رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه تراز ما در آب و برق تراز مثبتی نیست، تاکید کرد: مبنا در کشور ما باید بر اساس ادامه خشکسالی باشد چراکه در یک منطقه خشک هستیم.

روحانی: تراز ما در آب و برق مثبت نیست

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز(دوشنبه) در جمع مدیران ارشد وزارت نیرو اظهار داشت:  علاوه بر اینکه ادامه حیات حداقل به آب وابسته است؛ آب و برق بخشی از امنیت هستند چراکه آرامش خاطر را در مردم به وجود می آورد.

وی افزود: از مرکز مدیریت برق کشور که بازدید کردیم، دیدیم چه تلاشی انجام می شود تا تراز تولید و مصرف رعایت شود و ایجاد این تراز کار مهمی است. فروپاشی شبکه در کشورهای بسیار پیشرفته رخ می دهد، 10 یا 15 سال پیش برای کاری به لندن رفته بودم و در آنجا شهر لندن 24 ساعت دچار فروپاشی شبکه و خاموشی شده بود.

روحانی ادامه داد: 15 سال است که فروپاشی شبکه برق در ایران نداشتیم که کار بسیار بزرگ و پیچیده ای است. در کنار برق، آب اهمیت بیشتری دارد؛ در سال جاری به مشکلات بزرگی در برق و آب نزدیک بودیم، در دوران وزارت آقای چیت چیان به من گفتند که اگر مجموعه ای از اقدامات انجام نشود، مجبور به جیره بندی آب در تهران هستیم. دولت اقدامات سریعی انجام داد و اتصال سد ماملو به شرق تهران انجام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه تراز ما در آب و برق تراز مثبتی نیست، تاکید کرد: مبنا در کشور ما باید بر اساس ادامه خشکسالی باشد، حال ممکن است یک سالی وضعیت مناسب و ترسالی باشد چراکه در یک منطقه خشک هستیم. اینکه بگوییم با باروری ابرها مشکل را حل می کنیم، خیلی به ذهن ما نمی چسبد.

روحانی گفت: شاه در سال 42-43 می گفت ما در ایران مشکل باران داریم و آن را به زودی با بارور کردن ابرها حل می کنیم. این تفکر شاهانه بود که فکر می کرد با بارور کردن مشکل آب حل می شود؛ ممکن است در جایی جواب بدهد، اما راه حل اساسی نیست.

وی با تأکید بر اینکه آب را باید درست حراست کنیم، گفت: هدر رفت شبکه انتقال آب از سد کرج و سدهای مختلف به تهران در حدود 20 تا 30 درصد اعلام شده است که آن مقدار هدر رفت بسیار مهم است و تمام تلاش‌ها برای صرفه‌جویی مربوط به ثابت شدن همین مقدار هدر رفت از شبکه انتقال آب می‌باشد.

روحانی با اشاره به اینکه تلفات و هدر رفت در بخش برق از 15 درصد به کمتر از 11 درصد رسیده است، اظهار داشت: این اقدام بسیار مهمی است و باید تلفات در صنعت آب و برق را به عنوان اولویت از وزارتخانه نیرو شروع کرد و باید به آمار تک رقمی برسیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری و تکنولوژی می‌توان جلوی هدر رفت و تلفات در صنعت آب و برق را گرفت.

وی ادامه داد: همه میزان آبی که از دریا برای شیرین کردن باید انجام شود شامل یک درصد است در حالی که اگر از آب درست حراست کنیم، به جای یک درصد تا 10 درصد سود می‌بریم.

