"مرینال سن" کارگردان نامدار هندی و برنده جایزه ملی بهترین فیلم سال ۱۹۶۹ در ۹۵ سالگی درگذشت.

"مرینال سن" کارگردان اسطوره‌ای بالیوود درگذشت

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، «مرینال سن» کارگردان نامدار هندی هم دوره «ساتیا جیت‌رای» و برنده جایزه ملی «بهترین فیلم» برای «شوالیه بهووان» در ۹۵ سالگی درگذشت.

این کارگردان شهیر هندی فیلم‌های ماندگاری چون «زیر آسمان آبی»(۱۹۵۹) و «بیشی شراوانا»(۱۹۶۰) را خلق کرد.

مرینال سن هم دوره کارگردانانی همچون «ساتیا جت‌رای» و «ریت‌ویک گاتاک» بود که این مثلث از ایالت شرقی بنگال در جهانی شدن سینمای هند تاثیر بسزایی داشتند. طی دوران پرتنش سیاسی دهه ۶۰ و اوایل دهه هفتاد بنگال، سن و ساتیا جیت‌رای سه‌گانه کلکته را ساختند که سه‌گانه سن شامل «مصاحبه»، «کلکته ۷۱» و «پیاده نظام» می‌شد و سه‌گانه ساتیا جیت‌رای نیز با رویکرد انسان‌محور شامل «مخالف»، «شرکت محدود» و «میانجی» می‌شد.

سن در سال ۱۹۸۱ برای خلق فیلم «در جستجوی تنهایی» موفق به دریافت ۳ جایزه از جشنواره برلین شد. او پیش‌تر در سال ۱۹۷۵ جایزه جشنواره برلین را برای فیلم «گروه کُر» و در سال ۱۹۷۹ برای فیلم «پاراسورما» بدست آورد. فیلم «خارجی» از او برنده «جایزه هیات داوران جشنواره کن در سال ۱۹۸۶ شد.

آخرین ساخته این کارگردان هندی در سال ۲۰۰۲ با عنوان «امار بهووان» جایزه بهترین کارگردانی را در فستیوال قاهره و بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن را برای «ناندیتا داس» به ارمغان آورد.

رئیس‌جمهور هندوستان در توئیتی پیام تسلیت خود را برای درگذشت این کارگردان شهیر چنین نوشت: «خبر درگذشت این کارگردان شهیر مرینال سن باعث غم و اندوهمان شد. از «شوالیه بهووان» تا «سه‌گانه کلکته» نفوذ وی و تاثیرگذاری او بر واقعیات اجتماعی او را به عنوان یکی از بزرگان عصر ما بدل کرد. درگذشت او فقدانی برای بنگال، هندوستان و دنیای سینما خواهد بود.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.