جلسه نقد و بررسی فیلم "گلدن تایم "با حضور پوریا کاکاوند کارگردان و هوشنگ گلمکانی بازیگراین فیلم و منتقد سینما در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

کاکاوند: خشن و بی رحم شده ایم/گلمکانی:فیلم بازتاب دیدگاه این زمانه است

به گزارش قدس آنلاین، پوریا کاکاوند کارگردان فیلم "گلدن تایم" در خصوص دلایل ساخت اولین فیلم سینمایی اش گفت: سال ها است که تئاتر کار می کنم و احساس کردم که وقت آن است که فیلم بلند بسازم ، از طرفی شرایطی که برای فیلم بلند است شرایطی است که باید ابتدا سرمایه گذار ، تهیه کننده و پروانه ساخت آن مهیا شود که ما هیچکدام از این موارد را نداشتیم به همین خاطر ایده گلدن تایم که اساس آن پیشرفت فیلم بر مبنای هزینه های خرد خرد بود در ذهنم شکل گرفت و بدون پروانه ساخت بر مبنای فیلم کوتاه جلو رفتیم ، اگرچه  با شرایطی که در سال ۹۴ داشتیم این بهترین ایده برای ساخت فیلم بود .

وی درباره پروسه تولید فیلم تصریح کرد: در دی ماه سال ۹۳ مرحله انتخاب افراد همچون فیلم بردار ، صدابردار و سایر اعضا شروع شد و در فروردین ماه سال  ۹۴ تولید شروع و در آبان ۹۵ نیز تهیه فیلم تمام شد . وقتی ایده فیلم شکل گرفت یک سری قوانینی نیز برای آن در نظر گرفته شد مثلا اینکه قصه ها حتما باید داخل ماشین باشند و حتما خاصیت سکانس پلان  داشته باشند .همچنین قصه هر اپیزود لازم نیست که به قصه سایر اپیزود ها وابستگی داشته باشد  از طرفی ما با محدودیت زمانی نیز مواجه بودیم از این رو برای هر  اپیزود به جز اپیزود آخری که ۱۷ دقیقه است  تنها هشت دقیقه در نظر گرفته شد .

کاکاوند در پاسخ به این پرسش که آدمهای فیلمش را چگونه پیدا و نوشته است افزود: از طرفی من اعتقاد ندارم که محتوای فیلم هایی که می سازم باید بر مبنای آدم هایی باشد که در زندگی ام آنها را دیده ام زیرا ممکن است آدم ها و زندگی آنهایی که من دیده ام با آدم هایی که مخاطب در زندگی دیده باشد تفاوت داشته باشند به عبارتی من براین باورم که باید درباره دغدغه های آشنا و نزدیک به زندگی روزمره باید فیلم تهیه کرد .

*** جامعه خشن و بی رحم

وی درباره دلیل انتخاب هوشنگ گلمکانی به عنوان بازیگر ادامه داد: من به دفتر مجله فیلم رفت و آمد داشتم چون چهره آقای گلمکانی به گونه ای است که انسان تصور یک فرد خشن را دارد در نظر داشتیم که از آقای عباس یاری که فردی است که در بدترین حالت نیز خنده بر چهره اش نمایان است استفاده کنیم تا صحنه های جذابی را خلق کنیم ولی متاسفانه ایشان نپذیرفتند و از این رو مجبور بودیم به دنبال فردی با خصوصیات وی باشیم که با گزینه های همچون آقای طالبی نژاد، سعید راد و  کیانیان  صحبت کردیم اما نپذیرفتند و بعد تصمیم گرفتیم که سراغ فردی که کار بازیگری نکرده و دوست اقای گلمکانی باشد  برویم و آقای پور احمد گزینه مناسبی برای انتخاب ما بودند .

کاکاوند درباره نحو انتخاب بازیگران سینمایی  وتاتری در فیلم اظهار داشت:  این فیلم ۴۷ بازیگر دارد که به جز آقای گلمکانی و پور احمد همه بازیگر حرفه ای تئاتر هستند . نکته مهم برای انتخاب بازیگران این بود که ما نیاز به بازیگرانی داشتیم که اولا زمان آزاد زیادی داشته باشند و از طرفی  ارزش لحظه را درک کنند چون این فیلم نهایتا در حدود نیم ساعت است وهمچنین  بازیگران تئاتری باشند که بتوانند صحنه را نگه دارند  . مهمترین اصطلاح گلدن تایم شیوه فیلمبرداری ان است که بیست دقیقه اول آن طلوع آفتاب و بیست دقیقه آخر غروب افتاب است و از طرفی به لحظه های طلایی اشاره دارد. هدف دیگری که این فیلم دنبال می کند آن است که به جامعه این مضمون را برساند که چقدر خشن و بی رحم شده ایم .

*** دوست دارم تجربه کنم

هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه سینمایی فیلم ومنتقد سینما نیز در پاسخ به این سوال که چطور شد بازی در این فیلم را پذیرفتید اظهار داشت: چون با کارهای قبلی آقای کاکاوند اشنایی داشتم و نمایش ها و فیلم های کوتاه او را دیده بودم  انها را دوست داشتم به خصوص هر چه سنم در حال بالا رفتن است دوست دارم کارهایی را انجام دهم که تا کنون آنها را تجربه نکردم  .

وی افزود: این فیلم دوازده ملات داستانی را به طور فشرده در حال نمایش دادن است و در هر اپیزود اطلاعاتی داده می شود که برای درک این داستان لازم است . یکی از جوهره های سینمای مدرن ابهام است اما ابهام خیال انگیز یک اثر را هنری می کند و از این رو گلدن تایم جزو فیلم هایی است که باید بیشتر از یک بار دیده شود و در هربار تماشای مجدد زوایای تازه ای برای تماشاگر مشخص می شود.

گلمکانی ادامه داد:  اسم گلدن تایم برای این فیلم وجه کنایه ای نیز دارد چون هم اشاره به طلایی بودن زمان دارد و رنگ نور نیز رنگ طلایی است که در این فیلم به نمایش گذاشته می شود. همچنین در این فیلم ادم ها در یک شرایط بحرانی و حساس قرار می گیرند که در یک زمان کوتاه باید تصمیمات مهم و حیاتی بگیرند که ممکن است مسیر زندگی انها را تغییر دهد.

وی اظهار داشت: این فیلم فیلمی تلخ و خشن مانند بسیاری از فیلم های جدی سینمای ایران است حتی بسیاری از فیلم های کمدی و مستهجن سینمای ما بازتاب یک جور اتفاقات روزگار است  زیرا مضمون اکثر فیلم هایی که ساخته می شود برگرفته از واقعیات رخ داده در کشور است . فیلم گلدن تایم به طور  خالص بازتاب یک دیدگاه این زمانه است چه از نظر تولیدی که به صورت ۱۲ فیلم کوتاه است و چه از لحاظ محتواهای داستان هایی که در این فیلم ساخته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.