روحانی اقدام دوم در زمینه توجه به صنعت آب و برق را مسأله مصرف بی‌رویه یا درست‌ مصرف نکردن توصیف کرد و گفت: یک پایه اصلی در دین اسلام، عمل صالح، شایسته و بی‌نقص است و اگر آب را بد مصرف کنیم، عمل صالحی انجام نداده‌ایم و باید در نظر داشت که معنی عمل صالح تنها نماز و روزه نبوده، بلکه معنی بسیار وسیعی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تنها مختص چند موضوع نبوده، بلکه دارای معانی و دنیایی وسیع است، تصریح کرد: کسی که آب را بد مصرف می‌کند، منکری انجام می‌دهد که این نهی از منکر یا باید به صورت زبانی یا برنامه‌ریزی برای جلوگیری از هدر رفت باشد.

وی تأکید کرد: هدایت جامعه به درست مصرف کردن، امر به معروف و عمل حسنه است.

روحانی به خاطره‌ای از امام خمینی(ره) که با سه مشت آب وضو می‌گرفتند اشاره کرد و ادامه داد: این همان عمل صالح است  اما برخی هنگام وضو، وسواس و شک به خرج می‌دهند و شیر آب را تا پنج دقیقه نیز باز می‌گذارند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید مردم را با کمک تبلیغات صدا و سیما و رسانه برای چگونگی درست مصرف کردن دعوت کنیم، گفت: باید در ساعات پیک مصرف، درست مصرف کنیم که هر ساعت پیک، مصرف نکردن به معنی عمل نیک و صالح است و ارتقاء فرهنگ مردم در این زمینه به ما و حتی خودشان بسیار کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیار مهم است تا فرهنگ درست مصرف کردن و عمل صالح در آب و برق را به همگان نشان دهیم، ادامه داد: هنگامی که برای جلساتی خدمت مقام معظم رهبری حاضر می‌شویم و از اتاقی به اتاق دیگر جابجا می‌شویم، ایشان بلافاصله برق اتاق را خاموش می‌کنند و ما باید به کار درست عادت کنیم.

روحانی با بیان اینکه هنگامی که عمل 81 میلیون نفر در کشور درست شود،‌ اثرات بسیار بزرگی در کشور خواهد داشت، تصریح کرد: همه مردم باید در این زمینه کمک کنند تا با گذراندن آموزش‌های مورد نیاز ، مقدار لازم از برق و آب استفاده کنیم.

رئیس جمهور عنوان کرد: سیستم‌های هوشمند می‌توانند در این زمینه به کشور کمک کنند و می‌توان به منازل دارای این سیستم‌ها مشوق‌هایی ارایه کرد و تخفیف‌هایی قایل شد تا مردم برای استفاده از سیستم‌های هوشمند تشویق شوند.

وی از بخش صنعت نیز خواست تا در این زمینه به کمک کشور بیایند و در فصل تابستان و پیک مصرف با سیستم‌های سرمایشی مناسب به مصرف بهینه کمک نمایند.

روحانی با اشاره به ضرورت اصلاح مصرف در مصارف خانگی، گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مصرف آب و برق در مصارف خانگی کاهش پیدا کند.

رئیس جمهور با تأکید بر تشویق مردم بر درست مصرف کردن،‌ گفت: این کار نیاز به تبلیغات، برنامه‌ریزی وزارت نیرو و تعیین نرخ مناسب و برنامه‌ریزی در صنعت است که همه باید دست به دست هم بدهد تا بتوانیم این کار را به سامان برسانیم.

وی افزود: هر چند ممکن است سال آینده نیز دچار مشکلاتی در آب و برق کشور باشیم، اما با برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم در عین حال آغاز سال آبی کشور که از پایان شهریور آغاز می‌شود نیز خوب بوده که امیدواریم ادامه داشته باشد.

