۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 636845

حاشیه‌ای بر دو اتفاق عجیب

محمدحسین جعفریان

نمی‌دانم روز بعد که خبرگزاری‌ها آن عکس‌ها را به سراسر جهان مخابره کردند، مابقی جهانیان چه تصوری از نمایندگان ما در ذهن خویش ساختند؟

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، رفتار نمایندگان ملت، حین سخنرانی ریاست محترم جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه، بسیار حیرت مرا برانگیخت. در آن جلسه، جمعی از نمایندگان خوزستانی و برخی استان‌های دیگر، به مسائلی در خصوص انتقال آب رودخانه کارون معترض بودند، اما به جای پیگیری معمول و انتخاب مسیر قانونی، هنگام سخنرانی، گرداگرد تریبون جمع شده و با حالتی مضحک به رئیس جمهور زل زده بودند. رئیس مجلس چند بار تذکر داد و با تأسف این رفتار تصحیح نشد. نمی‌دانم روز بعد که خبرگزاری‌ها آن عکس‌ها را به سراسر جهان مخابره کردند، مابقی جهانیان چه تصوری از نمایندگان ما در ذهن خویش ساختند؟

سال‌هاست مقامات نظام در برابر برخی رفتارهای معترضان، در قدم اول این ایراد را طرح می‌کنند که چرا چنین خواسته هایی از مسیر قانونی پیگیری نمی‌شود؟ آیا حالا ملت و همان معترضان از نمایندگان مجلس نمی‌پرسند چرا شما خود چنین نمی‌کنید؟ مگر نه آنکه شما باید «عصاره فضایل ملت» باشید و مگر نه آنکه شما خود این قوانین را برای ما می‌نویسید؟ من از آن گروه نمایندگان می‌پرسم؛ اگر بنا بود مثلاً جمعی طلبکار برای ادب کردن یک بدهکار و تنبیه او به سراغش بروند، آیا رفتارشان جز این بود؟ من برآنم شما را متوجه سازم که هر کدامتان خشتی از بنای قوه مقننه هستید، شما باید بیش از هر کسی برای قانون اعتبار قایل باشید. محض رضای خدا نکنید این کارها را! این کودک صفتی‌ها در شأن خانه ملت نیست.

در فضای مجازی به مطلبی برخوردم که یک دانش آموز نوشته بود. او به مطلبی مجعول در کتاب « دین و زندگی» پایه یازدهم، معترض بود. رفته بود مطابق آدرس کتاب اصل نوشته را یافته و فهمیده بود نویسندگان این کتاب درسی تنها با اعتماد و اتکا به آنچه در اینترنت و به نقل از خبرگزاری‌ها یافته‌اند، آن را نوشته و با تأسف مطابق آنچه فراوان در نقل و انتقال خبر رخ می‌دهد، مطالب مذکور از اساس نادرست است! فکر کردم اینجا اشاره‌ای به این مهم داشته باشم تا مدیران آموزش و پرورش دو نکته را حتماً پس از این مدنظر قرار دهند. نخست آنکه دنیای امروز با گذشته تفاوت اساسی دارد. لازم است برای نگارش کتاب‌های درسی جدید، شیوه‌های جدیدی را برگزینند. در حال حاضر در کمترین زمان ممکن امکان راستی آزمایی تمام آنچه ما در این کتاب‌ها به دانش آموزان عرضه می‌کنیم، وجود دارد و اگر رخنه‌ای در آن باشد، تمام آنچه رشته‌ایم را به دست خویش پنبه خواهیم کرد. نکته مهم دیگر مقایسه دانش آموزان امروز با هم صنفان دیروزشان است. مثلاً در مورد اخیر این دانش آموز به طور کامل به زبان خارجی مقصد مسلط بوده و حتی به جست‌وجو در متون اصلی رفته و دریافته متن جعلی است. حال آنکه نگارندگان متن اگر همین میزان زبان خارجی می‌دانستند و تلاش اندکی می‌کردند، متوجه ایراد مطلب شده و به صرف انتشار آن در یک خبرگزاری از آن در کتاب درسی بهره نمی‌بردند. دانش آموزان امروز اغلب زبان خارجی می‌دانند و گاه از معلمان و حتی نویسندگان کتاب‌های درسی خویش سواد بیشتری دارند. متوجه این مهم باشید. رسانه‌ها هم باید از این ماجرا درس بگیرند. اشتباهات شما شاید وارد کتاب‌های درسی شود!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.