پیش کشیدن پروژه ساخت تله کابین برای دانشگاه علوم و تحقیقات، نمی تواند صورت مسئله اصلی را که قرار گرفتن این دانشگاه در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر است، پاک کند.

غفلت از تراز ممنوعه دانشگاه علوم و تحقیقات در هیاهوی واژگونی اتوبوس دانشجویان

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، در پی واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات نوک پیکان بیشتر انتقادات به سوی معاینه فنی اتوبوس واژگون شده رفت، در حالی که روی دیگر سکه استقرار دانشگاه علوم تحقیقات در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر است که بر اساس قوانین هر گونه ساخت و ساز در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر ممنوع است و تنها در شرایط خاص و جهت کاربری‌های ویژه این مجوز از سوی شورای عالی شهرسازی صادر می‌شود.

در سال ۸۱ کمیسیون ماده ۵ شهر تهران تراز ممنوعه برای ساخت و ساز در شمال تهران را ۱۸۰۰ متر اعلام و تاکید می‌کند که کلیه اراضی واقع در شمال خط محدوده شهری تهران به کاربری فضای سبز و طبیعت‌گردی اختصاص یابند.

بر اساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ شهر تهران، خارج از خط محدوده شمالی شهر تهران، جزو محدوده حفاظت سبز است و خط محدوده شهر در شمال تهران در ارتفاع ۱۸۰۰ متر تعیین شده است. این مصوبه تاکید دارد که بالاتر از ارتفاع ۱۸۰۰ متر خارج از خط حریم شهر تهران است و شهرداری مجاز به صدور پروانه در بالاتر از این ارتفاع نیست.

اگرچه ساخت واحد علوم و تحقیقات در اواخر سال ۶۰ شروع شد، اما شورای عالی شهرسازی در دهه ۸۰ طی مکاتباتی با دانشگاه آزاد درخواست کرده تا مشخص کند بر اساس کدام مجوز شورای عالی شهرسازی عملیات ساخت دانشگاه علوم و تحقیقات در این ارتفاع از شهر تهران انجام شده است.

دسترسی به دانشگاه علوم و تحقیقات از مسیری که شیب بسیار تندی هم دارد، همواره مخاطره آمیز بوده است، و از آنجایی که هیچ وقت کسی به این نکته توجه نکرده بود، سرانجام با کشته شدن تعدادی از دانشجویان این دانشگاه، زنگ خطر برای رسیدگی به وضعیت این دانشگاه و مناسب سازی مسیر دسترسی به آن به صدا در آمد.

غفلت از تراز ممنوعه دانشگاه علوم تحقیقات در هیاهوی واژگونی اتوبوس دانشجویان

محسن هاشمی رفسنجانی معاون سابق عمران و توسعه دانشگاه علوم و تحقیقات و رئیس شورای شهر تهران در خصوص چگونگی کسب مجوز برای ساخت این دانشگاه در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر گفت: چون ساخت و ساز در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر از ابتدا ممنوع نبوده و از سال ۸۱ به بعد این ممنوعیت وضع شد، لذا برای کسانی که پیش از این مصوبه اقدام به ساخت کرده اند مشکلی وجود ندارد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه غیر از دانشگاه آزاد اماکن دیگری هم هستند که در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر ساخته شده اند اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری‌ها موظف هستند با هر گونه ساخت و ساز در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر برخورد کنند، زیرا که طبق قانون ساخت و ساز در این ارتفاع ممنوع است.

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران هم در گفتگو با خبرنگار گفت: ساخت دانشگاه آزاد در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر با استاندارها و قوانین ما قابل تطبیق نیست و لذا کسانی که بر خلاف این ممنوعیت مجوز صادر کرده اند، باید پاسخگو باشند.

غفلت از تراز ممنوعه دانشگاه علوم تحقیقات در هیاهوی واژگونی اتوبوس دانشجویان

اگرچه حادثه اخیر بیش از هر چیز توجه همگان را به سوی سخت گیری در معاینه فنی و تقویت ایمنی راه‌ها جلب کرد. اما نکته مهمتر که باید تلنگری بر مسئولین شهری باشد، ضرورت سخت گیری در حفظ و صیانت از منابع طبیعی است.

گروهی از منتقدین به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات تلاش می‌کنند با پیش کشیدن تصمیم مدیریت سابق دانشگاه آزاد برای ساخت تله کابین در این مجموعه جهت انتقال دانشجویان از پایین کوه به بالای آن، صورت مسئله را پاک کرده و این طور وانمود کنند که اگر دانشجویان به سلامت بروند و بیایند دیگر مسئله‌ای نیست. حال آنکه اگر به سلامت بروند و بیایند، همچنان مسئله تهدید و تخریب منابع طبیعی در میان است.

غفلت از تراز ممنوعه دانشگاه علوم تحقیقات در هیاهوی واژگونی اتوبوس دانشجویان

اگرچه قصور در تامین وسایل نقلیه سالم برای این دانشگاه خطایی نابخشودنی است که به قیمت از دست رفتن جان دانشجویان تمام شده است و باید در جای خود به دقت رسیدگی شود، اما در کنار آن باید مسئله قرار گرفتن این دانشگاه در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر هم مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.