روحانی همکاری بخش‌های مختلف وزارت نیرو با بخش کشاورزی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: این مهم است که آب مصرفی کشاورزی چه میزان باشد و محاسبه کنیم که برای تولید میوه چه میزان آب و برق مصرف شده و تولید میوه به چه قیمتی تمام شده است. همچنین باید بررسی کنیم که کشت میوه، سبزی و سیفی‌جات در داخل کشور به صرفه‌تر است و یا باید به کشت فراسرزمینی روی بیاوریم و در دیگر کشورها زمین اجاره کرده و محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارند را در آن کشورها که منابع آبی بهتری دارند، تولید کنیم و این اثرات بسیار خوبی می‌تواند برای ما به دنبال داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سفر به تایلند نخست‌وزیر این کشور پیشنهاد کشت برنج توسط ایران در زمین‌های کشاورزی این کشور را ارایه کرد، گفت: در تایلند زمین‌های کشت برنج سالانه 3 تا 4 نوبت کشت می‌شود و باید محاسبه کنیم که آیا کشت برنج در داخل کشور به نفع ماست یا باید آن را به کشت فرا سرزمینی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: البته در دولت این تصمیم را اتخاذ کردیم که کشت برنج تنها مختص به شهرهای شمالی ایران باشد و در شهرها و استان‌های دیگر سراغ کشت برنج و محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارد، نروند.

روحانی خاطر نشان کرد: باید کشاورز را به کشت محصولی تشویق کنیم که در ازای زحمتی که برای آن می‌کشد، در آمد هم داشته باشد و برای او به صرفه باشد.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای و آبیاری با سامانه‌های نوین که مصرف آب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، گفت: اگر بتوانیم سالانه 10 تا 20 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم، تأثیرات بسیار خوبی خواهد داشت و می‌تواند کار چند سد را برای ما انجام دهد.

وی با بیان اینکه ایجاد یک سد گاهی اوقات آثار اقلیمی بدی به همراه دارد و منجر به خشک شدن برخی دریاچه‌ها و تالاب‌ها می‌شود و مسایلی را ایجاد می‌کند، خاطر نشان کرد: اقدام دولت در احیاء دریاچه ارومیه 14 میلیون جمعیت ایران را نجات داد و اگر روند سابق ادامه پیدا می‌کرد، دریاچه ارومیه خشک می‌شد و گرد و خاک حاصل از آن، کشاورزی را در این مناطق از بین می‌برد و زندگی مردم را دچار مشکل می‌کرد.

روحانی با بیان اینکه برخی تنها اقدام دولت یازدهم را در برجام خلاصه می‌کنند، گفت: برجام یکی از خیرات دولت یازدهم است که حسنه آن مداوم بوده و برای همیشه باقی می‌ماند و مانند کار خیری است که پایان ندارد اما نباید آن را تنها اقدام دولت یازدهم دانست.

رئیس جمهور طرح تحول نظام سلامت، احیاء دریاچه ارومیه، آب‌رسانی، برق‌رسانی و گازرسانی به روستاها و اینکه حدود 6 میلیون جمعیت روستایی در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم از آب سالم آشامیدنی برخوردار شدند را از دیگر اقدامات دولت یازدهم برشمرد و ادامه داد: اینکه در پارس جنوبی امروز همسان با دیگر کشورها از ذخایر گازی جنوب کشور استفاده می‌کنیم و نیز اینکه در طول 5 سال توانستیم 2 هزار کیلومتر راه‌آهن ایجاد کنیم که این به اندازه بیش از 20 درصد کل راه‌آهنی است که در کشور احداث شده است، از دیگر اقدامات دولت بشمار می‌رود.

وی اظهار داشت: دلیل اینکه اقدامات دولت بیان و بازگو نمی‌شود این است که رسانه‌ها آنها را عنوان نمی‌کنند و صدا و سیمای کشور بین مکروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشکل می‌شود و تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است در حالی که این اقدام مستحب و یا واجب است.

روحانی تأکید کرد: باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم که چه اقداماتی انجام شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در بخش های آب، برق، گاز، راه، ارتباطات، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در روستاها،  اقدامات بسیار تأثیرگذار و گسترده‌ای انجام گرفته است.

