خدا نیاورد آن روزی که به عنوان همراه در معیت بیمار اورژانسی و همپای تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی در میان کلاف هزار توی ترافیک مشهد گیر کنی و در انسداد ترافیک و رفتار هنجارشکنانه شماری از رانندگان قانون شکن که در نهایت خونسردی راه بر آمبولانس اورژانس بسته، و یا اصطلاحاً راه نداده، زمین و زمان را مورد عنایت قرار دهی!.

اورژانس ۱۱۵ امداد می‌طلبد

این روزها؛ قصه پر غصه ترافیک آزاردهنده مشهد علاوه بر مشکلات عدیده زیست محیطی، افزایش مصرف سوخت و اتلاف وقت میلیون‌ها زائر و مجاور بر عملکرد اورژانس نیز تأثیر منفی مستقیمی گذاشته است.

شاید برای مدیران بالادستی چندان مهم نباشد، اما هنگامی که چنگال شوم ترافیک گلوی اورژانس و سایر خودروهای امداد و نجات را می‌فشارد و رهاورد تلخ آن جان دادن و مرگ و میر شهروندان است.

اهمیت اورژانس بر کسی پوشیده نیست، اما رشد افقی و عمودی شهر مشهد و از سویی فقدان برنامه ریزی منسجم و کلان و کاربردی موجب شده، تاکنون عملکرد اورژانس در اوقات طلایی رسیدن به مراکز بهداشتی و درمانی تحت الشعاع قرار گیرد. تراکم ترافیک حالا نه تنها در بافت مرکزی شهر بلکه حتی در بزرگراه‌ها و شریان‌های حیاتی درون و بیرون شهر سرطان گونه در حال انتشار است.

 نوش دارو پس از...

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما؛ با چالشی خواندن معضل «اورژانس و ترافیک» می‌گوید: «اورژانس و ترافیک» یکی از چالشی‌ترین مسائل در هنگام انتقال بیماران یا مصدومان حادثه دیده به مراکز درمانی است که متأسفانه در مشهد به علت تراکم ترافیک با آن دست و پنجه نرم می‌نماییم.

دکتر رضا وفایی نژاد می‌افزاید: آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ برای رسیدن بر بالین بیمار و مصدوم بدحال باید از گره ترافیکی و مسیرهای مسدود و چراغ قرمزهای متعدد عبور نمایند.

بارها ترافیک شدید باعث شده، تا کار از کار گذشته باشد و رسیدن اورژانس چه در صحنه یا چه به مراکز درمانی حکایت نوش داروی پس از مرگ سهراب شود. این موضوع، بخصوص در کلانشهرهایی چون مشهد مقدس با حضور میلیون‌ها زائر و مجاور بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) که دارای فرهنگ‌های متعدد رانندگی و عدم آشنایی با خیابان‌ها و بافت شهری هستند، بیشتر صدق می‌کند.

وی یاد آور می‌شود: بیماران با مشکلات قلبی و سکته‌های حاد مغزی نیازمند انتقال سریع به مراکز درمانی هستند و هر دقیقه سپری شدن زمان در ترافیک می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به بیمار وارد کند. ناهنجاری‌های ترافیکی از یک سو و بدرفتاری‌های ترافیکی برخی از شهروندان از سوی دیگر، باعث شده، تا تأخیرهای تحمیلی در امدادرسانی به پای سیستم اورژانس نوشته شود در حالی که روان سازی و عادی سازی محورهای تردد و تسهیل رفت و آمد خودروهای امداد و نجات بر عهده سایر نهادهای متولی مانند سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری و یا پلیس راهور است.

دکتر وفایی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: البته استقرار کارشناس اورژانس ۱۱۵ در مرکز کنترل ترافیک شهرداری مشهد نشان از درک و همکاری مناسب مسئولان دارد که تاکنون توانسته است با ایجاد مسیر سبز و اطلاع‌رسانی مسیرهای پرترافیک کمک شایانی در کاهش زمان مأموریت‌های بیماران اورژانس ایجاد نماید، اما اکنون با لجام گسیختگی غول ترافیک مواجهیم که مشکلات عدیده‌ای برای امدادرسانی به وجود آورده و نیازمند تحقق مدیریت واحد شهری و استانی در این زمینه هستیم.

 جای خالی نماینده اورژانس در نظام تصمیم‌گیری شورای ترافیک

وی تصریح می‌کند: جای نماینده اورژانس در نظام تصمیم گیری شورای ترافیک شهر خالی است؛ لذا از مسئولان شهری می‌خواهیم تا زمینه حضور نماینده اورژانس ۱۱۵ در جلسات سازمان حمل و نقل و ترافیک فراهم شود. توجه به نظرات و درخواست‌های متولیان حوزه‌های امدادی نظیر اورژانس ۱۱۵؛ به طور حتم تأثیر زیادی در کاهش زمان و دسترسی سریع‌تر به بیماران و مصدومین و یا انتقال آنان به مراکز درمانی دارد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با تأکید بر نقش فرهنگ «اورژانس یاری» می‌گوید: در کنار تمام انتقادهایی که از دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با اورژانس و ترافیک صورت می‌پذیرد؛ باید به نقش و رسالت شهروندان نیز در همیاری و همکاری با اورژانس ۱۱۵ اشاره کرد. ترافیک به تنهایی به وجود نمی‌آید و بخشی از انسدادهای ترافیکی به عملکرد شهروندان و رانندگان درون شهری باز می‌گردد.

زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و قانون شکنی و بدرفتاری ترافیکی ولو در نازلترین سطح چه بسا باعث قفل شدن یک خیابان شود. در عین حال بحث ما این نیست بلکه اینجا از نقش شهروندان به عنوان یک وظیفه اخلاقی و انسانی در مواجهه با خودروهای امدادی تحت عنوان «اورژانس یاری» سخن می‌گوییم. نهادینه سازی این فرهنگ بر عهده رسانه‌ها، سازمان حمل و نقل و ترافیک، پلیس راهور، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های آموزشی است و نیازمند حرکت جمعی واحد هستیم.

وی تصریح می‌کند: به لحاظ شهرسازی و مبلمان شهری نیز متأسفانه اغلب مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها در بافت مرکزی و پرترافیک شهر جانمایی شده‌اند. برای دسترسی آسان به مراکز درمانی، ایجاد رمپ‌های ویژه در محورهای مواصلاتی یک ضرورت است و مدیریت شهر بایستی توجه جدی به این امر نماید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.