فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین اظهارات خود درباره اجرای برجام اعلام کرده بود که SPV تا پایان سال جاری میلادی اعلام خواهد شد و امروز پایان سال 2018 است

بازی جدید آمریکا با برجام اروپایی

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، مذاکرات برجام اروپایی از بدو خروج آمریکا از برجام شروع شد و اروپایی‌ها در همان اوایل وعده‌هایی برای دور زدن تحریم‌های ایران و تسهیل تجارت بین ایران و اروپا دادند. رئیس‌ کمیسیون اتحادیه اروپا، آقای جین-کلاد جانکر در 28 اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای به آغاز فرایند رسمی برای اجرای چهار تصمیم اروپا در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا اشاره کرد. 

■ 4 تصمیم اروپا درباره ادامه برجام

این چهار تصمیم شامل اجرای فرایند رسمی برای فعال‌سازی قانون مسدودسازی، اجرای فرایند رسمی برطرف‌سازی موانع برای بانک سرمایه‌گذاری اروپایی (EIB)، تقویت همکاری بی وقفه در زمینه‌های مختلف با ایران شامل بخش انرژی و شرکت‌های متوسط و کوچک، بررسی امکان تراکنش‌های بانکی موردی به بانک مرکزی ایران می‌شود. در این بیانیه تصریح شده است که در صورت مخالفت نکردن شورا و پارلمان اروپا، این تصمیمات پس از دو ماه اجرایی شوند. اما با گذشت دو ماه از تصمیمات اتحادیه اروپا، هیچ کدام از این مصوبات اجرایی نشد و قانون مسدودسازی اروپا با تأخیر تقریباً یک ماهه در 15 مرداد بر اساس اعلام موگرینی به اجرا در آمد که همزمان با بازگشت دور اول تحریم‌ها بود، در صورتی که طبق بیانیه‌ کمیسیون اروپا قرار بود پیش از بازگشت دور اول تحریم‌ها این قانون اجرایی شود. پس از اجرایی شدن این قانون باز هم شرکت‌های اروپایی از ایران خارج شدند و این نشان داد که قانون مسدودسازی اروپا کارآمدی نداشته است.

علاوه بر این شرکت‌های کوچک و متوسط داوطلب اروپایی هم با بلاتکلیفی منتظر اقدام عملی دولتمردان سیاسی خود برای برقراری سازوکارمالی هستند، به طور نمونه رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت کشورمان با اشاره به اعلام آمادگی ۱۱۰ شرکت اروپایی برای تعامل نفتی با ایران، گفت: برای این تعامل در انتظار روشن شدن تکلیف کانال مالی بین ایران و اروپا هستیم.

■ موضع برتر سیاسی و اخلاقی ایران!

در تاریخ 14 شهریور عراقچی طی گفت‌وگویی تلویزیونی در واکنش به ناکارآمد بودن قانون مسدودسازی اتحادیه اروپا گفت که این قانون از شرکت‌های بزرگ حمایت نمی‌کند و فقط شرکت‌های کوچک و متوسط را پوشش می‌دهد. این در حالی است که طبق اسناد اتحادیه اروپا از جمله بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا، قانون مذکور، تمام شرکت‌ها را شامل می‌شود. از طرف دیگر عراقچی در این گفت‌وگو بیان کرد حتی اگر بعد از 13 آبان که تحریم‌های آمریکا بر می‌گردد ما قادر باشیم نفت خود را بفروشیم هنوز هم منافعی برای باقی ماندن در برجام داریم، حتی اگر وعده‌های اروپایی‌ها عملیاتی نشده باشد. عراقچی همچنین گفت که در شرایط فعلی تنها تحریم‌های یک جانبه آمریکا برگشته است و تحریم‌های اتحادیه اروپا و شورای امنیت برنگشته است و از همه این‌ها مهم‌تر اکنون ما در موضع برتر سیاسی و اخلاقی هستیم و هیچ اجماع بین‌المللی علیه ما وجود ندارد.

■ مدل مطلوب آمریکا برای برجام اروپایی

رفتار اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که توانایی و یا اراده‌ ایستادن جلوی تحریم‌ها را ندارد و از طرف دیگر اتحادیه اروپا الزامی نمی‌بیند از خود برای ایران هزینه کند و جلوی آمریکا بایستد؛ چرا که دولتمردان در واکنش به اجرای‌نشدن تعهدات از سوی اروپا، نه تنها دست به اقدام متقابل نزدند، بلکه آن را توجیه کردند و مهم‌تر اینکه می‌گویند دور زدن تحریم‌های آمریکا، منافع فرعی برجام است و منافع اصلی برجام، خود برجام است که هنوز سر جای خود هست. 

بنابراین دور از ذهن نیست که SPV، تبدیل به HSPV (Humanitarian Special Purpose Vehicle) شده باشد و تنها تجارت مربوط به اقلام بشردوستانه که مدنظر آمریکاست را پوشش بدهد. بویژه آنکه موگرینی در 19 آذرماه تصریح کرد که با راه‌اندازی SPV «تجارت مشروع» حفظ و ارتقا داده خواهد شد.

■ حفظ منافع ملی ایران با خروج از برجام

چنانچه SPV نتواند تعهدات اروپا در قبال ایران مبنی بر فروش نفت به هر میزان که ایران بخواهد و تجارت طلا و دیگر فلزات گرانبها را عملیاتی کند، همان HSPV است و نمی‌تواند منافع ایران را تأمین کند و در این صورت منافع ملی اقتضا می‌کند ایران از برجام خارج شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.