وی ادامه داد: امروز با تلاش مردم و مسئولان در گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و در بنزین در آستانه خودکفا شدن هستیم و در گازوئیل و گاز نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه در سالیان گذشته هنگامی که در زمستان نیاز به واردات گاز پیدا کردیم، یکی از کشورها قیمت گاز را 9 برابر افزایش داد و ما چون مجبور بودیم، قیمت آن را پرداخت کردیم، اما با تلاش‌هایی که در این دولت انجام گرفت، سال گذشته زمانی که همان کشور گاز را به روی ما قطع کرد، هیچ اعتنایی نکردیم و خود آنها به دنبال این بودند که چرا برای وصل شدن گاز اقدامی نمی‌کنیم و این اثر خودکفایی و خوداتکایی است.

رئیس جمهور اظهار داشت: هنگامی که ما روی پای خود می‌ایستیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به ما زور بگوید. ما تصور می‌کنیم که فقط آمریکا زورگویی می‌کند، اما حقیقت این است که اگر نیازمند شویم، حتی کشورهای فقیر و کشوری که برای آن فداکاری هم کرده‌ایم، شروع به زورگویی می‌کند.

وی  تأکید کرد: احتیاج و نیاز گاهی یک قدرت بزرگ را در هم می‌شکند و این نشان می‌دهد که ما باید روی پای خود بایسیتم.

روحانی با بیان اینکه امروز خوشبختانه در آب و برق و سدسازی و ساخت نیروگاه، روی پای خود ایستاده‌ایم و خودکفا شده‌ایم و به دیگر کشورها نیز خدمات فنی و مهندسی ارایه می‌کنیم، گفت: امروز باید تلاش کنیم تا مردم در زندگی روزمره خود دچار مشکل نشوند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تابستان به دلیل افزایش مصرف می‌تواند برای مردم و تلاشگران در وزارت نیرو ایام سختی باشد، اظهار داشت: باید در راستای اصلاح فرهنگ مصرف تلاش کرده و از هدررفت‌ها جلوگیری کرده و با کشت فراسرزمینی و اصلاح بذر، شیوه‌های کشاورزی را تغییر دهیم.

وی افزود: امروز به گفته وزیر جهاد کشاورزی برخی از بذرها از خارج از کشور وارد می‌شود و دلیل آن این است استفاده از این بذرها می‌تواند تولید محصول را تا 3 برابر افزایش دهد و برخی بدون اینکه با مسایل آشنا باشند، فقط عنوان می‌کنند که چه نیازی دارد که بذر را از خارج وارد کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در تولید گوشت مرغ و خوراک آن نیز به همین شکل است ، افزود: گاهی نیاز داریم که برای جلوگیری از مرگ و میر و افزایش گوشت‌آوری و سلامت محصول، برخی نیازها را از خارج تأمین کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در بخش برق به دنبال توسعه دیپلماسی برق هستیم، گفت: این اقدام بسیار بزرگی است که می‌توانیم برق را به دیگر کشورها و همسایگان صادر کنیم و اینکه بتوانیم برق را با منطقه و دیگر کشورها تبادل کنیم و بتوانیم به راحتی به شبکه‌های بزرگ آسیا و اروپا وصل بشویم نیز حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه هیچ دولتی در بخش آب به اندازه دولت یازدهم سرمایه‌گذاری نکرده است و بالاترین بودجه در این بخش انجام شده است، افزود: در بخش برق هم در دولت یازدهم سرمایه‌گذاری بسیار خوبی صورت گرفت به گونه‌ای که بیش از 9 هزار مگاوات افزایش ظرفیت در تولید برق داشته‌ایم و از 70 هزار مگاوات به بیش از 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده رسیده است و تا آخر سال هم 12 هزار مگاوات به آن اضافه خواهد شد و علاوه بر آن با کاهش تلفات و هدررفت برق 2500 مگاوات دیگر هم به آن افزوده خواهد شد.

