی نظام را از مهم‌ترین برنامه‌های این روز در تربت‌حیدریه عنوان کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.