دوره آشنایی با مخاطرات ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قزوین در جمعیت هلال احمر این استان با حضور کارشناس معاونت آموزش وپژوهش جمعیت هلال احمر کل کشور برگزار شد.

دوره آشنایی با مخاطرات ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه قزوین برگزار شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دوره آشنایی با مخاطرات ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قزوین همزمان با فرارسیدن پنجم دیماه و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در مرکز جمعیت هلال احمر این استان برگزار شد.

محمدحسین نامی کارشناس معاونت آموزش و پژوهش فناوری جمعیت هلال احمر کشور در این دوره که عصر روز یکشنبه در جمعیت هلال احمر استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: تا زمانی که اتفاقی صورت نگیرد آموزشها در بین شهروندان جدی گرفته نمیشود.

وی با بیان اینکه آموزشها بر کاهش خسارتهای زلزله تاثیرگذار است، افزود: بیش از ۷۰ درصد مردم در زلزله بم با ۶.۵ ریشتر کشته شدند و زمانی که زلزله ۴ریشتری در قزوین اتفاق میافتد خسارتهای زیادی را به همراه دارد؛ علت خسارتهای قابل توجه زلزله در کشور، به دلیل عدم آموزش سازی مناسب عمومی است.

نامی بیان کرد: قبل از وقوع زلزله باید محلهای کم خطر و پرخطر در پناهگیری (مکانهای کم خطر همچون کنار ستونها یا کنج دیوارها به شرط عدم شیشه، زیر میزهای دارای استحکام کافی و به شرط نگهداری آوار ودیوارهای داخلی) شناسایی شود؛ قبل از وقوع زلزله همچنین باید فیکس کردن اجزاء غیرسازهای صورت بگیرد و لوستر و کمد و هرآن چیزی که در بالای سر وجود دارد جمع آوری شود؛ کنترل سازهای و به همراه داشتن کیف اضطراری شامل کیف کمکهای اولیه، جیره خشک،آب،رادیو،چراغ قوه از جمله اقدامات قبل از وقوع زلزله است.

مدرس کشوری امداد و نجات عنوان کرد: محل کنتورهای اصلی و مسیرهای خروج ایمن و اضطراری را باید قبل از وقوع زلزله شناسایی کرد.

نامی با اشاره به اقدامات زمان و حین وقوع زلزله تصریح کرد: از جمله اقداماتی که در این مرحله باید انجام داد، پناهگیری است و افراد باید محلهای مناسبی را برای پناهگیری انتخاب کند.

وی با اشاره به اقدامات بعد از وقوع زلزله گفت: بعد از وقوع زلزله باید خروج اضطراری انجام داد و از سمت دیوارهای داخلی خارج شد.

کارشناس معاونت آموزش و پژوهش فناوری جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: در زمان خروج اضطراری باید نزدیک ترین نفر به درب خروجی باید به عنوان اولین نفر خارج شونده باشد و خروج سایر افراد به ترتیب افرادی باشد که در نزدیکی درب هستند؛ در زمان خروج اضطراری باید نحوه محافظت از سر و گردن را درنظرداشته باشیم و یک دست روی سر و یک دست روی گردن باشد.

نامی اضافه کرد: در صورت ماندن در زیر آوار باید قدرت تنفسی خود را افزایش دهیم و دهان را ببندیم تا گردوخاک وارد دهان نشود و یا صدایی ایجاد کنیم تا سایر افراد متوجه حضور ما باشند و بتوانند اقدامات آواربرداری را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در زمان وقوع زلزله در استراحت و در رختخواب بودید در صورت عدم وجود موانعی در بالای سر، در رختخواب بمانید و از بالش به عنوان محافظ سرو گردن استفاده کنید؛ اگر در زمان وقوع زلزله در ماشین در حال حرکت بودید توقف کرده و ماشین را خاموش کنید و در آن بمانید.

مدرس کشوری امداد و نجات گفت: در زمان زلزله به هیچ عنوان از آسانسور استفاده نکنید و در زمان خروج از پلهها به دیوارها تکیه کنید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.