روحانی اظهارداشت: کاری که دولت یازدهم و دوازدهم در بخش آب در غرب کشور انجام می‌دهد و اقداماتی که در زمینه کشاورزی، سدسازی و تونل انجام می‌شود، بی‌نظیر است.

رئیس جمهور  تصریح کرد: مهار 5.6 دهم میلیارد متر مکعب آب در بخش‌های غربی و انتقال آن به مناطق گرمسیری اقدام بزرگ و افتخاری برای وزارت نیرو و دولت است.

وی با بیان اینکه البته از تلاش‌های دولت‌های گذشته هم که پس از انقلاب به نوبه خود تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنیم، افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم اقدام فوق‌العاده‌ای به ثمر رسید که باید آن را برای مردم توضیح داده و تشریح کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: اینکه در بخش کشاورزی توانستیم در دولت یازدهم 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام را زیر کشت ببریم، کاری عظیم و بزرگ بود منتها معمولاً اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم از کارهایی است که نباید آشکار و گفته شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه زیر کشت بردن 46 هزار هکتار از اراضی زابل نیز از اقدامات خوب دولت در این بخش است، افزود: این کار نتیجه تلاش‌های خانواده بزرگ دولت و همه مردم، کشاورزان و تلاشگران است.

وی افزود: با وجود همه اقداماتی که با تلاش گسترده انجام می‌شود، اما در روزی که مشکلی بوجود می‌آید، گاهی کل اقدامات دولت را در صفر ضرب می‌کنند.

روحانی با اشاره به اینکه باید برای روز مبادا فکر و برنامه‌ریزی کنیم، اظهار داشت: از امروز می‌بایست برای تابستان سال آینده تلاش کنیم و امیدواریم با کمترین تنش آبی و مشکل در برق همراه بوده و ناراحتی و مشکلی برای مردم بوجود نیاید در عین حال باید از مردم هم بخواهیم تا دولت را در این راستا کمک کنند.

رئیس جمهور افزود: مطمئناً هیچ کار مهم و بزرگی بدون حمایت، کمک، ایثار و همکاری مردم به ثمر نمی‌رسد و دولت به تنهایی قادر به انجام امور نیست، اما وقتی دولت، مردم و رسانه‌ها در کنار هم قرار بگیرند و فرهنگ لازم برای مردم شرح داده شود، ثمرات بسیار خوبی به همراه دارد.

وی با اشاره به طرح همیار پلیس و استفاده از کودکان و دانش‌آموزان در اجرای برخی از مقررات و تذکر دادن آنها به والدین خود در زمان تخلف از مقررات، گفت: وزارت نیرو هم می‌تواند با همکاری وزارت آموزش و پرورش چنین طرحی را در راستای صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت آب و برق در کشور اجرا کند و در آموزش صرفه‌جویی، همیار داشته باشد.

روحانی با اشاره به ضرورت تلاش در زمینه نمک‌زدایی در کشور گفت: برخی از نقاط کشور راهی به جز انتقال آب ندارد، اما بسیاری از نقاط کشور از جمله سراسر جنوب و شمال ایران متصل به آب هستند که البته مسایل خاص خود را دارند ما باید سواحل جنوب و سواحل مکران را که اهمیت زیادی دارد آباد کنیم و این کار با آب و برق امکان‌پذیر است و می‌توانیم با احداث نیروگاه‌های خورشیدی و استفاده از برخی نیروگاه‌های کوچک اتمی، انرژی پاک را به این مناطق ببریم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت تلاش در راستای توسعه دولت الکترونیک، گفت: با توسعه دولت الکترونیک می‌توانیم تمامی قبض‌هایی که صادر می‌شود را تبدیل به قبوض الکترونیکی بر روی تلفن همراه مردم کرده و با این اقدام در هزینه‌هایی که صرف چاپ و توزیع قبوض مختلف می‌شود، صرفه‌جویی بالایی داشته باشیم.

منبع:فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.