دارنده مدال نقره کشتی فرنگی بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ گفت: متاسفانه برخی از استانهای صاحب نام در این رشته با افت محسوسی در امر سازندگی همراه شده اند.

تغییر کاربری باشگاه‌های کشتی به سفره‌خانه سنتی

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، نخستین مرحله از رقابتهای انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی در حالی به میزبانی تهران برگزار شد که مدعیان جوان و باانگیزه ای از سراسر کشور فرصت جولان و عرض اندام یافتند و خودی به کادر فنی تیم ملی نشان دادند. در این میان برخی از استانهای صاحب نام در کشتی فرنگی مثل خوزستان و مازندران و حتی فارس و تهران هم با مدعیان بیشتری وارد گود شدند، اما برخی از استان ها که تا همین چند سال پیش قهرمانان بزرگ و صاحب نامی داشتند، با افت و رکود چشمگیری مواجه بودند.

«رحیم علی آبادی» عضو شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی با توجه به برگزاری رقابتهای انتخابی و حضور مدعیان پرشور و باانگیزه از سراسر کشور در این پیکارها گفت: نخستین مرحله رقابتهای انتخابی میدان بسیار خوبی برای فرنگی کارانی بود که شاید تا قبل از این مسابقات، پشت خط مانده بودند و راه طولانی برای دیده شدن داشتند. خوشبختانه این فرصت برای آنها مهیا شد تا وارد گود شوند و لیاقت و شایستگی خود را به کادر فنی اثبات کنند. در این بین برخی از چهره های جوان هم به خوبی از این مسابقات استفاده کردند و با قرارگرفتن در بین نفرات برتر، راه خود را برای حضور در اردوی تیم ملی هموار ساختند.

وی تصریح کرد: بسیاری از استانهای صاحب نام در کشتی فرنگی همچون خوزستان و مازندران همانطور که پیش بینی می شد با نفرات خوبی وارد میدان شدند و این امر نشان می داد بحث استعدادیابی و سازندگی در این استانها به خوبی در حال اجراست، ولی ما از برخی استانهای دیگر هم انتظار داشتیم با تیمی قوی و پرتعداد پای به مسابقات بگذارند که متاسفانه اینگونه نبود. اردبیل یکی از همین استانهایی است که تا چند سال پیش نفرات خوب و مستعدی در کشتی فرنگی داشت، اما مدتهاست با افت و خیزهای فراوانی روبرو شده است. البته استانهای دیگری هم مثل اردبیل بنا به دلایل مختلف با رکود در امر سازندگی همراه هستند که باید جلوی این روند مخرب گرفته شود.

نایب قهرمان بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ به یکی از دلایل این رکود اشاره کرد و گفت: تعطیلی باشگاه ها و عدم برپایی مرکزی برای تربیت و رشد کشتی گیران بومی از مهمترین دلایل افت در امر سازندگی است که متاسفانه روزبروز در حال گسترش است. زمانی که باشگاهی وجود نداشته باشد، طبیعتا جایی برای جذب و آموزش کشتی گیران نیست و بر خلاف سالهای گذشته، کسی برای حضور در کشتی تشویق و ترغیب نمی شود. تمامی قهرمانان بزرگ کشتی ایران از طریق همین باشگاه های محلی و کوچک کشف و بارور شده اند و اگر این چنین نمی شد، کشتی ایران امروز دارای این همه افتخار و موفقیت در عرصه جهان و المپیک نبود.

علی آبادی به یکی از اتفاقات تاسف بار در بحث باشگاه‌داری اشاره کرد و گفت: به عنوان یکی از اعضای شورای فنی در این سالها به برخی از استانهای صاحب نام و قهرمان پرور کشتی کشور سفر کرده ام و متاسفانه به وضوح دیده ام که باشگاه‌های قدیمی و سازنده با تغییر کاربری به سفره خانه سنتی تبدیل شده اند. این اتفاق به هیچ عنوان خوب نیست و اگر فکری به حال باشگاه‌های سازنده نکنیم تا چند سال دیگر چیزی به نام سازندگی در استان ها نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: متولیان امر باید ابزار لازم را برای سازندگی و استعدادیابی در کشتی مهیا کنند تا نوجوانان و آینده سازان کشتی که از قشر کم درآمد جامعه هستند، بتوانند با کمترین هزینه به این رشته روی بیاورند.امیدوارم این موضوع یکی از نکاتی باشد که مد نظر رئیس آینده فدراسیون کشتی هم قرار گیرد و با یک برنامه ریزی دقیق و جامع، ساز و کار آنرا مهیا کند.

عضو شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی در پایان گفت: فدراسیون کشتی مدتهاست توسط سرپرست اداره می شود که این مساله در صورت تداوم به هیچ عنوان به نفع کشتی نیست. ما فرصت زیادی تا المپیک نداریم و طبیعتا رئیس جدید باید فرصت کافی برای برنامه ریزی و اجرایی کردن اهداف خود را داشته باشد. در نتیجه امیدوارم وزارت ورزش هر چه سریعتر تکلیف برگزاری مجمع عمومی فدراسیون کشتی را روشن کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.